جستجو

رسانه اختصاصی صنایع و صنوف خودرویی

رسانه اهل فن

صدور ۶۸ میلیون برگ جریمه در هفت ماهه امسال

به گزارش ایسنا، سردار سید کمال هادیانفر  در نشست خبری که صبح امروز در شهرک آزمایش برگزار شد، با بیان اینکه ۳۰ دستگاه در کاهش تصادفات وحوادث ترافیکی نقش دارند که پلیس تنها یکی از آنهاست، ادامه داد: برابر میزان مسئولیت دستگاه‌ها، وزارت راه ۳۳ درصد، پلیس ۱۹ درصد، وزارت صمت ۱۵ درصد، صداوسیما ۱۲ درصد و وزارت کشور ۱۱ درصد در حوزه کاهش تصادفات دارای مسئولیت هستند.

به گفته وی، باقی مانده موارد نیز مربوط به دستگاه‌های دیگر است اما عمده موارد بر عهده این سازمان‌ها و دستگاه‌هاست و مثلا وزارت صمت در حوزه و امور مربوط به ایمنی خودروها و اسقاط آنها، وزارت کشور در امور مربوط به شهرداری‌ها و … مسئول هستند.

روزانه به طور متوسط ۴۵ تا ۶۰ نفر در تصادفات جان خود را از دست می دهند

هادیانفر ادامه داد: ۶۲۰۰ تیم و واحد گشتی پلیس راهور در ۱۴۹۱ پایگاه ثابت سیار فعال هستند و بر رفتارهای ترافیکی نظارت دارند. همچنین ۵۰۰۰ دوربین نظارتی و ۴۵۰۰ دوربین ثبت تخلفات، تخلفات رانندگی را ثبت می کنند.

رئیس پلیس راهور ناجا با بیان اینکه روزانه به طور متوسط ۴۵ تا ۶۰ نفر در تصادفات رانندگی جان خود را از دست می دهند، گفت: حدود ۱۵ تا ۲۰ برابر این آمار به طور روزانه مصدوم می شوند که از این تعداد درصد قابل توجهی نیز دچار معلولیت شده و یعنی دیگر امکان حرکت ندارند.

هادیانفر در ادامه به بیان آمارهایی از حوادث ترافیکی پرداخت و گفت: سال گذشته ۱۶ هزار نفر در حوادث رانندگی جان خود را از دست دادند و حدود ۲۸۰ هزار نفر نیز مجروح شدند که این گرچه نسبت به سال ۸۵ کاهش چشمگیری داشته و یا حتی با بسیاری از استانداردهای روز جهان نیز مطابقت دارد اما از نظر ما همچنان عدد زیادی است که باید با مشارکت همه دستگاه ها کاهش پیدا کند.

رئیس پلیس راهور ناجا با بیان اینکه در سال ۸۵، ۸۶۶ هزار ۸۲۷ فقره تصادف فوتی و جرحی در کشور رخ داده بود، گفت: این آمار در سال ۹۹ به ۴۹۹ هزار فقره کاهش یافت و بطور میانگین می توان گفت در ۱۵ سال اخیر سالانه ۵۳۳ هزار فقره تصادف رخ داده است.

وی با بیان اینکه کاهش آمار جانباختگان حوادث رانندگی طی این مدت با تلاش دولت های مختلف و همچنین پیگیری پلیس انجام شده است، گفت: ما از ۲۷ هزار و ۵۰۰ جانباخته حوادث رانندگی در سال ۸۵ به ۱۵ هزار و ۳۹۶ جانباخته در سال ۹۹ رسیدیم و می توان گفت که بطور میانگین طی این ۱۵ سال سالانه ۱۹ هزار نفر جان خود را از دست داده اند و البته طی ۱۵ سال ۱۲ هزار و ۱۷۱ نفر از شمار قربانیان سالانه حوادث رانندگی کاسته شد، ضمن اینکه پیش از این پیش بینی شده بود که اگر همان روند جانباختگان حوادث رانندگی در سال ۸۵ ادامه پیدا می کرد شمار کشته شدگان به بیش از ۳۰ تا ۳۵ هزار نفر می رسید.

