بدهی سنگین خودروسازان به قطعهسازان؛ نگرانیها و امیدها برای آینده صنعت خودرو
“حسین اخوان”، نایب رئیس انجمن سازندگان قطعات و مجموعههای خودرو، در نشست خبری هیأت مدیره این انجمن، از بدهی ۱۰۰ هزار میلیارد تومانی خودروسازان به قطعهسازان خبر داد. او گفت که ۳۰ هزار میلیارد تومان از این بدهی سررسید شده است و خودروسازان وعده دادهاند بخشی از این مطالبات را تا پایان ماه جاری پرداخت کنند.
مشکلات پرداخت بدهی و تأثیر آن بر تولید
اخوان یادآور شد که طبق قرارداد، خودروسازان باید طی ۱۲۰ روز مطالبات قطعهسازان را پرداخت کنند، اما این زمان به طور مداوم نقض شده است. او سیاستهای انقباضی بانکها در اعطای تسهیلات را از دیگر موانع بزرگ دانست که فشار مالی زیادی به قطعهسازان وارد کرده است. به گفته وی، خودروسازان اعلام کردهاند از محل افزایش قیمت فروش محصولاتشان بدهیهای معوقه را تسویه خواهند کرد.
ظرفیت تولید و وابستگی به نقدینگی
اخوان ظرفیت کنونی قطعهسازی کشور را برای تولید قطعات بیش از دو میلیون خودرو در سال توصیف کرد و افزود: تأمین بهموقع نقدینگی و مواد اولیه میتواند این ظرفیت را افزایش دهد. او هشدار داد که تأخیر در تأمین این موارد، به کاهش تولید قطعات و در نتیجه کاهش تولید خودرو منجر میشود. این مسئله همچنین موجب افزایش قیمت محصولات در بازار میشود.
ضرورت اصلاح بازار خودرو
وی با اشاره به آمارهایی که نشان میدهند ۷۰۰ هزار خودرو در پارکینگهای منازل به عنوان سرمایه نگهداری میشوند، گفت: تبدیل خودرو به کالای سرمایهای یکی از مشکلات جدی بازار است. او تأکید کرد که واقعیسازی قیمت در کارخانه و بازار میتواند به تعادل عرضه و تقاضا کمک کند و شرایط را برای مصرفکنندگان بهبود بخشد.
کاهش تولید و چشمانداز آینده
اخوان همچنین از کاهش ۶ درصدی تولید قطعات در ماههای اخیر خبر داد، اما ابراز امیدواری کرد که با پرداخت بدهیهای خودروسازان و تأمین نقدینگی لازم، این روند نزولی متوقف شود و تولید قطعات افزایش یابد. او تأکید کرد که بازگشت به مسیر تولید به معنای افزایش تولید خودرو، کاهش قیمتها و در نهایت بهبود کلی بازار خودرو خواهد بود.
اظهارات اخوان نشان میدهد که حل مشکلات مالی و اصلاح ساختارهای بازار، کلید افزایش تولید و کاهش مشکلات صنعت خودرو و قطعهسازی در کشور است. تعامل بهتر خودروسازان با قطعهسازان و توجه دولت به چالشهای این بخش میتواند آینده روشنی برای این صنعت رقم بزند.