به گزارش ایرنا از سازمان اورژانس کشور، محمد جعفر میعادفر روز یکشنبه در مراسم یادبود قربانیان حوادث ترافیکی و آغاز دهه ملی اقدام برای ایمنی راهها (۱۴۰۰_۱۴۰۹) با تاکید بر ضرورت مدیریت ناوگان عمومی از سوی وزارت راه و شهرسازی اظهارداشت: در هر اتوبوس حدود ۴۰ نفر مسافر سوار میشود و در هر اتفاقی بیفتد حداقل ۱۵ نفر آسیب میبینند.
وی ادامه داد: ۱۰۳ مورد تصادف مینی بوس را داشتیم که ۲۴ درصد نسبت به گذشته افزایش داشته و ۱۵ درصد تصادف خودروهای ون نیز اعلام شده که در حال افزایش است.
میعادفر خاطرنشان کرد: ایران یک کشور ۸۵ میلیون نفری با وسعتی بیش از یک میلیون و ۶۰۰ هزار کیلومتر و بیش از ۸۶ هزار کیلومتر راه اصلی و فرعی و بیش از ۲۰۰ هزار کیلومتر راه روستایی است که در آن تردد انجام میشود. پوشش این همه پهنه کار سختی است.
وی ادامه داد: حوادث ترافیکی در ایران جزو چهار علت اصلی مرگ و میر است. بیماریهای قلبی عروقی، دیابت، سرطان و حوادث ترافیکی این عوامل هستند.
رئیس سازمان اورژانس کشور گفت: در حوزه عمر از دست رفته کسانی که دچار حوادث ترافیکی میشوند رتبه اول را داریم. زیرا بیشتر این افراد جوان هستند و این افراد می توانند تا سن ۷۵ سال به عنوان سن میانگین، عمر میکنند. فردی که ۲۵ سال یا ۳۰ سال عمر میکند در واقع ۳۰ سال عمر فعال خود را از دست میدهد که این هم هزینهای برای دولت و هم برای خود شخص است.
میعادفر گفت: فوریتهای پزشکی بخش آخر ماجراست. هر چقدر تلاش کنیم و پایگاههای اورژانس را ایجاد کنیم؛ باز هم اگر چند عامل اول مدیریت نشود، شاید همین بساط یا بیشتر از آن را شاهد خواهیم بود.
وی اضافه کرد: در دهه گذشته خدمات مؤثری توسط سازمان ها انجام شده است زیرا ۲۴ هزار کشته را داشتیم و رو به فزونی بود اما اکنون چند سالی است که این میزان کاهش یافته است.
رئیس سازمان اورژانس کشور اظهارداشت: در دهه گذشته ۴۶ درصد پایگاههای اورژانس توسعه و ۵۳ درصد مأموریتها افزایش پیدا کرده است. در یک پلاتوی چند ساله قرار گرفتیم که بخشی از آن بیماری کرونا کمک کرد که این اتفاقات افزایش پیدا نکند.
در هر روز ۲۲ حادثه پر تلفات ترافیکی اتفاق میافتد
میعادفر به بیان آماری از هفت ماه گذشته پرداخت و افزود: در هر روز ۲۲ حادثه پر تلفات ترافیکی اتفاق میافتد. ما در میان خود حوادث ترافیکی را این طور تعریف کرده ایم: ۳ کشته و ۵ مصدوم است. این آمار در هفت ماه اول ۲۹ درصد نسبت به سال گذشته افزایش داشته است.
وی ادامه داد: سال گذشته به دلیل کرونا بار تحرک ترافیکی در جادهها مدیریت شده بود و بخشهایی از آن نیز متوقف شد. اکنون که در حال عبور از بحران کرونا هستیم امیدواریم که دچار بحران حوادث ترافیکی نشویم.
رئیس سازمان اورژانس کشور گفت: اورژانس هوایی ۷۰ درصد مأموریتها را پوشش میدهد اما باید بدانیم که چقدر میتواند پاسخگوی حجم تصادفات باشد.
میعادفر با اشاره به لزوم برگزاری جلسات کمیسیون راه افزود: در این جلسات چالشها باید مطرح و راهها هموارتر شود و شاهد کاهش مرگ و میرها باشیم. در سند راهبردی و برنامه ششم توسعه اشاره شده که باید سالانه ۱۰درصد مرگ و میر کاهش پیدا کند اما اکنون در جا زدهایم.