هادیانفر مواردی چون افزایش قیمت سوخت و توجه به اسقاط حدود ۲۶۰ تا ۲۷۰ هزار دستگاه خودروی فرسوده در سال ۸۵ را از عوامل منجر به کاهش آمار مرگ و میر حوادث رانندگی در کنار اقدامات انجام شده از سوی پلیس اعلام کرد و گفت: اما متاسفانه این روند کاهشی در سال های ۹۶ و ۹۷ متوقف شد. امروز دیگر روند اسقاط خودروهای فرسوده تقریبا متوقف شده و به پنج تا شش هزار در سال رسیده که آن هم عمدتا به شکل حواله بوده و عملا اسقاطی انجام نشده است.

هادیانفر با بیان اینکه در سال ۹۶ و در سال ۹۷ شمار جانباختگان حوادث رانندگی به ترتیب ۱.۷ و ۱.۴ درصد رشد داشت، گفت: خوشخبتانه در سال های ۹۸ و ۹۹ دوباره روند کاهشی آغاز شده و به ترتیب در این سال ها ۱.۳ و ۱۱.۵ درصد کاهش را تجربه کردیم.

هادیانفر در ادامه به مقایسه سه استاندارد جهانی برای سنجش جانباختگان حوادث رانندگی پرداخت و گفت: اولین مقیاس شمار جانباختگان حوادث رانندگی به ازای هر ۱۰۰ هزار نفر جمعیت است که در این خصوص وضعیت کشور ما در سال ۸۵، ۳۹ مورد فوتی به ازای هر ۱۰۰ هزار نفر جمعیت بود اما در سال ۹۹ به ۱۸.۳ مورد فوتی رسید. این در حالیست که در سال ۹۹ بر جمعیت کشور ما نیز افزوده شده بود.

هادیانفر افزود: دومین شاخص سنجش میزان جانباختگان به ازای هر ۱۰ هزار وسیله نقلیه است که در این خصوص در سال ۸۵ آمار ما ۱۹.۵ نفر بود اما علی رغم افزایش چشمگیر وسایل نقلیه و عبور تعداد آن از ۳۶ میلیون دستگاه این شاخص در سال ۹۹ به عدد ۴.۲ رسیده که این آمار قابل توجهی است.

هادیانفر افزود: برای آنکه بیشتر متوجه این آمار شویم لازم است آن را با نقاط مختلف جهان مقایسه کنیم. بر این اساس این شاخص در دنیا عدد ۸ است، در اروپا عدد آن ۳ بوده و در آسیا عدد آن ۱۱ است و مهمتر اینکه بر اساس برنامه ششم توسعه ما باید این عدد را با ۵.۷ کشته به ازای هر ۱۰ هزار وسیله نقلیه می رساندیم که الان این شاخص روی عدد ۴.۲ است.

اگر دولت حمایت کند در کاهش جانباختگان حوادث رانندگی به استاندارد اروپا می رسیم

رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی ناجا تصریح کرد: اگر دولت سیزدهم حمایت کند ما می توانیم شرایط را از این بهتر هم بکنیم و به استانداردهای اروپا رسیده و حتی از آن هم بهتر شویم.

هادیانفر سومین شاخص را بررسی شمار جانباختگان حوادث رانندگی به ازای هر یک میلیارد کیلومتر پیمایش توصیف کرد و گفت: بر اساس این شاخص که بهترین آن مربوط به کشور نروژ با عدد ۲.۱ است ایران دارای عدد ۳۳ کشته به ازای هر یک میلیارد پیمایش است. البته دلیل آن نیز مشخص است. در کشورهای اروپایی عمدتا برای مسافرت های جاده ای از ناوگان حمل و نقل عمومی نظیر ناوگان ریلی، ناوگان هوایی و … استفاده می شود اما در کشور ما این نسبت برعکس بوده و اتفاقا عمده مردم تمایل دارند تا از وسیله نقلیه شخصی برای انجام سفرهای بین شهری استفاده کنند.

