پیشرانه– نسل دوم و جدید ون سیتان (Citan) بهتازگی توسط مرسدس-بنز معرفیشده است و طبق اظهارات مسئولان دایملر، سیتانِ جدید آخرین خودروی ون مرسدس است که با چنین طیف گستردهای از پیشرانههای درونسوز عرضه میشود و در مدلهای جدید و نسلهای بعدی خودروهای تجاری مرسدس، سهم پیشرانههای غیر درونسوز بهمراتب بیشتر خواهد شد.
به گزارش وبسایت خبری «پیشرانه» این ونِ کامپکتِ مرسدس در حال حاضر در دو نسخه تورر (Tourer) و پنل ون (Panel Van) معرفیشده که دراینبین، نسخه تورر برای مصارف خانوادگی گزینهای مناسبتر است و پنلون نیز بیشتر به درد مصارف تجاری و باربری میخورد. سیتان ازلحاظ ظرفیت و ابعاد و اندازههای بدنه در ردهای پایینتر از دیگر ونهای مرسدس (ویتو و اسپرینتر) جای میگیرد و بدین ترتیب، کوچکترین عضو خانواده خودروهای تجاری سبک (همان LCV) مرسدس-بنز محسوب میشود.
![سل دوم و جدید ون سیتان (Citan)](https://pishraaneh.com/wp-content/uploads/2021/08/%D8%AA%D8%B5%D9%88%DB%8C%D8%B1-%D8%B5%D9%81%D8%B1-2-1024x576.jpg)
چندین سال پیش، گروه دایملر و گروه رنو- نیسان همکاریهای استراتژیک و گستردهای را در چارچوب قراردادی رسمی با یکدیگر ترتیب دادند که ماحصل آن برای خودروهای کار و تجاری سبک دایملر، استفاده از پلتفرم و پیشرانههای مشترک (و حتی برخی قطعات ظاهری و تزییناتی در بدنه و کابین) با ساختههای رنو/ داچیا در محصولاتی نظیر مرسدس-بنز سیتان بوده است.
این رابطه تنگاتنگ و همکاری گسترده دایملر و رنو-نیسان همچنان در جریان و روی روال است و نسل جدید این مینیون تجاری مرسدس نیز ساختار کلی، پلتفرم و متعلقات فنی مشترکی با نسل جدید رنو کانگو دارد که اتفاقاً نسل سوم و جدید این ون فرانسوی نیز در اواخر سال ۲۰۲۰ معرفیشده بود. طول بدنه سیتان جدید برابر با ۴۴۹۸ میلیمتر بوده و فاصله بین دو محور آن نیز ۲۷۱۶ میلیمتر است و نسخهی لانگ خودرو (بافاصله بین دو محور بیشتر برای افزایش فضای بار و سرنشینان) نیز بهزودی معرفی خواهد شد.
![](https://pishraaneh.com/wp-content/uploads/2021/08/%D8%AA%D8%B5%D9%88%DB%8C%D8%B1-1-2.jpg)
سیتان پس از حدود یک دهه پوستانداخته است و نسل جدید آن حالا از چهرهای مدرن و بهروزتر برخوردار است که تطابق و هماهنگی بیشتری با زبان طراحی فعلی ساختههای مرسدس دارد اما شباهت و اشتراکات مرسدس سیتان با رنو کانگو در نما و پروفایل جانبی (گرینهاوس و پنل دربها) و حتی در نمای عقب خودرو کاملاً خودنمایی میکند. در نمای داخلی اما مرسدس راه خودش را رفته و شاهد تمایز و تفاوتهای چشمگیرتری بین سیتان جدید و کانگو در فضای کابین و جلوداشبورد هستیم.
اما نکته مهم و حائز اهمیت برای ما ایرانیها در مورد نسل جدید سیتان، حضور محمدحسین امینییکتا (طراح ایرانی مرسدس) در تیم طراحی و توسعه این خودرو است. امینییکتا چندین سال است که در بخش طراحی خودروهای برند اسمارت (smart) و محصولات تجاری مرسدس-بنز مشغول به کار است.
تعدادی از اسکچ های رسمی مربوط به طراحی ظاهری نسل جدید سیتان که مزین به امضای محمدحسین امینی یکتا، طراح ایرانی مرسدس، هستند.
