با توجه به تخصیص ۳.۳ میلیارد یورو برای واردات خودرو در بودجه سال آینده، سوال این است که چگونه سیاستگذاران باید از این منابع استفاده کنند تا بیشترین تاثیر را در تنظیم بازار خودرو بگذارند. در حال حاضر، با هر میزان ارزی که به واردات خودرو اختصاص یافته، نتایج مطلوبی در کاهش التهاب بازار حاصل نشده است. به ویژه خودروهای وارداتی با قیمتهای بسیار بالا وارد بازار میشوند که تنها برای یک قشر خاص قابل دسترسی هستند و عملاً تاثیری در تنظیم بازار نداشتهاند.
در این راستا، یکی از راهکارهایی که میتواند در تنظیم بازار موثر باشد، واردات خودروهای کارکرده است. خودروهای کارکرده نسبت به خودروهای نو از قیمت پایینتری برخوردارند و میتوانند نیاز بخش وسیعی از جامعه را پوشش دهند. علاوه بر این، در صورت واردات خودروهای کارکرده، حجم خودروهای وارداتی به طور قابل توجهی افزایش خواهد یافت. اگر دولت تصمیم بگیرد که بخشی از ارز تخصیص یافته را به واردات خودروهای کارکرده اختصاص دهد، میتواند تعداد بیشتری خودرو وارد کند. برای مثال، اگر این منابع تنها برای واردات خودروهای نو تخصیص یابد، تعداد واردات به ۱۶۵ هزار دستگاه محدود خواهد شد، در حالی که اگر بخشی از این منابع به خودروهای کارکرده اختصاص یابد، این عدد به ۲۲۰ هزار دستگاه خواهد رسید.
تجربه کشورهای دیگر، به ویژه کشورهای در حال توسعه، نشان میدهد که واردات خودروهای کارکرده میتواند به تنظیم بازار کمک کند و حتی موجب افزایش رقابت و کاهش قیمتها شود. برای مثال، کشورهای مانند فیلیپین، پاکستان و کنیا از واردات خودروهای کارکرده برای رفع نیازهای بازار و تامین خودروهای ارزانتر استفاده کردهاند. این اقدام نه تنها منجر به افزایش تنوع در بازار خودرو شده بلکه باعث کاهش قیمتها و بهبود شرایط برای اقشار کمدرآمد شده است. البته در این کشورها نظارت کافی بر کیفیت خودروها و استانداردهای زیستمحیطی نیز انجام میشود تا از ورود خودروهای فرسوده جلوگیری شود.
اما واردات خودروهای کارکرده در کشورهای پیشرفته نیز رایج است. در ایالات متحده و کانادا، خودروهای کارکرده از کشورهای دیگر وارد میشوند و بهطور معمول با رعایت استانداردهای ایمنی و زیستمحیطی تطبیق داده میشوند. در این کشورها، واردات خودروهای کارکرده به عنوان ابزاری برای تنظیم بازار، کاهش هزینهها و افزایش رقابت عمل میکند.
برای اینکه واردات خودروهای کارکرده در ایران نیز به یک ابزار موثر برای تنظیم بازار تبدیل شود، لازم است دولت علاوه بر کاهش دخالت در فرآیند واردات، نظارت دقیقی بر کیفیت و استانداردهای خودروها اعمال کند. همچنین، باید از واردات خودروهای فرسوده و آلاینده جلوگیری کرد و تنها خودروهای باکیفیت، کممصرف و مطابق با استانداردهای زیستمحیطی وارد شوند.
در نهایت، واردات خودروهای کارکرده میتواند به اقشار متوسط و کمدرآمد این امکان را بدهد که خودروهای باکیفیتتری را با هزینه کمتری خریداری کنند و از این طریق بازار خودرو را تنظیم و رقابت را در آن افزایش دهد. این روند به طور کلی میتواند به نفع مصرفکنندگان و صنعت خودرو در ایران باشد و به تنظیم قیمتها و بهبود کیفیت خودروهای داخلی کمک کند.