وی ادامه داد: حالا توجه داشته باشید که عمده رانندگان ما دارای گواهینامه پایه ۳ هستند و تجربه رانندگی در جاده را ندارند، یعنی ناگهان تصمیم به سفر به شهری دیگر گرفته و وارد جاده می شوند. در این شرایط که تقریبا می توان گفت که ۱۵ درصد از دارندگان ما آمادگی رانندگی در جاده را دارند ما شاهد افزایش تصادفات هم هستیم و اتفاقا این تصادفات یا در همان ۳۰ کیلومتر ابتدایی خروج از مبدا رخ می دهد یا در ۳۰ کیلومتر مانده به مقصد رخ می دهد.

هر دو ایرانی دارای یک وسیله نقلیه

هادیانفر در پاسخ به پرسش ایسنا درباره اینکه در حال حاضر میانگین مالکیت خودرو از سوی مردم ایران چقدر است؟ گفت: حدود ۵۰ درصد مردم دارای وسیله نقلیه هستند، به عبارتی می توان گفت هر دو ایرانی یک وسیله نقلیه دارند که البته این آمار میانگین است و ممکن است برخی چند وسیله نقلیه به نامشان باشد و برخی دیگر خودرویی ندارند.

وی درباره عوامل خطرزا در وقوع تصادفات نیز گفت: افزایش تردد و تقاضای سفر، افزایش جمعیت، ضعف آموزش همگانی، عدم اطلاع رسانی و آگاه سازی مناسب، وجود نقاط حادثه خیز و … از جمله مواردی است که سبب وقوع حوادث رانندگی می شود.

رئیس پلیس راهور ناجا به نقاط حادثه خیز نیز اشاره کرد و گفت: ما سالهاست که می گوییم باید به نقاط حادثه خیز توجه جدی شود. ۵۲۰۰ نقطه حادثه خیز در معابر و جاده های ما وجود دارد که از این تعداد ۳۲۰۰ مورد آن مربوط به جاده هاست و باید وزارت راه نسبت به ایمن سازی و رفع معایب آن اقدام کند و ۲۰۰۰ نقطه نیز مربوط به شهرداری هاست که باید شهرداری ها آن را اصلاح کنند.

اگر ایربگ در تصادف باز نشود، خودروساز هم مقصر است

وی به موضوع تولید خودروهای با کیفیت نیز اشاره کرد و گفت: در مورد کیفیت خودروها نیز ما بارها تاکید کردیم و حتی پیش از این درباره شماره گذاری خودروهای بی کیفیت نیز وارد عمل شدیم. من به تمام ماموران پلیس راهور ابلاغ کردم که اگر در تصادفی کیسه هوای خودروهای ساخت داخل باز نشده بود حتما خودروساز را به عنوان مقصر در این حادثه اعلام کرده و سهمی را نیز به خودروساز اختصاص دهند. در مورد ترمز نیز همین طور ، ترمز ایمن باید منقطع باشد و ما وقتی که خط ترمز یکپارچه را بر کف جاده مشاهده کنیم این یعنی ترمز به درستی عمل نکرده و خودروساز نیز در آن مقصر است و ما سهمی را نیز به این موضوع اختصاص می دهیم.

هادیانفر درباره اینکه با شناسایی خودروساز به عنوان مقصر چه رفتاری با آنان خواهد شد، گفت: ما این موضوع را به دستگاه قضایی اعلام می کنیم و آنان ملزم به پرداخت و جبران خسارت خواهند بود و آنان باید در محاکم قضایی پاسخگو باشند.

