عقبماندگی تولید خودرو در سال ۱۴۰۳ و چالشهای خودروسازان برای دستیابی به اهداف تولیدی
آمار تولید خودروی سواری در سال ۱۴۰۲ به حدود یک میلیون و ۱۳۲ هزار دستگاه رسید، که هدف برای سال ۱۴۰۳ افزایش تولید به یک میلیون و ۳۵۰ هزار دستگاه بود. اما با ادامه روند تولید در هشتماهه اول سال، پیشبینی میشود که تا پایان سال جاری این رقم به یک میلیون و ۱۱۰ هزار دستگاه برسد که نه تنها با هدف اعلامشده فاصله زیادی دارد، بلکه حتی از تولید سال گذشته نیز کمتر خواهد بود.
براساس اطلاعاتی که سه خودروساز بزرگ کشور به سازمان بورس ارائه دادهاند، مجموع تولید این خودروسازان از ابتدای سال تا پایان آبانماه امسال ۵۷۴ هزار و ۵۴۳ دستگاه خودرو بوده است. در این بین، ایرانخودرو با تولید ۳۲۷ هزار و ۴۵ دستگاه، سایپا با تولید ۱۷۹ هزار و ۴۵۵ دستگاه و پارسخودرو با تولید ۶۸ هزار و ۴۳ دستگاه سهم عمدهای در این آمار داشتهاند. همچنین، خودروسازان خصوصی نیز در نیمه اول سال ۱۲۳ هزار و ۵۲۹ دستگاه خودرو تولید کردهاند که اگر این روند در دو ماه اخیر نیز ادامه پیدا کرده باشد، مجموع تولید آنها به حدود ۱۶۴ هزار و ۵۰۰ دستگاه خواهد رسید.
در مجموع، تولید خودرو در هشتماهه امسال حدود ۷۳۹ هزار دستگاه برآورد میشود. این در حالی است که طبق برنامه وزارت صمت، تا پایان آبان باید ۹۰۰ هزار دستگاه خودرو تولید میشد. به این ترتیب، خودروسازان تا آبانماه ۲۴۱ هزار دستگاه کمتر از هدف خود تولید کردهاند و این نشاندهنده ۱۸ درصد عقبماندگی از برنامه تولیدی وزارت صمت است.
با توجه به این که میانگین تولید ماهانه خودرو در هشتماه اول سال ۹۲ هزار و ۴۰۰ دستگاه بوده است، اگر همین روند ادامه یابد، مجموع تولید خودرو در پایان سال به یک میلیون و ۱۱۰ هزار دستگاه خواهد رسید. این رقم در مقایسه با سال گذشته، ۲ درصد کاهش خواهد داشت، در حالی که طبق وعدههای قبلی مسئولان، قرار بود تولید خودرو در سال ۱۴۰۳ حداقل ۲۰ درصد افزایش یابد.
در صورتی که هدف تولید یک میلیون و ۳۵۰ هزار دستگاه در پایان سال ۱۴۰۳ محقق شود، باید در چهارماه باقیمانده سال حدود ۶۱۱ هزار دستگاه خودرو تولید شود که برای رسیدن به این هدف، تولید ماهانه باید به حدود ۱۵۳ هزار دستگاه برسد. این به معنی افزایش ۶۶ درصدی تولید خودرو در ماه است که با توجه به شرایط فعلی، دستیابی به این هدف بسیار بعید به نظر میرسد.
دلایل اصلی این عقبماندگی، تأخیر در افزایش قیمت خودروها و مشکلات تأمین نقدینگی است. خودروسازان انتظار داشتند که در ابتدای سال ۱۴۰۳ قیمتهای جدید خودرو اعلام شود، اما این اتفاق تا ۲۸ آبانماه رخ نداد و باعث شد که خودروسازان با مشکلات زیادی در تأمین نقدینگی روبهرو شوند. با این حال، انتظار میرود که پس از افزایش رسمی قیمتها، تولید خودرو تسریع شود و صنعت خودروسازی کشور به تولیدات بیشتری دست یابد.
در نهایت، برای تحقق اهداف تولیدی وزارت صمت در سال جاری، خودروسازان باید توانایی خود را برای مقابله با چالشهای موجود افزایش دهند و اقدامات لازم برای رفع مشکلات تأمین نقدینگی و هماهنگی در افزایش قیمتها را انجام دهند.