«محمدرضا نجفیمنش» در گفتوگو با خبرنگار اقتصادی ایرنا افزود: تامین برخی از این قطعات از جمله قطعات «هایتک» (با فناوری بالا)، میکروچیپها و ریز تراشهها به دلیل پاندمی کرونا به یک معضل جهانی تبدیل شده است.
این مقام صنفی بیانداشت: برخی دیگر از قطعات وارد شده و در گمرک ماندهاند، اما قطعهسازان توان ترخیص ندارند که این موضوع ناشی از عدم پرداخت به موقع مطالباتشان از سوی خودروسازان است.
وی با اشاره به مطالبات ۶۰ هزار میلیارد تومانی زنجیره تامین از خودروسازان تصریح کرد: تنها ۱۰ هزار میلیارد تومان از این رقم معوقههای بیش از ۱۲۰ روزه است؛ این روزها خودروسازان توان پرداخت بهموقع مطالبات قطعهسازان را ندارند و به همین دلیل صنعت قطعهسازی در وضعیت نامساعدی به سر میبرد.
نجفیمنش تاکید کرد: قطعهسازان توان دور زدن تحریمها را دارند، اما باید مطالباتشان همراه با تعدیل در نرخ مواد اولیه و قراردادهایشان پرداخت شود که در شرایط فعلی و با این نحوه قیمتگذاری، خودروساز توان این کار را ندارد.
رییس انجمن صنایع همگن نیرو محرکه و قطعهسازان خودروی کشور خواستار تغییر شیوه قیمتگذاری خودرو توسط شورای رقابت شد و افزود: تا زمانی که شیوه کنونی قیمتگذاری وجود دارد، تولید بیشتر خودروسازان با زیان بیشتری همراه خواهد بود.
وی همچنین یادآور شد که بررسیهای این انجمن حاکی از آن است که از محل اختلاف قیمت بازاری و کارخانهای خودروها، سالیانه بیش از ۱۰۰ هزار میلیارد تومان نصیب افرادی که در قرعهکشیها برنده میشوند، خواهد شد.
تاثیرات سوء قطع برق بر صنعت
نجفیمنش در ادامه درخصوص تاثیر قطعیهای برق در هفتههای گذشته بر قطعه سازان، گفت: قطع برق آثار مخربی بر تولید قطعهسازان خودروی کشور که بیشتر آنها در جاده قدیم و جاده مخصوص کرج مستقر هستند، به دنبال داشته است. در برخی موارد قطعی بدون اعلام قبلی برق سبب باقیماندن قطعات داخل کورهها و از بین رفتن آنها شده است.
وی بیانداشت: کاهش تولید در حال حاضر متاثر از قطعی برق در بین فولادسازان است و این موضوع باعث کاهش تولید قطعات وابسته به فولاد و افزایش قیمت آنها شده است.
این مقام صنفی گفت: تاکنون تحت شرایط کمبود و قطعی برق، فقط یکی از خودروسازان بزرگ اعلام کرده که به تعطیلات میرود که بهترین فرصت برای تکمیل خودروهای ناقص است.
به گزارش ایرنا، توان و ظرفیت واقعی زنجیره تأمین، مشروط بر رفع موانع و چالش ها، برای تولید ۲ میلیون و ۲۰۰ هزار دستگاه خودرو در سال مناسب است.
اکنون از حدود یکهزار و ۲۰۰ قطعهساز رسمی فعال در رده های یک، ۲ و سه نزدیک به ۴۰۰ واحد تعطیل یا نیمهتعطیل شدهاند.