جستجو

رسانه اختصاصی صنایع و صنوف خودرویی

رسانه اهل فن

رشد قطعه‌سازها در سایه

قطعه‌ساز

بررسی روند سودآوری سهام قطعه‌ساز از ابتدای سال گذشته تا پایان 99 نشان می‌دهد نماد «خاهن» با بازدهی 507 درصدی در رتبه اول و نماد «ختوقا» با بازدهی 452 درصدی در رتبه دوم و نماد «خکار» با بازدهی 300 درصدی در رتبه سوم قرار دارد.

نگاهی کوتاه به وضعیت نمادهای این صنعت (در ادامه با تفصیل بیشتری سه شرکت مهم این گروه مورد بررسی قرار خواهند گرفت) نشان می‌دهد که به‌رغم مسائلی مانند تحریم و شیوع کرونا در سال 99 نتایج مثبتی از نظر سودآوری به دست آورده‌اند.

  تحلیل نماد ایرکاپارت صنعت (خکار)

شرکت ایرکا پارت صنعت در اسفند 1360 تاسیس شده و در 20/ 12/ 1375 مجوز ورود به سازمان بورس اوراق بهادار را دریافت کرده است. نماد «خکار» در گروه قطعه‌ساز فعال و در بورس ثبت نماد شده است. «خکار» جزو شرکت‌های کوچک بازار سرمایه محسوب می‌شود، اما با این حال از مشتریان اصلی این نماد می‌توان به دو غول خودرو‌ساز ایران خودرو و سایپا اشاره کرد.

نسبت P/ E این نماد با ثبت عدد 09/ 10 در شرایط خوبی است. به عبارت دیگر نسبت به پولی که برای این سهم پرداخت می‌کنید سود سالانه مطلوبی به شما تعلق خواهد گرفت. با توجه به اینکه سهم در 31 تیر ماه مجمع سالانه خود را برگزار و اخبار مثبتی از عملکرد و تحولات بنیادی خود به بازار تزریق کرد. همچنین این شرکت در مجمع سالانه خود 170 ریال سود به ازای هر سهم تقسیم کرده و مابقی سود انباشته خود را در قالب افزایش سرمایه از محل سود انباشته اعمال خواهد کرد. همچنین «خکار» افزایش سرمایه 270 درصدی از محل تجدید ارزیابی در مرداد ماه دارد.

این شرکت در خرداد ماه موفق به فروش حدود 14 میلیارد تومانی شده که رکورد فروش ماهانه خود را در سال 1400 به ثبت رسانده و مجموع سه‌ماهه ابتدایی سال 1400 خود را به مبلغی بالغ بر 5/ 31 میلیارد رسانده و این در حالی است که این عدد در مدت مشابه سال گذشته تنها 15 میلیارد تومان بوده (106 درصد رشد داشته است). این شرکت در سه‌ماهه نخست سال مالی جاری حدود 4/ 5 میلیارد تومان (معادل 76 ریال به ازای هر سهم) سود خالص شناسایی کرده که نسبت به مدت مشابه سال گذشته 162 درصد رشد را تجربه کرده است. حاشیه سود ناخالص شرکت در فصل بهار سال 1400 به 22 درصد رسیده است. از منظر تکنیکال سهم از محدوده حمایتی مهمی به روند خود بازگشت و به اصلاح و ریزش خود خاتمه داده است و با توجه به افزایش سرمایه و اخبار مثبتی که در مجمع سالانه به بازار تزریق شد می‌توان گفت روند متعادل و مثبتی را شاهد خواهیم بود.

  آینده نزدیک «خاهن»

شرکت آهنگری تراکتورسازی ایران با 17 خط تولید متشکل از ماشین‌های آهنگری افقی و عمودی، قابلیت تولید قطعات آهنگری با وزن‌های 5 تا 100 کیلوگرم را داشته و به لحاظ امکانات سخت‌افزاری و نرم‌افزاری موجود، رهبری این صنعت را در داخل کشور به عهده دارد.