![اسکج های محمدحسین امینی یکتا، طراح ایرانی مرسدس](https://pishraaneh.com/wp-content/uploads/2021/08/%D8%AA%D8%B5%D9%88%DB%8C%D8%B1-2-1-1024x686.jpg)
![اسکج های محمدحسین امینی یکتا، طراح ایرانی مرسدس](https://pishraaneh.com/wp-content/uploads/2021/08/%D8%AA%D8%B5%D9%88%DB%8C%D8%B1%D8%B1-2-1024x777.jpg)
وقتی صحبت از خودروهای کار و تجاری سبک در میان باشد، این قوای محرکه دیزلی است که همچنان در بازار اروپا حرف اول را میزند و سیتان نیز با پیشرانه ۱.۵ لیتری دیزلی در سه سطح قدرت ۷۴، ۹۴ و ۱۱۴ اسب بخار عرضه میشود که البته دراینبین، مدل Tourer فقط و فقط با پیشرانه ۹۴ اسبی قابل انتخاب است.
![نسل جدید مرسدس- بنز سیتان](https://pishraaneh.com/wp-content/uploads/2021/08/mercedes-benz-citan-2-1024x576.jpg)
![نسل جدید مرسدس- بنز سیتان](https://pishraaneh.com/wp-content/uploads/2021/08/mercedes-benz-citan-vano-di-carico-1-1024x576.jpg)
![نسل جدید مرسدس- بنز سیتان](https://pishraaneh.com/wp-content/uploads/2021/08/2022-Mercedes-Benz-Citan-17-1024x683.jpg)
![نسل جدید مرسدس- بنز سیتان](https://pishraaneh.com/wp-content/uploads/2021/08/2022-Mercedes-Benz-Citan-18-1024x683.jpg)
![نسل جدید مرسدس- بنز سیتان](https://pishraaneh.com/wp-content/uploads/2021/08/2022-Mercedes-Benz-Citan-39-1024x683.jpg)
در بخش قوای محرکه نیز اشتراکات سیتان با کانگو ادامه خواهد داشت چراکه پیشرانههای دیزلی و بنزینی سیتان توسط رنو تأمین میشوند و پیشرانه بنزینی که برای قوای محرکه خودرو در نظر گرفتهشده، یک واحد ۱.۳ لیتری توربو است که در دو سطح قدرت ۱۰۱ و ۱۲۹ اسب بخار ارائه میشود.
سیتان جدید بهصورت استاندارد با گیربکس ۶ سرعته دستی عرضه میشود اما برای قویترین نسخه پیشرانههای بنزینی و دیزلی خودرو امکان انتخاب یک گیربکس ۷ سرعته اتوماتیک دوکلاچه (DCT) نیز فراهمشده است.
مرسدس نسخهای مجهز به پیشرانه الکتریکی نیز برای این خودرو تدارک دیده که تحت نام eCitan روانه بازار میشود و به ازای هر بار شارژ کامل باتریها، مطابق چرخه WLTP برد پیمایشی برابر با ۲۸۵ کیلومتر خواهد داشت و امکان شارژ سریع باتریها نیز برای eCitan در نظر گرفتهشده که به لطف آن، باتری خودرو در عرض ۴۰ دقیقه از ۱۰ تا ۸۰ درصد شارژ میشود.
![مرسدس E-Citan](https://pishraaneh.com/wp-content/uploads/2021/08/%D8%AA%D8%B5%D9%88%DB%8C%D8%B1-3-1-1024x576.jpg)
نسل جدید سیتان از اواسط ماه سپتامبر سال جاری میلادی آماده عرضه خواهد بود و در بازار قاره سبز با رقبایی نظیر فولکسواگن کدی، پژو پارتنر، اوپل کمبو، فیات دوبلو و فورد تورنئو کانکت (Tourneo Connect) به رقابت میپردازد.
سیتان در مدل پایه خود احتمالاً قیمتی پایینتر از ۲۵ هزار یورو خواهد داشت اما بهزودی نسخهای لوکس و پریمیوم از سیتان تحت نام مرسدس-بنز T-Class معرفی خواهد شد و علاوه بر اینها، نسخه تمام الکتریکی از مرسدس T-Class نیز در سال ۲۰۲۲ معرفی میشود و انتظار میرود شمایلی شبیه به کانسپت Vision EQT داشته باشد که همین چندی پیش معرفیشده بود.
![کانسپت ویژن EQT](https://pishraaneh.com/wp-content/uploads/2021/08/%D8%AA%D8%B5%D9%88%DB%8C%D8%B1-4-1-1024x576.jpg)