جستجو

رسانه اختصاصی صنایع و صنوف خودرویی

رسانه اهل فن

نمره قبولی شاهین از تست‌های اروپایی کیسه هوا و تصادف

در یک دهه گذشته جدا از مسئله کیفیت که همیشه در تیررس نقد کارشناسان خودرویی قرار داشت، مسئله ایمنی، نگرانی‌های زیادی را در بین مردم ایجاد می‌کرد. فریاد بسیاری از کارشناسان مبنی بر توقف خط تولید برخی خودرو‌ها و عدم ارتقای سیستم ایمنی آن‌ها به واسطه نوع طراحی و مهندسی برخی خودرو‌ها باعث شده بود تا هر اتفاقی هم که در خطوط تولید خودرو‌های داخلی می‌افتد تحت‌الشعاع شدید مسئله ایمنی قرار گیرد.

موضوعی که در بحث ایمنی خودرو‌های داخلی بیشتر مورد توجه قرار می‌گرفت مقایسه این محصولات با برخی از برند‌های خارجی بود که به لحاظ قیمتی در یک رده با این محصولات قرار می‌گرفتند اما سطح امنیت‌شان اصلا قابل مقایسه با هم نبود. جمع شدن تولید برخی خودرو‌های داخلی سطح انتظار ارتقای سیستم ایمنی و کیفیت را در بازار خودرو‌های داخلی بالا برد.

شاخصی که در کشور ما برای ارزیابی کیفیت خودرو‌ها وجود دارد مربوط به گزارش‌های سالانه و ماهیانه سازمان بازرسی کیفیت و استاندارد است که شاخصه‌های آن براساس استاندارد‌های بین‌المللی تعریف شده اما واقعیت اینجاست که هیچ‌وقت برای بسیاری از مشتریان نحوه رتبه و تراز ایمنی خودرو‌ها و مراحلی که برای اخذ آن‌ها طی می‌شود مشخص نبود. گزارشی که در آن اسم چند خودرو به همراه ستاره‌های کیفی آن دیده می‌شد این سؤال را مطرح می‌کرد که چه پروسه‌ای برای این منظور طی می‌شود؟

به تازگی گروه خودروسازی سایپا با انتشار فیلم‌های مربوط به ایمنی شاهین که برای اولین بار در کشور شاهد آن هستیم به نمایش میزان عملکرد سیستم‌های ایمنی این خودرو پرداخت. شاهین که دارای گارانتی ۳ ساله و یا پیمایش ۶۰ هزار کیلومتری است که تخصیصی چنین ضمانتی به یک محصول داخلی در حوزه خودرو نیز قابل توجه است.

نکته قابل توجه درباره شاهین اینجاست که در شرایط تحریمی امکان استفاده از قطعات خارجی روی آن امکان‌پذیر نبود و قطعات استفاه شده در این خودرو ساخت و تأمین داخل می‌باشد که این موضوع علاه بر تحقق نهضت بومی‌سازی تولید، ثبات و امنیت شغلی را برای جمعیت قابل توجهی ایجاد خواهد کرد.

تست کیسه هوا و تست تصادف ECE R95 اروپا دو تست در سطح استاندارد‌های اروپایی بود که شاهین موفق شد از آن‌ها نمره قبولی قابل قبولی کسب کند.

تست تصادف ECE R95 به این گونه اجرا می‌شود که خودروی مورد نظر ثابت است و جسمی متحرک به جرم ۹۵۰ کیلوگرم (MDB EEVC=950Kg) با سرعت ۵۰ کیلومتر بر ساعت با زاویه ۹۰ درجه‌ای به بخش کناری خودرو برخورد می‌کند. این تست، که Side Impact Test هم نام دارد، سلامت راننده (ES-2) را مورد بررسی قرار می‌دهد و با درنظر گرفتن برخی پارامتر‌ها بر روی خودرو و همچنین بررسی سازه پس از تصادف، اعتبارنامه ECE R95 به آن خودرو اعطا می‌شود.

اما یکی از اصلی‌ترین تست‌های اجباری از سال ۲۰۱۸، تست نهایی کیسه‌های هوا در شرایط بازشو بر روی خودرو و تصادف است. در این روش کیسه‌های هوای SRS و SRP مورد بررسی دقیق‌تری قرار می‌گیرند و میزان بازشدن، جهت بازشدن، انحراف از مسیر ضربه، محل برخورد با سرنشین و سطح تاثیرگذاری در استاندارد‌های مختلف بررسی می‌شود.

انجام چنین تست‌هایی روی یک خودروی داخلی که با استراتژی بومی‌سازی موفق به کسب بالاترین درجه کیفی خودرو‌های داخلی شده بدون نشان‌دهنده ظرفیت‌های بی‌شمار در بخش طراحی و مهندسی است که در سایپای نوین شاهد آن هستیم.

منبع: سایپا نیوز

فهرست مطالب

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مطالب مشابه

آخرین اخبار