جستجو

رسانه اختصاصی صنایع و صنوف خودرویی

رسانه اهل فن

رسانه اهل فن

دستاوردهای ساپکو در تولید خودرو و توسعه زنجیره تأمین

با هم‌افزایی تمامی حوزه‌های ساپکو و همکاری شبکه تأمین گروه صنعتی ایران‌خودرو، به‌طور میانگین هر ۴۰ ثانیه یک خودرو در این مجموعه تولید می‌شود.

کیانوش پورمجیب، مدیرعامل ساپکو، ضمن اشاره به چالش‌های محیطی همچون مشکلات تخصیص ارز، قیمت‌گذاری دستوری، کمبود زیرساخت‌های انرژی، و تأمین برق و گاز، به دستاوردهای مهم این شرکت در تولید خودروهایی نظیر تارا، دنا، دنا پلاس و ری‌را اشاره کرد.

وی که در همایش “راهبری ساپکو، حال و آینده” سخن می‌گفت، افزود: “برنامه‌ریزی برای تولید خودروهای برقی یکی از بخش‌های اصلی نقشه راه ساپکو است” و ادامه داد: “با همکاری مؤثر تمامی بخش‌های ساپکو و شبکه تأمین گروه صنعتی ایران‌خودرو، تولید هر خودرو تقریباً هر ۴۰ ثانیه انجام می‌شود.”

توسعه مدیریت زنجیره تأمین و بهبود زیرساخت‌های IT

مدیرعامل ساپکو بر اهمیت توسعه ماژول SRM (مدیریت ارتباطات زنجیره تأمین) تأکید کرد و بهبود سیستم‌های داده‌ای و سامان‌دهی مکانیزم‌های اطلاعاتی را از رویکردهای کلیدی این شرکت دانست.

وی افزود: “تمرکز بر سامان‌دهی درون‌سازمانی و توسعه زیرساخت‌های IT به منظور شکل‌دهی یک سیستم مدیریت ارتباطات زنجیره تأمین کارآمد، از اولویت‌های ما است.”

مدیریت قیمت تأمین قطعات بر اساس قیمت هدف

پورمجیب، مدیریت قیمت تأمین قطعات بر اساس قیمت هدف را یکی از استراتژی‌های اصلی ساپکو دانست و توضیح داد: “با بهبود روش‌های احصای قیمت و بهره‌گیری از بازارهای جهانی و روش‌های رقابتی، گام‌های مؤثری برای کشف قیمت‌ها برداشته‌ایم و این مسیر ادامه خواهد داشت.”

ارتقای سازندگان قطعات؛ رسالتی خطیر

وی با اشاره به اهمیت ارتقای سازندگان قطعات در زمینه‌های فنی، مالی و کیفی، این موضوع را مأموریتی مهم برای ساپکو دانست و افزود: “با توجه به محدودیت‌های اقتصادی و صنعتی، ارتقای زنجیره تأمین وظیفه‌ای است که به‌ویژه بر عهده ساپکو و خودروسازان داخلی است.”

تحول دیجیتال و توسعه ERP

مدیرعامل ساپکو، توسعه سامانه‌های IT و نظام‌های ERP را ضروری دانست و گفت: “تحول دیجیتال و برنامه‌ریزی برای توسعه ERP، با هدف ارتقای اطلاعات زنجیره تأمین، در دستور کار ما قرار دارد. این سامانه‌ها برای تأمین نیازهای اطلاعاتی در حوزه‌هایی مانند تخصیص ارز، ترخیص و برنامه‌ریزی تولید، بسیار حائز اهمیت هستند.”

توسعه محصولات جدید و خودروهای آینده

پورمجیب با اشاره به نقش ساپکو در توسعه محصولات جدید، از بازنگری در تأمین قطعات بر مبنای توسعه SQA خبر داد و گفت: “با استقرار صحیح فرآیند SQA، قطعات با شرایط مهندسی و کیفی لازم تولید شده و از مشکلات کمی و کیفی در تولید انبوه جلوگیری می‌شود.”

وی همچنین تأکید کرد: “شبکه‌سازی زنجیره تأمین برای تولید خودروهای آینده، مانند خودروهای برقی و هیبریدی، از اولویت‌های ساپکو است. شناسایی الزامات تولید خودروهای آتی، از جمله سامانه‌های ADAS و پلتفرم‌های خودران، در دستور کار قرار دارد.”

نقشه راه تأمین قطعات و کاهش ریسک‌های تولید

مدیرعامل ساپکو از تهیه نقشه راه برای تأمین قطعات و ماژول‌های مهم با همکاری ایران‌خودرو خبر داد و افزود: “این نقشه راه موجب افزایش شفافیت و نظم در زنجیره تأمین و کاهش ریسک‌های تولید شده است.”

وی همچنین با اشاره به بهره‌گیری از هوش مصنوعی برای شناسایی قطعات با ریسک پایداری تأمین، گفت: “این اقدامات باعث تولید ۲۳۰۰ دستگاه خودرو و کاهش ریسک‌های تأمین و تولید شده است.”

سرمایه انسانی؛ کلید موفقیت ساپکو

پورمجیب در پایان، به توانمندی‌های نیروی انسانی متخصص، متعهد و آموزش‌دیده ساپکو اشاره کرد و آن را سرمایه‌ای ارزشمند در تحقق اهداف شرکت دانست. وی همچنین اظهار امیدواری کرد که با اقدامات جاری، تولید خودروی متصل دنا (Connected Car) به‌صورت صنعتی به تحقق بپیوندد.

در این همایش، علاوه بر تشریح دستاوردهای ساپکو، چالش‌های مدیریت زنجیره تأمین در صنعت خودرو، راهکارهای تاب‌آوری و الگوی خلق مزیت رقابتی نیز مورد بررسی قرار گرفت. این رویداد گامی مهم در ترسیم نقشه راه آینده ساپکو و صنعت خودروی کشور بود.

فهرست مطالب

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مطالب مشابه

آخرین اخبار