در کنار رنو، برخی قطعهسازان فرانسوی نیز برای بازگشت به ایران اعلام آمادگی کردهاند، منتها مشکل آنها نیز بلاتکلیفی برجام و تحریم است. در واقع اگر تحریمها به واسطه احیای برجام کنار بروند، برخی قطعهسازان فرانسوی نیز فعالیت خود را در ایران از سر خواهند گرفت. در این بین اما آن طور که منبع آگاه حاضر در جلسه موردنظر به «دنیای اقتصاد» میگوید، فعلا خبری از پژوسیتروئن و برنامه این شرکت در ایران در دوران پساتحریم نیست.
اما عزم جدی رنو برای بازگشت به ایران در شرایطی است که این شرکت در دوران برجام نیز برنامهای خاص و وسیع برای حضور در صنعت و بازار خودروی کشور داشت، با این حال موفق به اجرای آن نشد. رنو میخواست به صورت مستقل در ایران فعالیت کند و حتی قراردادی نیز با سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران و یکی از شرکتهای بخش خصوصی منعقد کرد.
رنو در این قرارداد دست بالا را داشت و از سهام اکثریت شرکت مشترک برخوردار بود، اما در نهایت نتوانست برنامهاش را در ایران عملی کند. یکسری کارشکنیها و حاشیهسازیها اجازه نداد رنوی مستقل در ایران شکل بگیرد و سرانجام نیز با اعمال تحریمهای سختگیرانه آمریکا، رنوییها مجبور به ترک کشور شدند، بیآنکه سرمایه خاصی از خود به جا گذاشته باشند.
با وجود این تجربه ناخوشایند اما رنو همچنان هوس حضور در ایران را دارد، مخصوصا اینکه فعلا و تا مدتها احتمالا خبری از هموطنش پژوسیتروئن در کشور نخواهد بود و رنوییها میتوانند در مسیر تبدیل شدن به شریک استراتژیک و اصلی خودروسازی ایران قرار گیرند. گفته میشود رنو با وجود تجربه ناخوشایند در دوران برجام، باز هم قصد دارد به صورت مستقل در ایران فعالیت کند.
در برنامهریزی قبلی رنو، تبدیل ایران به هاب صادراتی منطقهای این شرکت نیز جای داشت و گویا این بار نیز خودروساز فرانسوی این موضوع را در برنامههای خود گنجانده است. گفته میشود رنو قصد دارد وانتی مختص بازارهای منطقه تولید و آن را از مسیر ایران صادر کند، هرچند البته بازار داخل را نیز پوشش خواهد داد.