جستجو

رسانه اختصاصی صنایع و صنوف خودرویی

رسانه اهل فن

مشتریان جنس تولید داخل را نمی‌خرند!

گفتگوی خبرنگار «قطعات خودرو» را با «میرزاعلی قاسمی» کاسب قدیمی بازار لوازم یدکی که در رسته بنز، مینی‌بوس و خاور در شهرک ولیعصر فعالیت می‌کند، بخوانید.

از مشکلات خود هنگام شروع کار بگویید.

در ابتدای کار با مشکل خاصی مواجه نبودم، اما چند سال است که به مرور زمان مشکلات من و بیشتر کسبه بازار لوازم یدکی افزایش پیدا کرده است. در گذشته قیمت کالا‌ها مناسب بود و مردم توانایی بیشتری برای خرید داشتند؛ اما درحال حاضر مردم درآمدشان کمتر از هزینه‌های‌شان است و به‌راحتی نمی‌توانند خرید کنند.

چگونه در این بازار کار یاد گرفتید و پیشرفت کردید؟

من در جوانی پیش از اینکه به عنوان مکانیک مشغول به کار شوم در کارگاه تولید قطعات خودرو کار می‌کردم. قطعات خودرو را کاملا می‌شناختم و سپس به بازار لوازم یدکی وارد شدم و به‌مرور زمان کار فروش را یاد گرفتم.

کسبه و به طور کل بازار امروز با آن روز‌ها در چه زمینه‌هایی فرق کرده است؟

کاسبان تقریباً همان افرادی هستند که در بازار گذشته فعالیت می‌کردند؛ اما قیمت اجناس افزایش پیدا کرده است. به عنوان مثال همین چند سال پیش روغن ترمز را ۱۵۰۰ تومان می‌خریدم و با سود کمی به مشتری می‌فروختیم؛ اما درحال حاضر روغن ترمز را ۳۰ هزار و ۵۰۰ تومان می‌خرم و زمانی که به مشتری می‌گویم ۳۳ هزار و ۵۰۰ تومان، جا می‌خورد و باور نمی‌کند. گاهی هم قیمت قدیم و جدید برای روغن ترمز کاسپین وجود دارد؛ گاهی حتی با قیمت ۷۰ هزار تومان نیز به فروش می‌رسد. متاسفانه مشتریان به گرانی عادت کرده‌اند؛ و با اینکه می‌دانند خودروی‌شان خراب است آن را تعمیر نمی‌کنند و تا زمانی که ماشین از کار بیفتد، به تعمیرگاه مراجعه نمی‌کنند.

از تفاوت‌های بازار قدیم و جدید بگویید.

 بازار کنونی نسبت به گذشته ۹۰ درصد تغییر پیدا کرده است. به‌عنوان مثال خود من حدود دو سال است که از جیب می‌خورم؛ یعنی آن‌قدر مشتری ندارم که بتوانم هزینه‌هایم را تامین کنم. در گذشته صبح ساعت ۷ و نیم زمانی که فرزندانم را به مدرسه می‌رساندم به مغازه می‌آمدم و می‌دیدم مشتری منتظر من ایستاده است. در آن دوران ناهارم را در بالکن طبقه بالا‌ی مغازه می‌خوردم. نیم ساعتی که مشغول صرف غذا بودم، حداقل ۳ بار پایین می‌آمدم تا بتوانم مشتریان را راه بیندازم، حتی برای اینکه در رفت‌وآمد از پله‌ها پادرد نگیرم، بالابر نصب کردم. اما در حال حاضر در زمان صرف ناهار که هیچ، سه ساعت بعد از آن هم منتظر مشتری می‌مانم اما دریغ از اینکه یک نفر برای خرید یک لامپ به مغازه مراجعه کند!

من از کاسب‌هایی هستم که هنوز هم به صورت سنتی و قدیمی کار می‌کنم. گاهی از بازار تماس می‌گیرند تا به صورت مستقیم جنسی را از من خریداری کنند. بسیاری از کسبه بازار هم زنگ می‌زنند و درمورد قطعه یا جنسی مشورت می‌گیرند. مثلا در مورد بلبرینگ چرخ یا کلاچ و جزئیات قطعات می‌پرسند. از آنجایی که قبل از اعزام به خدمت زیرپرچم و در ایام جوانی چند سال در کارگاه تولید قطعات کار کرده‌ام، همه قطعات را می‌شناسم.

