نمایندگیهای خودروی چینی در مکزیک، کپیشده ی جیپ مدل رانگلر (Wranglers) را عرضه میکنند.
به نظر می رسد خودروهای چینی که غیرقانونی کپی شده اند، بسیار بیشتر از آنچه فکر می کردیم به وطن نزدیک هستند.
اگرچه مرزهای ایالات متحده ممکن است راه نفوذ داشته باشد، اما این واقعیت باقی می ماند که عبور هر چیزی که توسط گمرک و گشت مرزی ایالات متحده تایید نشده باشد، هنوز دشوار است. اگر اینطور بود، وارد کنندگان غیرقانونی خودرو هم مثل کارتل های مواد مخدر مکزیکی ثروتمند بودند و تعداد زیادی از خودروهای کمیاب در خیابان های ما پرسه می زدند. همه ما از بی عدالتی ظالمانه متنفر هستیم و دوست داریم قانونی که وظیفه آن اجرای ممنوعیت واردات 25 ساله است، بخوبی اجرا شود، با این حال، سرزمینی در جنوب مرزهای ما وجود دارد که در آن چنین نیست و خودروهای غیرقانونی می توانند آزادانه وارد شوند.
آنچه اکنون در مکزیک عرضه شده به وضوح نشان میدهد یک کپی از جیپ رانگلر است، این همان چیزی است که به نظر می رسد یک جستجوگر در سایت کاراسکوپ (CarScoops) برای فروش در سان پدرو گارزا گارسیا مکزیک (San Pedro Garza Garcia, Mexico) پیدا کرده است. در چین، جایی که قوانین ثبت اختراع جدی نیست و به اندازه جان یک کارگر شرکت فاکسکان (FoxConn) ارزش دارد، خودروسازانی مانند BAIC (هلدینگ خودورسازی دولتی چینی) با ساخت مدلهایی مانند BJ40 (آفرود چینی) که اساساً کپی بد پوششی از جیپ رانگلر است کنار میآیند، بدون اینکه تحت قوانین ثبت اختراع ایالات متحده قرار بگیرند. با وجود تغییراتی مثل: جلوپنجره که انحرافی در آن ایجاد شده و به جای هفت لت، پنج شیار دارد، یا شکل جعبه ای مانند، یا قوس چرخ های مربعی، و حتی قسمت بالا و درهای مشکی قابل جابجایی؛ اما به وضوح دیده می شود و به هیچ علاقه مندی دلیل نمی دهد که تصور کنند برای تقلید از چیزی غیر جیپ رانگلر استفاده شده باشد.
جای تعجب نیست که BAIC راهی پیدا کرده است تا BJ40 را از دیوار بزرگ (چین) خارج کند و به سودآوری در نمایندگی های کشورهای دیگری برساند، به همین دلیل است که FCA (یک مرجع نظارتی در انگلستان و تحت نظر وزارت خزانهداری و پارلمان بریتانیا) و دیگر خودروسازانی که از آنها کپی شده اند، مایل به ادامه این روند نیستند، برای FCA تعجب آور است که نمونه ای از رانگلر برای فروش در نزدیکی مرز ایالات متحده دیده میشود. وقتی ببیند که نمایندگی برای آن 531900 پزو مکزیکی دریافت می کند که برابر با 33000 دلار آمریکا است بیشتر عصبانی می شود. یک بررسی سریع قیمت نشان میدهد که رانگلر پایه را میتوان با 35000 دلار در آمریکا خریداری کرد که تنها 2000 دلار بیشتر از مبلغی است که نمایندگی مکزیکی برای BJ40 دریافت میکند. برای FCA متاسفم، بهترین چیزی که می توانیم به آن امیدوار باشیم، مقایسه BJ40 با رانگلر واقعی است، شاید در این مقایسه معلوم شود رانگر چقدر برتر است.