هادیانفر در عین حال اضافه کرد: البته ما با خودروسازان داخلی تعامل داریم و به دنبال حل موضوع هستیم. بنابراین در هنگام شماره گذاری موارد و نقص ها را به آنان اعلام می کنیم تا خودروی ایمن و با کیفیتی تولید کنند.

رئیس پلیس راهور ناجا از مسیرهای دو طرفه و فاقد جداکننده در محورهای بین شهری نیز انتقاد کرد و گفت: متاسفانه در هشت درصد از راه های دو طرفه کشور موانع جداشونده وجود ندارد و همین موضوع نیز سبب می شود تا در صورت سرعت و سبقت غیر مجاز تصادفات سنگین فوتی و جرحی رخ دهد.

انتقاد از نبود مراکز تروما در اورژانس استان ها

هادیانفر با اشاره به ضرورت امدادرسانی و تشخیص به موقع در حوادث رانندگی نیز گفت: متاسفانه ما با کمبود شدید مراکز ترومای بیمارستانی بطوریکه به جز تهران در هیچ جای دیگری مرکز تشخیص تروما نداریم، یعنی جایی که پس از تصادف بیمار را به آنجا برده و ضربه مغزی و خونریزی های داخلی اش را مورد بررسی قرار دهد. همین موضوع در افزایش آمار جانباختگان حوادث رانندگی تاثیرگذار است.

هادیانفر با بیان اینکه در هفت ماهه سال جاری، ۸۷۵ هزار و ۶۶۳ فقره انواع تصادف جرحی، فوتی و خسارتی در کشور رخ داده است، گفت: از این تعداد ۸۲۱۵ فقره تصادف فوتی بوده، ۱۵۴ هزار و ۳۰۰ فقره جرحی بوده و ۷۱۳ هزار و ۱۴۸ فقره از نوع خسارتی بوده است. این در حالیست که در سال ۱۳۹۹ مجموع انواع تصادفات رخ داده در هفت ماهه آن سال ۸۰۸ هزار و ۷۳۶ مورد بوده که ۶۴۵ هزار و ۶۳۱ مورد آن از نوع خسارتی، ۱۵۴ هزار و ۸۸۹ فقره آن از نوع جرحی و ۸۲۱۶ فقره آن نیز از نوع فوتی بوده است.

هادیانفر با بیان اینکه عمده تصادفات رانندگی در شرایط جوی ناپایدار رخ می دهد، گفت: یکی از موارد اصلی تشدید کننده تصادفات،  “باران اول ” است، باران اول یعنی بارانی که پس از مدت ها در مسیری شروع به بارش می کند و این موضوع سبب لیز شدن یا اصطلاحا صابونی شدن معابر می شود. از این رو رانندگان حتما باید در چنین شرایط جوی اولا از انجام سفر غیر ضروری پرهیز کرده و ثانیا با دقت کافی و تمرکز بیشتر رانندگی کنند.

رئیس پلیس راهور ناجا با بیان اینکه ۳۸ درصد تصادفات به دلیل عدم توجه به جلو رخ داده است، گفت:  ۳۳ درصد تصادفات در جاده ها منجر به واژگونی و در شهرها نیز پنج درصد تصادفات به واژگونی منجر شده است.

وی ادامه داد: همچنین ۲۳ درصد تصادفات به دلیل سرعت غیر مجاز در جاده ها رخ داده و ۱۸ درصد تصادفات نیز به دلیل سرعت غیر مجاز در شهرها رخ داده، سهم انحراف به چپ در وقوع تصادفات جاده ای نیز ۱۳ درصد بوده است.

هادیانفر با بیان اینکه ۴۴ درصد از تصادفات در نقاط حادثه خیز رخ می دهد، گفت: در این زمینه نقش اصلاح هندسی، نقش تابلو های هشدار دهنده و … حائز اهمیت است.

