دنیای اقتصاد – وی افزود: در حال حاضر کامیونسازان موظف هستند که به ازای هر ۳ کامیون تولیدی، یک کامیون فرسوده را اسقاط کنند. اگر بخواهند ۳ کشنده را شمارهگذاری کنند، یک کشنده باید اسقاط شود که به این موضوع قانون یکسوم میگویند و در مورد دیزلیهای ساخت داخل صدق میکنند. مشهدیشریف بیان کرد: در حال حاضر بین ۲۵ تا ۳۰ درصد مراکز اسقاط فعال هستند و ظرفیت کار آنها نیز بین ۲۰ تا ۳۰ درصد است؛ بنابراین تعداد قابل توجهی از مراکز موردنظر تعطیل هستند. وی ادامه داد: راهحل این موضوع طرحی است که در مجلس مانده است. طبق این طرح، خودروسازان داخلی به ازای هر ۱۰۰ محصول تولیدی باید ۲۵ خودروی فرسوده را از رده خارج کنند. اگر این طرح تصویب و اجرایی شود، با تولید یک میلیون و ۲۰۰ هزار خودرو در کشور باید ۳۰۰ هزار خودروی فرسوده اسقاط شود که میتواند رونقی به بازار بدهد. رئیس انجمن مراکز اسقاط و بازیافت خودرو با اشاره به زیانهای اقتصادی که عدم اسقاط خودرو به کشور وارد میکند، گفت: ما الان حدود ۳ میلیون خودروی فرسوده داریم که در افق ۱۴۰۴ به ۸ میلیون دستگاه میرسد. هر خودروی فرسوده روزانه حداقل ۶۵ تا ۶۷ هزار تومان بنزین بیشتری مصرف میکند که در سال به ۵/ ۲۴ میلیون تومان میرسد.