محمد محمدی دوستدار – نایب رئیس شرکت تجارت پیشگان یاسین – در گفتوگو با خبرنگار قطعات خودرو، توضيح داد: یکی از بزرگترین مشکلات و صدمههایی که به مردم کشور وارد میشود، تصادفهای رانندگی است. میزان مرگ و میر و صدمههای جسمی و مالی که براثر تصادفها در طول سال اتفاق میافتد، در حد فاجعه است.
او ادامه داد: کارشناس فنی راهنمایي و رانندگی حتماً باید سر صحنه تصادفهای منجر به جرح حاضر شود و گزارش تهیه کند. آنها سه عامل را در تصادفها مشخص میکنند؛ عامل جاده، عامل انسانی و عامل خودرو. این سه عامل در تصادفهاي رانندگی تاثیرگذارند.
وي همچنين اظهار كرد: متاسفانه در سالهای اخیر، کارشناس فنی راهنمایی و رانندگی درصدی را به این سه عامل اختصاص میدهند، ولي بیشتر، راننده را مقصر میدانند که راننده نيز اکثراً در تصادفها میمیرد. در هواپیما نیز خلبان را مقصر میدانند که او هم زنده نميماند.
محمدی دوستدار تاكيد كرد: کارشناس فنی باید تا ریز مسائل جلو برود و مشخص کند که چه عواملی منجر به تصادف شده است. اكنون این موضوع مغفول مانده است. اگر این اتفاق بیفتد و مشخص شود که عامل تصادف دقیقا چه بوده است، میتواند کمک کند که هر کسی مسئولیتپذیر شود.
او با اشاره به اينكه حدود 10 سال پیش این کار انجام میشد، گفت: آن زمان، خودرو را بررسی میکردند و قطعهای که منجر به تصادف شده بود، در بررسيها مشخص میشد. بعد به سراغ سازنده يا واردکننده آن میرفتند و خسارت و دیه را از او میخواستند. حتی او را جریمه و دادگاهی میکردند.
وي در اينباره افزود: این كار باعث شده بود که تامینکنندگان، تولیدکنندگان و واردکنندگان قطعات خودرو دقت بیشتری روی محصولاتی که به بازار میآورند، داشته باشند و بدانند که روزی باید پاسخ دهند. اما متاسفانه اين کار ادامه نیافت.
نایب رئیس شرکت تجارت پیشگان یاسین همچنين گفت: ما در بحث لنت ترمز این مسئله را داشتیم که وقتی مشخص میشد، لنت ترمز عامل حادثه بوده است، پرونده تشکیل میشد و باید دیه افراد داده میشد. این كار باعث شده بود که کارخانهها در تولید محصولاتشان دقت بیشتری داشته باشند؛ اما اکنون این مسئله مسکوت مانده است.
او با اشاره به اينكه همین تخصص در بیمه نیز هست، گفت: وقتی شركتي، بیمه خودرو حادثهدیده را میدهد، کارشناس فنی آنها باید مشخص کند که علت حادثه چه بوده است. بیمه هم میتواند از سازنده يا واردكننده آن قطعه یا عاملی که باعث تصادف شده است، ادعاي خسارت كند.
محمدی دوستدار همچنين توضيح داد: کارشناسان فنی در راهنمایی و رانندگی افرادی زبده هستند. این کارشناسان با دیدن صحنه تصادف میتوانند تشخیص دهند که دلیل آن چه بوده است.
او تاكيد كرد: تا روزی که علت حوادث بهشکل دقیق روشن نشود و من بهعنوان تامینکننده قطعات ترس نداشته باشم که ممکن است به سراغ من بیایند، اهمیتی به کارم نمیدهم؛ اما اگر این تهدید را احساس کنم که بهخاطر یک قطعه معیوب، بخصوص در قطعات فوق ایمنی مانند لنت ترمز بازخواست ميشوم، دقت بیشتری در کار به خرج میدهم. این قطعات با جان مردم سر و کار دارند و باید نظارت بیشتری روی آنها شود.