وی در پاسخ به پرسش یکی از خبرنگاران مبنی بر اینکه وزارت راه ادعا کرده است که اکثر نقاط حادثه خیز را ایمن سازی کرده است، گفت: چنین چیزی صحت ندارد. وزارت راه مسئول ایمن سازی ۳۲۰۰ نقطه حادثه خیز است و در سال ۹۹ طبق گزارشی که وزیر وقت راه برای من ارسال کرد تنها ۱۸۰ نقطه ایمن سازی شده است. عزیزان راهداری برای رفع این نقاط حادثه خیز و ایمن سازی آنها از ۱۰۰۰ تا ۳۰۰۰ میلیارد اعتبار را مطرح کردند.

هادیانفر به آمار پزشکی قانونی درباره سهم مرگ و میر در نقاط حادثه خیز نیز اشاره کرد و گفت: برابر آمار شش ماهه پزشکی قانونی ۹۲۴ نفر یعنی معادل ۱۱ درصد از قربانیان حوادث رانندگی در همین نقاط حادثه خیز جان خود را از دست داده اند.

ناگفته های رئیس پلیس راهور از دلایل افزایش تصادفات

رئیس پلیس راهور ناجا در بخش دیگری از نشست خبری خود به تشریح دلایل وقوع حوادث رانندگی پرداخت و برای نخستین بار از برخی دلایل که خودش آن را به ناگفته ها تعبیر می کرد سخن گفت.

هادیانفر با بیان اینکه در شش ماهه سال ۹۹ و برابر آمار پزشکی قانونی ۷۸۹۲ نفر در تصادفات جان خود را از دست داده اند، گفت: در نیمه نخست سال ۱۴۰۰ این آمار به ۸۶۴۴ نفر رسید. یعنی ۷۵۲ نفر جانباخته بیشتر و ۹.۵ درصد افزایش.

وی بخشی از این افزایش پیرامون موضوعات مربوط به کرونا دانست و گفت: طی دو سال مردم به هیچ مسافرتی نرفتند یا کمتر مسافرت رفتند و امسال این محدودیت ها سبب شد تا افراد بیشتری قصد سفر داشته باشند.

هادیانفر به اعمال محدودیت های کرونایی نیز اشاره کرد و گفت: یکی دیگر از موضوعات محدودیت های کرونا بود که سبب شد رانندگان به جای عبور از محورهای اصلی، از راه های روستایی، فرعی و پر تصادف عبور کنند. مسئله دیگر تغییر ساعت سفر بود و برخی از رانندگان برای آنکه با محدودیت سفر مواجه نشوند ساعات شبانه را برای انجام سفر انتخاب کردند که این موضوع نیز در افزایش تصادفات موثر است.

وی با بیان اینکه آنچه گفته شد مربوط به عوامل انسانی است، گفت: ۵۱ درصد از جانباختگان حوادث رانندگی در دم جان خود را از دست داده اند.

هادیانفر اضافه کرد: در این مدت توان کشور مربوط به کرونا بود، صدا وسیما و بسیاری از رسانه ها به این موضوع پرداختند و توجه به تصادفات رانندگی کمتر شد.

وی افزود: در حوزه اورژانس نیز بخشی از توان اورژانس در حوزه کرونا و واکسیناسیون و … انجام شد و در بخش درمان نیز توان زیادی از بیمارستان های ما به موضوع کرونا اختصاص پیدا کرده که اینها نیز در آمار جانباختگان تصادفات رانندگی موثر است. آمارها نشان می دهد که شش درصد از جانباختگان تصادفات رانندگی نیز در حین انتقال به بیمارستان جان خود را از دست داده اند و مابقی نیز در بیمارستان فوت شده اند.

