خودروهای ساخت چین: ورود دیرهنگام به بازار ایالاتمتحده
با وجود تصورات رایج، خودروهای ساخت چین بیش از یک دهه است که به بازار ایالاتمتحده وارد شدهاند. در ماه مه ۲۰۲۴، دولت بایدن تصمیم به اعمال تعرفه ۱۰۰ درصدی بر خودروهای الکتریکی چینی واردشده به آمریکا گرفت. با این حال، نکته جالب اینجاست که خودروهای چینی به مدت بیش از ده سال در این کشور به فروش میرسیدند، اما نه بهعنوان برندهای چینی.
بر اساس گزارش نشریه خودرویی «اوتوموتیو نیوز»، تنها ۷۴ هزار دستگاه خودرو ساخت چین در سال ۲۰۲۴ در ایالاتمتحده به فروش رسید، که کمتر از ۰.۵ درصد از ۱۵.۸۵ میلیون وسیله نقلیه فروختهشده در آن سال را شامل میشود. این رقم اگرچه اندک به نظر میرسد، اما خودروسازان آمریکایی علاقه دارند این سهم را افزایش دهند تا از آن سود بیشتری به دست آورند.
چالشها و نگرانیها برای خودروسازان آمریکایی
خودروسازان چینی از یارانههای دولتی گسترده، دستمزدهای پایین و در برخی موارد گزارشهای کار اجباری بهرهمند میشوند که باعث ایجاد مزیتهای هزینهای برای آنها میشود، مزیتهایی که رقابت با آن برای سایر تولیدکنندگان دشوار است.
علاوه بر این، قوانین مالکیت معنوی در چین ضعیف است و نظارت یا قوانین سختگیرانهای در زمینه پتنتهای خارجی وجود ندارد. بهعلاوه، هر خودروسازی که قصد دارد در چین تولید داشته باشد، باید با یک شرکت محلی همکاری کند و به این ترتیب تخصص تولید خود را با آنها به اشتراک بگذارد.
تولید خودروهای آمریکایی در چین
با وجود نگرانیها، خودروسازان آمریکایی سالهاست که برخی از خودروهای خود را در چین تولید کرده و به بازار ایالاتمتحده وارد میکنند. بهعنوان مثال، بیوک انویژن که حدود ۴۷ هزار دستگاه از آن در سال ۲۰۲۴ به فروش رسید، از سال ۲۰۱۴ در شانگهای تولید میشد و نسخههای چینی آن از سال ۲۰۱۶ وارد بازار آمریکا شدند.
کادیلاک سیتی۶ پلاگین-هیبرید نیز بهطور کامل در چین تولید میشود، در حالی که سایر نسخههای غیرهیبرید آن در دیترویت مونتاژ میشوند. همچنین، لینکلن ناتیلوس با تیراژ ۱۵ هزار دستگاهی در سال ۲۰۲۴ که از سایت جوینتونچر چانگان فورد تولید میشود، پیش از این بین سالهای ۲۰۱۸ تا ۲۰۲۳ در اونتاریو کانادا ساخته میشد.
ولوو، تولیدات چینی با ریشههای سوئدی
ولوو و برند برادرش، پلستار، شاید ریشه سوئدی داشته باشند، اما تحت مالکیت گروه ژجیانگ جیلی چین قرار دارند. بهعنوان نمونه، ولوو اس۶۰ اینسکریپتچ که از سال ۲۰۱۵ به بازار ایالاتمتحده صادر شد، اولین خودروی ساخت چین بود. پس از آن، مدل اس۹۰ و کراساوور ایکسسی۳۰ که در چین تولید میشوند، به بازار آمریکا راه یافتند. در همین راستا، تمام نسخههای پلستار ۲ نیز از چین تامین میشود.
رقابت با چین بهشیوه ترامپ
در پاسخ به تهدیدات ناشی از رشد صنعت خودرو چین، خودروسازان غربی در تلاشند تا با تولیدکنندگان چینی مقابله کنند. اما واقعیت این است که همان تهدیدی که اکنون به آن مواجهاند، خودشان بهطور غیرمستقیم آن را ایجاد کردهاند، چرا که صنعت خودرو چین با کمک همکاریهای آمریکایی و اروپایی رشد کرده است.
در مقابل، دونالد ترامپ، رئیسجمهور سابق آمریکا، اعلام کرده که در تاریخ ۲ آوریل تعرفههای جدیدی بر واردات خودرو اعمال خواهد کرد. این تصمیم که خودروسازان بزرگ آلمان، ژاپن و کرهجنوبی را هدف قرار میدهد، در کنار سایر تعرفههای تجاری ترامپ میتواند پیامدهای اقتصادی گستردهای داشته باشد. وی معتقد است که نظام تجاری کنونی به ضرر ایالاتمتحده است. گروههای تجاری صنعت خودرو نیز نسبت به افزایش قیمتها و مشکلات زنجیره تأمین هشدار دادهاند، اما اعلام کردهاند که منتظر جزئیات بیشتر از سوی دولت خواهند بود.