پیشرانه– گروه فولکسواگن (شامل برند فولکسواگن و برخی زیرمجموعههای آن نظیر آئودی و پورشه) در بین خودروسازان آلمانی در خط مقدم رقابت با تسلا قرارگرفته و علیه سلطنت و فرمانروایی این خودروساز نوپای آمریکایی (در حوزه ساخت و عرضه خودروهای الکتریکی) دست به خیزش و قیامی جانانه زده است.
به گزارش وبسایت خبری «پیشرانه» خیزش و قیامی که آغاز جدی آن به سال ۲۰۱۹ و معرفی و عرضه رسمی ID.3 (اولین عضو از خانواده خودروهای تمام الکتریکی فولکس) بازمیگردد؛ هاچبک کامپکتی که از همان ابتدا توسط مدیران فولکس بهعنوان “یکی از مهمترین خودروهای تاریخ این خودروساز آلمانی”معرفی میشد و رو در روی موفقترین و پرفروشترین خودروی تسلا یعنی مدل ۳ قرار میگرفت و انصافاً هم تا به اینجا و در بازار قاره سبز توانسته فروش خوبی داشته باشد و عملکرد مطلوبی را از خود به نمایش بگذارد.
بعد از ID.3، نوبت به ID.4 رسید تا فولکسواگن بخت خود را در بازار کراساوورهای تمام الکتریکی بیازماید. این خودرو نیز با استقبال کارشناسان و مشتریان مواجه شد و حتی توانست عنوان “خودروی سال ۲۰۲۱ ” را از آن خود کند.
سپس نوبت به رونمایی از خانواده کراساوورهای ID.6 رسید که محصولی اختصاصی از فولکسواگن برای بازار چین (بزرگترین بازار خودروهای الکتریکی در جهان) بود و در آخرین دوره از اتوشو شانگهای از آن رونمایی شد.
چهارمین و جدیدترین عضو خودروهای الکتریکی فولکس و خانواده ID اما یک کراساوور کوپه است تا فولکسواگن زودتر از تعداد کثیری از رقبای اصلی و دیرینه خود (نظیر رنو، پژو، فیات، تویوتا و …)، خودرویی تمام الکتریکی را در این سگمنت روانه بازار کرده باشد.
این کراساوور کوپه که ID.5 نام گرفته، (همانند دیگر خودروهای همخانوادهاش) بر روی پلتفرم MEB گروه فولکسواگن توسعهیافته و قرار است در اتوشو IAA (که در سپتامبر سال جاری میلادی و در مونیخ برگزار خواهد شد) از نسخه کانسپت آن رونمایی شود؛ کانسپتی که بنا بر ظواهر و شواهد (و تصاویر منتشرشده از نسخه پروتوتایپ خودرو)، با نسخه نهایی و تولید انبوه این خودرو شباهت بسیار زیادی خواهد داشت.
البته کانسپتی که در مونیخ به نمایش گذاشته خواهد شد نسخه اسپرتی و عملکرد محور این خودرو خواهد بود که پسوند GTX را با خود یدک میکشد. همچنین گفتنی است که نسخه نهایی این خودرو در نیمه اول سال ۲۰۲۲ معرفی و روانه بازار خواهد شد و به نظر میرسد که بتوان آن را رقیب و هماوردی برای فورد ماستنگ Mach-E و تسلا مدل Y بهحساب آورد.
نگاهی اولیه به کلیات نمای ظاهری خودرو، حکایت از شباهت چشمگیر ID.5 با ID.4 دارد اما طبعاً اصلیترین نقطه تمایز این دو مدل از یکدیگر، بخش انتهایی و فرم کوپه مانند بدنه ID.5 است که آن را اسپرت تر و تا حدودی جذابتر جلوه میدهد.
در بخش فنی نیز اشتراکات ID.5 با ID.4 علاوه بر پلتفرم، قوای محرکه خودرو را نیز در برمیگیرد و بنابراین ID.5 از دو پیشرانه الکتریکی بهرهمند خواهد بود که هرکدام بر روی یکی از محورهای جلو و عقب خودرو قرارگرفتهاند و مجموعاً قدرتی برابر با حدود ۲۹۷ اسب بخار را تولید و روانه هر چهارچرخ خودرو میکنند.
فولکسواگن همچنین وعده داده که خودرو از یک پکیج باتری لیتیوم یونی با ظرفیت بالا بهره میبرد که بُرد پیمایشی برابر با حدوداً ۴۹۷ کیلومتر (مطابق چرخه WLTP) را برای ID.5 به ارمغان خواهد آورد.
فولکسواگن برنامه دارد تا سهم خودروهای تمام الکتریکی از حجم فروش خود در بازارهای اروپایی را تا سال ۲۰۳۰ به ۷۰ درصد برساند و ID.5 و سایر محصولات آتی فولکس تحت نام ID نقش مهمی را در تحقق این هدف ایفا خواهند کرد.