هادیانفر به نقش قاچاقچیان سوخت‌بر، شوتی ها و قاچاقچیان اتباع غیرمجاز اشاره کرد و گفت: در شش ماه امسال تنها ۲۵۰ مورد از فوتی‌های تصادفات رانندگی مربوط به این افراد بوده است و ۴۲۶ نفر نیز در همین موارد مصدوم شده اند. این خودروها غالبا معابر خاکی و فرعی را انتخاب می کنند و گاهی می بینیم که تلفات تصادف یک پژو به اندازه یک مینی بوس یا اتوبوس می شود، چرا که بعضا تا ۱۳ نفر را در این خودروها قرار داده و حمل می کنند.

هادیانفر در پاسخ به پرسش ایسنا مبنی بر اینکه با توجه به تحولات اخیر در کشور افغانستان آیا شمار قربانیان مربوط به اتباع افغانستانی در تصادفات افزایش یافته یا خیر؟ گفت: آمار ما به نسبت سال گذشته کاهش هم داشته است. در سال گذشته ۶۷۰ نفر در موارد مربوط به خودروهای قاچاق سوخت و انسان جان خود را از دست داده بودند که این عدد در نیمه نخست امسال ۲۵۰ نفر است که اگر همین نسبت را برای نیمه دوم در نظر بگیریم آمارها کاهشی بوده است.

هادیانفر با بیان اینکه ۳۴ درصد از تصادفات رانندگی در جاده ها رخ می دهد، گفت: اما ۷۰ درصد از کشته های حوادث رانندگی مربوط به جاده هاست که این نشان می دهد باید در این حوزه توجه بیشتری شود.

هادیانفر با بیان اینکه ساعاتی دو تا سه نفر در پی حوادث رانندگی در کشور جان خود را از دست می دهند، گفت: متاسفانه دولت دوازدهم لطفش به حوزه تصادفات کمتر بود و انشالله دولت سیزدهم بتواند کنترل و کمک بیشتری در این حوزه داشته باشد. امیدواریم که جلسات شورای عالی مدیریت و ایمنی ترافیک با حضور رئیس جمهور برگزار شود.

وی در پاسخ به پرسش ایسنا، مبنی بر اینکه در دولت تدبیر و امید چند جلسه شورای عالی ترافیک با ریاست رئیس جمهور برگزار شد، گفت: در دولت های یازدهم و دوازدهم هیچ جلسه ای برگزار نشد و آخرین جلسه مربوط به دولت دهم است.

وی در بخش دیگری از نشست خبری به سهم کاربران ترافیک در آمار جانباختگان حوادث رانندگی نیز اشاره کرد و گفت: در میان فوتی های حوادث ۲۲ درصد راننده، ۳۲ درصد سرنشین، ۲۶ درصد موتورسیکلت سوار و ۱۹ درصد نیز عابر پیاده بوده اند که این آمار مربوط به کل کشور است. لازم است مردم بدانند که عدم استفاده از کمربند ایمنی، سرعت و سبقت غیر مجاز عامل بسیار مهمی در این موارد بوده، بطوریکه در عمده تصادفات فوتی ما و حتی اتوبوس ها و ناوگان حمل و نقل عمومی فوت شدگان فاقد کمربند ایمنی بودند و همین موضوع سبب شده تا به محض تصادف به بیرون پرتاب شوند.

وی افزود: در ماجرای تصادف خبرنگاران و همچنین تصادف سربازان و همه تصادفات اخیر اتوبوس ها افرادی که دارای کمربند ایمنی بودند حتی مجروح هم نشدند.

هادیانفر بر ضرورت حضور راننده دوم در اتوبوس ها تاکید کرد و گفت: باید به ازای هر دو ساعت رانندگی شیفت راننده تغییر کند. متاسفانه ما در ناوگان باری که شمار آن به ۶۴۰ هزار نفر می رسد راننده دوم نداریم اما در اتوبوس ها این موضوع وجود دارد.