با وجود مشکلات ناشی از بحران کرونا و تحریم‌ها در سال 98 که موجب کاهش تولید شرکت شده؛ برای سال 99 میزان 17هزار تن تولید، پیش‌بینی شده بود که موفق به تولید 14650 تن در این سال شده است. در سال 99، به جهت انعقاد قراردادهای سنگین با شرکت‌های داخلی و خارجی که بخشی از آنها در سال 1400 محقق خواهد شد، درآمد عملیاتی شرکت به شدت افزایش یافته و موجب افزایش سود‌آوری شرکت در این دوره شده است.

از مهم‌ترین این قراردادها، انعقاد قرارداد 5 ساله با شرکت مپنا جهت تولید چرخ راه‌آهن است که مقدمات آن در سال 99 صورت گرفته و تولید و فروش عملا در سال 1400 آغاز خواهد شد.

از این جهت می‌توان به افزایش درآمد شرکت در سال 1400 امیدوار بود. از دیگر اتفاقات مهم شرکت در این دوره افزایش سرمایه در دو مرحله است که مرحله اول (از محل تجدید ارزیابی دارایی‌ها) در 10 خرداد 1400 به ثبت رسیده و مرحله دوم (از محل مطالبات و سود انباشته) نیز در دست پیگیری است.

با تداوم این روند و افزایش تولید مسلما شرکت به سودآوری قابل‌توجهی دست خواهد یافت.

 نگاهی به «ختوقا»

شرکت سهامی عام تولیدی قطعات اتومبیل ایران در سال 1352 به نام شرکت صنعتی رضا تاسیس و در شهرستان مشهد به ثبت رسید. در سال1357 به شرکت قطعات اتومبیل ایران تغییر نام پیدا کرد و در 30/ 7/ 1370 طبق تصمیمات مجمع عمومی فوق‌العاده و به منظور ارائه سهام شرکت در سازمان بورس اوراق بهادار، سرمایه شرکت از یک میلیارد به سه میلیارد ریال افزایش یافت و نوع شرکت از سهامی خاص به سهامی عام تبدیل و در سال1371به عضویت سازمان بورس پذیرفته شد. در سال1375 مرکز اصلی شرکت به تهران انتقال یافت و فعالیت خود را با 6 کارخانه در زمینه تولید قطعات مختلف خودرو ادامه داد. به لحاظ توسعه فعالیت‌ها و انجام پروژه‌های جدید در نیمه دوم سال1376 به کارخانجات 6گانه شخصیت حقوقی مستقل اعطا شد. در سال1382 نماد شرکت در بورس بازگشایی و فعالیت مجدد آن آغاز شد و در سال1383 به شرکت گروه صنعتی قطعات اتومبیل ایران تغییر نام یافت. در سال1386 شرکت گاز سیز صنعت شرق به این گروه اضافه و در سال1387 با ثبت شرکت سرمایه‌گذاری ساختمان عرش آذین البرز تعداد شرکت‌های گروه به 8شرکت افزایش یافت. طبق آخرین اطلاعات سهم‌های مهم پرتفوی سرمایه‌گذاری این شرکت شامل: مبدل خودروی پاک (90 درصد)، اگزوز خودرو خراسان (100درصد)، تولیدی قطعات محوری خراسان (100درصد) و کابل خودرو سبزوار (100درصد) می‌شود. این شرکت مانند همگروه‌هایی خود دارای ریسک‌هایی است که ریشه‌ بیشتر آنها به سیاستگذاری اقتصادی کشور برمی‌گردد.  طبق بررسی‌های انجام شده این شرکت در حال حاضر با ریسک‌هایی چون واردات محصولات مشابه شرکت، افزایش تورم، کمبود نقدینگی، نوسانات نرخ ارز، نوسانات نرخ بهره، تحریم‌های بین‌المللی روبه‌رو است.

منبع: دنيای اقتصاد

فهرست مطالب

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مطالب مشابه

آخرین اخبار