وضعیت تولید داخلی در کشور را چطور می‌بینید؟

خوشبختانه د رحال حاضر قطعات با کیفیت بسیار بالایی در کشور تولید می‌شود؛ مانند سوپاپ، میل‌لنگ و سیلندر ترمز که خیلی بهتر از قطعات خارجی هستند. البته گران هستند اما قطعات بسیار باکیفیتی محسوب می‌شوند، اما مشکل اصلی اینجاست که وقتی به مشتری می‌گوییم این جنس تولید داخل است و ایرانی است، آن را نمی‌خرند.

کسبه از نظر فرهنگی و اعتقادی با گذشته تفاوت کرده‌اند؟

در گذشته کسبه بهتر و راحت‌تر کار می‌کردند و در بازار اعتبار بالایی داشتند. مردم قدیم هم از نظر اعتقادی با جوانان امروزی تفاوت زیادی دارند.

دانستن زبان انگلیسی، داشتن سواد و بلد بودن کار با کامپیوتر در حرفه و شغل شما تاثیر دارد؟

این مهارت‌ها حتماً تاثیر بسیار زیادی بر انواع کسب‌وکار‌ها مخصوصاً در بازار لوازم یدکی دارد، اما من سواد و توانایی استفاده از آن‌ها را ندارم و به صورت سنتی کار می‌کنم.

فروشنده لوازم یدکی باید چه مهارت‌هایی داشته باشد؟

زمانی که یک مشتری به مغازه می‌آید فروشنده باید اطلاعات کافی در مورد قطعه را داشته باشد. به عنوان مثال اگر مشتری بلبرینگ چرخ می‌خواهد، فروشنده باید بداند که بلبرینگ چرخ در سایز‌های کوچک و بزرگ وجود دارد یا اگر مشتری ۶ کلاچ می‌خواهد کاسب باید از او بپرسد ۶ کلاچ ۱۰ می‌خواهی یا ۱۲ یا دو سر رزوه. یا مثلاً یک مشتری لوازم کلاچ می‌خواهد باید فروشنده بداند لوازم کلاچ چندین نوع مانند کلاچ بالا و پایین و لبه‌دار و بدون لبه دارد.

شما چقدر با اتحادیه در ارتباط هستید؟ عملکرد اتحادیه را چگونه ارزیابی می‌کنید؟

من فقط برای تمدید جواز کسب به اتحادیه می‌روم و به جز آن ارتباط چندانی با اتحادیه ندارم. از اعضای اتحادیه راضی هستم چرا که تا حد توان به خواسته‌های مراجعه‌کنندگان و اعضای صنف رسیدگی می‌کنند.

 شما از برگزاری انتخابات اتحادیه در هشتم تیر اطلاع دارید؟

 بله؛ در این حد که فقط از تاریخ برگزاری انتخابات خبر دارم؛ اما نمی‌دانم چه کسانی نامزد عضویت در هیئت‌مدیره اتحادیه شده‌اند. در دوره‌های گذشته اطلاع‌رسانی بهتر بود و کسبه از طریق شعبه‌ای که در سه‌راه آذری و دفتری که روبه‌روی دخانیات در خیابان قزوین است مطلع می‌شدیم اما برای این دوره هیچ‌گونه اطلاع‌رسانی انجام نشده و پوستری برای شناسایی کاندیدا‌ها به دست‌مان نرسیده است.

به نظر شما در گذشته اگر کاسب‌ها با هم اختلاف پیدا می‌کردند، اتحادیه ورود می‌کرد و می‌توانست مشکل آن‌ها را حل کند یا بین آن‌ها واسطه شود؟

 من از تعدادی از کسبه شنیدم که اعضای اتحادیه در رفع مشکل و اختلافات بین آن‌ها نقش مهمی داشته و بسیاری از اختلافات را حل کردند.

«میرزاعلی قاسمی» 61 ساله با 43 سال سابقه کار، در شهرک ولیعصر خیابان برادران بهرامی جنب نیروی انتظامی فعالیت می‌کند.

فهرست مطالب

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مطالب مشابه

آخرین اخبار