از برخی نمایندگان مجلس متعجب شدم

هادیانفر به جلسه دیروزش با نمایندگان مجلس اشاره کرد و گفت: در این جلسه نمایندگان پرسشی را از من مطرح کردند که بسیار متعجب شدم. آنها پرسیدند که آیا ماموران ما و افسران و فرماندهان بابت جریمه پولی دریافت می کنند یا این پرسش را مطرح کردند که آیا جریمه های منع تردد شبانه به حساب پلیس واریز می شود که من در آنجا تاکید کردم که طبق ماده ۲۳ قانون تمام جریمه ها به خزانه دولت واریز می شود و نمی دانم چرا این سوال را مطرح کردند. بر اساس ماده ۳۰ قانون نیز ۳۰ درصد جرایم راهنمایی رانندگی باید برای ایمن سازی نصب تجهیزات به شهرداری ها داده شود، ۳۰ درصد نیز به همین منظور به وزارت راه داده می شود، ۲۰ درصد به صندوق تامین خسارت های بدنه بیمه تعلق می گیرد، ۱۵ درصد برای تامین تجهیزات رسیدگی به تصادفات و مدیریت ترافیک به پلیس راهور داده می شود و پنج درصد نیز برای فرهنگسازی و آموزش ترافیک به پلیس داده می شود که همین تبلیغاتی که در صدا و سیما مشاهده می کنید با این پول انجام می شود.

هادیانفر افزود: این چیزی است که در قانون نوشته شده و باید از خزانه دولت و پس از واریز جرایم به این حساب‌ها پرداخت شود اما خوب است مردم بدانند که از سال ۹۲ تا سال ۹۸ به ترتیب ۵۳ درصد، ۴۹ درصد، ۱۷ درصد، ۳۳ درصد، ۱۵ درصد، ۱۱ درصد و ۱۱ درصد از کل این مبلغ اختصاص پیدا کرده و ما نمی دانیم مابقی آن را چرا برابر قانون پرداخت نکرده اند و این درصد محدود پرداخت شده است.

وی درباره سهم بهزیستی از جرایم رانندگی نیز گفت: قانونگذار در سال ۱۴۰۰، پنج درصد علاوه بر درصدهای فوق را به بهزیستی اختصاص داده و به همین دلیل است که جرایم رانندگی یک عدد خرده ای در کنار خود دارد.

وی یکی دیگر از نکات تعجب آمیز مطرح شده از سوی نمایندگان را در مورد منع تردد شبانه دانست و گفت: البته آقای قالیباف توضیحاتی را در همان جلسه به نمایندگان دادند و من هم از این پرسش ها تعجب کردم اما خوب است همه بدانند که منع تردد شبانه پیشنهاد پلیس نبود، بلکه پیشنهاد روشن، شفاف و مکتوب وزارت بهداشت دولت قبل بود و حتی ما از همان ابتدا با این طرح مخالفت کردیم، چرا که اصطکاک نیروهای ما با مردم بیشتر می شد. در حال حاضر ما تنها مجری این قانون هستیم و آنچه که ستاد ملی مقابله با کرونا با حضور روسای سه قوه تصویب کرده اجرا می کنیم.

سه بار برای لغو منع تردد شبانه درخواست کردیم

هادیانفر اضافه کرد: ما به عنوان پلیس سه بار با وزارت کشور مکاتبه و درخواست کردیم که این طرح لغو شود، چرا که اثرگذار نیست. به ما هم گفتند که اگر شمار جانباختگان روزانه کرونا به کمتر از ۱۰۰ نفر برسد امکان لغو منع تردد شبانه وجود دارد.

وی در پاسخ به پرسش دیگر ایسنا درباره درآمد حاصل از جرایم مربوط به محدودیت های کرونایی به حساب دولت نیز گفت: ۴۵۰ میلیارد تومان در این زمینه به حساب دولت واریز شده که این ناشی از جرایم مربوط به منع تردد شبانه و محدودیت های تردد شهرهای قرمز و نارنجی کرونایی بوده است.

