به گزارش سایپانیوز، الان یک سال است که تسلا در حال ساخت کارخانه خودروسازی در آستن تگزاس است و حالا می خواهد مقر اصلی شرکت را از سیلیکون ولی پائلوآلتو کالیفرنیا به آستن تگزاس منتقل کند. با اعلام این خبر هم همزمان ساخت کارخانه در روسیه را تکذیب کرد.
ایلان ماسک مدیر عامل تسلا، در نشست سالانه سهامداران در پاسخ به این سؤال که قرار است ایالات کالیفرنیا را برای همیشه ترک بگوید، با دستپاچگی انکار کرد و گفت که به عملیات تولید خودرو در کارخانه فرمانت کالیفرنیا ادامه خواهد داد و حتی قرار است ظرفیت تولید در آن 50 درصد افزایش پیدا کند.
ماسک گفت: «برای این که همه چیز شفاف باشد، این را می گویم که قرار است فعالیت های خود را ایالت کالیفرنیا بسط و گسترش دهیم و به هیچ عنوان صحبت از ترک ایالت کالیفرنیا نیست.» با این حال به این موضوع هم اشاره کرد که کارخانه تسلا در فرمانت «بسیار متراکم» شده و برای مردم کرایه یا خرید خانه در نزدیکی کارخانه خیلی دشوار شده است.
این در حالی است که قوانین ایالت تگزاس به کارخانه های خودروسازی اجازه فروش مستقیم خودرو را نمی دهد و خودروسازان باید ابتدا شبکه ای از نمایندگی های فروش و خدمات پس از فروش دائر کنند و بعد به آنها اجازه مستقیم فروش خواهد داد و این را حتماً می دانید که تسلا از همان ابتدای پیدایش با خودروسازان سنتی، فرق داشته وبه این می بالد که همه کارها را به صورت امروزی و با کمک شبکه های اینترنتی انجام می دهد. از این رو مشتریان در ایالت کالیفرنیا بدون هیچ واسطه ای خودرو را به صورت آنلاین [اینترنتی] خریداری می کنند و دم منزل یا هر آدرسی که دوست داشته باشند تحویل می گیرند.
خریداران در ایالت تگزاس از راه های دیگر برای بردن محصولات تسلا به منازلشان استفاده می کردند. برای مثال شهروندان این ایالت ابتدا در وبسایت تسلا در اینترنت ثبت نام و ثبت سفارش می کردند اما هیچ یک از این سفارش ها در کارخانه های تگزاس تسلا پردازش نمی شد. تمام کاغذبازی ها و مراحل اداری آن در ایالت دیگری انجام می شد و بعد خودروها با خودروبر به 8 مرکز خدمات تسلا در تگزاس ارسال می شد. صاحب این خودرو هم باید خودرواش را از این مراکز تحویل می گرفت.
خود ایلان ماسک در ماه دسامبر 2020 از کالیفرنیا به تگزاس نقل مکان کرد تا تمرکز بیشتری روی کارخانه گیگافکتوری تگزاس و کمپانی راکت سازی اسپیس ایکس خود در نوک جنوبی ایالات تگزاس داشته باشد.
گاوین نوسام فرماندار کالیفرنیا بعد از شیوع کرونا حکمی را صادر کرد که به موجب آن مردم این ایالت به جز فعالیت های ضروری مجبور بودند در خانه بمانند. در ماه آوریل سال 2020 ایلان ماسک این سیاست ایالت کالیفرنیا را «فاشیستی» توصیف کرد و گفت به عملیات کارخانه ی وی در کالیفرنیا «صدمه سنگین» وارد می کند. در ماه مه همان سال هم تهدید کرد که کل عملیات تسلا را از کالیفرنیا خارج خواهد کرد. بعد هم از مقام های مسئول محلی شکایت کرد که آنها را وادار کند تعطیلات سرتاسری را متوقف کنند و اجازه باز شدن کارخانه تسلا را بدهند. همان ماه هم به دستورات و محدودیت ها وقعی نگذاشت و کارخانه را بازگشایی کرد. بعد از یک ماه هم معلوم شده که 450 نفر از پرسنل این کارخانه به ویروس کرونا مبتلا شدند.
همه این مسائل دست به دست هم داد که تسلا مانند شرکت هایی مثل اوراکل، اچ پی [هولت پاکارد که به تولید پرینتر معروف است] و تویوتا از کالیفرنیا به تگزاس نقل مکان کند. مدیر عامل این شرکت، دلیلی برای این تصمیم اقامه نکرد، اما شواهد نشان می دهد که میزان مالیاتی که می پردازد به شدت کاهش یافته است. برعکس کالیفرنیا که در زمینه مالیات از آب کره می گیرد، تگزاس حتی مالیات بر درآمد شخصی هم ندارد. تگزاس به ارزانی نیروی کار هم شهرت دارد.