چند ماه پیش، فرصتی دست داد تا گفتوگویی صمیمانه و بیواسطه با مهندس محمدرضا نعمتزاده، وزیر اسبق صنعت، داشته باشم. این ملاقات دو ساعته با این شخصیت بزرگ صنعت، بهحدی آموزنده بود که گویی چندین سال تجربه در صنعت خودروسازی را یکجا در این مدت کسب کردم. ایشان فردی است با درک عمیق از صنعت، استراتژی و توسعه صنعتی. در این میان، ذکر خاطرهای خالی از لطف نیست.
سالها پیش، مدیر ارشد شرکت هیوندایی در خاطرات خود از بازدید مهندس نعمتزاده و هیات همراه از کارخانه عظیم کشتیسازی هیوندایی در کرهجنوبی یاد کرده و اذعان داشته بود که میتوانست از علاقه و تخصص صنعتی مهندس نعمتزاده به وضوح حس کند. مهندس نعمتزاده بهقدری دقیق و مسلط به جزئیات فنی مسائل بود که در پایان این بازدید، رئیس هیوندایی مجبور شد اعتراف کند که تنها دو نفر در طول سالها بازدید از این مجموعه صنعتی چنین دقت نظر و بررسیهایی داشتهاند: ماهاتیر محمد (نخستوزیر سابق مالزی) و مهندس محمدرضا نعمتزاده.
در این راستا، این مقام هیوندایی اضافه کرد که اگر مهندس نعمتزاده مانند ماهاتیر محمد قدرت رهبری و مدیریت کلان را در اختیار داشت، امروز وضعیت صنعت ایران، بهویژه صنعت خودرو و قطعهسازی، بهطور قابل توجهی متفاوت بود.
در همین دیدار صمیمانه با مهندس نعمتزاده، ایشان خاطرهای را برایم تعریف کردند که همچنان در ذهنم ماندگار است. ایشان گفتند که در یکی از روزها با یکی از دوستانش درباره خودروهای با گیربکس اتوماتیک صحبت میکردند که ناگهان یک دستگاه خودرو کوییک از کنارشان گذشت. دوستم از ایشان پرسید که این چه خودرویی است، و ایشان پاسخ دادند که این همان پراید اتوماتیک است که با تغییراتی در گیربکس و دیگر اجزاء، بهروز شده است.
مهندس نعمتزاده در ادامه گفت: «در دوران وزارت من، با بلژیکیها که از مهمترین سازندگان گیربکس اتوماتیک در اروپا هستند، قراردادی ۷۰-۳۰ امضا کردیم. ۷۰ درصد سهم آنها بود و ۳۰ درصد سهم ایدرو، و سرمایهگذاری آغاز شد. اما بعد از رفتن ما از وزارتخانه و با شروع تحریمها، پروژه تعطیل شد. زمانی که از وضعیت گیربکسسازی پرسیدم، گفتند که تعطیل شده است. از آنها خواستم که سهم بلژیکیها را خریداری کنند و پروژه را ادامه دهند، ولی متاسفانه آنها قبول نکردند و پروژه متوقف شد.»
مهندس نعمتزاده ادامه داد که در آن زمان، تولید ۵۰۰ هزار دستگاه گیربکس اتوماتیک در کشور مورد نیاز بود، اما سرمایهگذاری خارجی به سرانجام نرسید و پروژه متوقف شد. اما حالا بعد از چند سال، عادل پیرمحمدی، مدیرعامل ایرانخودرو، با لبیک به ندای مهندس نعمتزاده، این پروژه را دوباره راهاندازی کرده است.
پیرمحمدی در جمع مدیران ارشد ایرانخودرو از برنامههای بلندمدت این شرکت برای تحول در صنعت خودرو خبر داد و گفت: «سالنی که قبلاً موتور پیکان در آن تولید میشد، به تولید پیشرفتهترین گیربکسهای دنیا اختصاص خواهد یافت. این گیربکسها، اتوماتیک و هیبرید هستند و با این حرکت، تحولی عظیم در صنعت خودرو بهوجود خواهد آمد.»
اگرچه پیرمحمدی جزئیات دقیق این پروژه را مشخص نکرد، اما امید است که بخش خصوصی برای نخستینبار بتواند موتور محرک صنعت خودرو را متحول کرده و روزهای روشنی برای صنعت خودرو و بهویژه نسل جوان کشور رقم بزند. به امید تحقق این اهداف و خبرهای خوش در صنعت خودروسازی ایران.