رئیس پلیس راهور ناجا در ادامه با بیان اینکه ۳۳ تا ۴۵ درصد از وسایل نقلیه کشور در سن فرسودگی هستند، گفت: در هفت ماهه امسال سه میلیون و ۱۰۴ هزار و ۳۲۹ خودرو شماره گذاری شده که نسبت به سال قبل ۱.۴ درصد افزایش داشته است. از این تعداد ۵۸۰ هزار دستگاه نیز نوشماره بوده است.

صدور ۶۸ میلیون برگ جریمه در هفت ماهه امسال

هادیانفر در پاسخ به پرسش دیگر ایسنا درباره تعداد جریمه های رانندگی نیز گفت: در هفت ماهه امسال ۶۸ میلیون قبض جریمه صادر شده که نسبت به مدت مشابه سال قبل ۱۲ درصد افزایش داشته است، همچنین برخورد با تخلفات حادثه ساز نیز افزایشی ۹ درصدی داشته است.

وی با بیان اینکه در حال حاضر تنها ۱۵ درصد از قبض های جریمه کاغذی است، گفت: ۶۱۶۹ راننده نیز ۳۰ نمره منفی دارند. همچنین سه میلیون و ۳۳۶ هزار و ۳۷۰ دستگاه نیز به دلیل نداشتن معاینه فنی در هفت ماهه امسال جریمه شدند که در مقایسه با سال قبل ۵۲ درصد رشد داشته است.

به گفته وی در مجموع پلیس راهور بیش از ۳۶ میلیون و ۵۰۰ هزار خدمات در حوزه های مختلف را به مردم ارائه داده و در حوزه صدور گواهینامه نیز افزایش ۷۰ درصدی خدمات را داشتیم.

هیچ خودروی برقی در کشور شماره گذاری نشده

هادیانفر با اشاره به تصاویر منتشر شده از یک خودروی برقی در فضای مجازی و اعلام یکی از مسئولان مبنی بر اینکه این خودرو شماره گذاری شده است، گفت: من تعجب می کنم که آن مسئول وقتی از شماره گذاری صحبت کرده به پلاک آن وسیله نگاه نکرده که اصلا پلاک خودرو نیست بلکه پلاک موتورسیکلت است. ما ۳۰ دستگاه موتورسیکلت برقی چهارچرخ را شماره گذاری کردیم و هنوز هیچ خودروی تولید داخل که برقی باشد تولید نشده، طبیعتا پلاکی نیز دریافت نکرده، ما خود را ملزم به مانع زدایی و حمایت از تولید داخل می دانیم اما باید موارد به درستی اشاره شود. برای این موتورسیکلت شماره گذاری شده نیز باید تمام قوانین مربوط به موتورسیکلت ها رعایت شود. یعنی رانندگی با آن نیازمند گواهینامه موتورسیکلت است و این وسیله اجازه ورود به جاده ها و تونل های شهری را ندارد.

هادیانفر با بیان اینکه در حال حاضر تمامی خودروها باید استاندارد یورو۴ را داشته باشند، گفت: احتمالا اگر خودروسازان درخواست تنفس نکرده و از هیات وزیران مصوبه نگیرند از سال ۱۴۰۱ باید خودروهای خود را با استاندارد یورو۵ تولید و روانه بازار کنند.

وی در مورد توقیف خودروهای دارای جریمه معوقه نیز گفت: به تمامی خودروهایی که دارای بیش از یک میلیون تومان جریمه هستند پیامک زده ایم که جریمه خود را پرداخت کنند. خودروهای دارای بیش از سه میلیون تومان جریمه نیز از سوی توقیف می شوند و هیچ اغماضی با آنان صورت نمی گیرد مگر اینکه خانواده همراهشان باشد که در این صورت مدارک آنها اخذ شده که باید دوباره به همان پاسگاه مراجعه کرده و خودرو به پارکینگ منتقل شده یا با مراجعه به سایت راهور تمام جریمه خود را پرداخت کنند.

فهرست مطالب

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مطالب مشابه

آخرین اخبار