نوزدهمین نمایشگاه بینالمللی قطعات، لوازم و مجموعههای خودرو،
امسال از تاریخ 29 خرداد تا 1 تیر در محل دائمی نمایشگاههای بینالمللی تهران برگزار خواهد شد. نمایشگاهی که هر سال برگزار میشود، اما مثل همه نمایشگاهها، نه بازدیدکنندگان و نه غرفهداران، کاملاً راضی نیستند.
دلایل این نارضایتی اما تنها مربوط به امسال و سال گذشته نیست. شاید نیاز است که برگزارکنندگان نمایشگاه، با دقت بیشتری دلایل این نارضایتی را بررسی کنند. اما آنچه که همه تقریباً با آن موافق هستند، این است که با گذشت سالها و هرچه جلوتر رفتیم، شرایط بهتر نشده است.
مهمترین دلیل آن وضعیت اقتصادی است که دائم در نوسان است و قیمت دلار که مدام بالاتر رفته است.
در همین زمینه با علیرضا سماعیلی، صاحب یکی از فروشگاههای قدیمی چراغ برق، فروشگاه تکنوپارت، درباره وضعیت نمایشگاه و دلیل روبهافول بودن آن به گفتوگو نشستیم که در زیر میخوانید:
شما به عنوان یکی از فعالان در حوزه قطعات خودرو، آیا از نمایشگاه قطعات خودروی تهران، هر سال بازدید میکنید؟
قبلاً هر سال میرفتم، اما چند سالی است که دیگر برای بازدید هم نمیروم.
چرا؟
تبلیغات بسیار ضعیف است. قبلاً خیلیها ذوق داشتند و شرکت میکردند و برای بازدید میرفتند، اما در حال حاضر انگیزهای وجود ندارد.
من حتی نمایشگاههای خارجی زیادی را هم برای بازدید میرفتم. آن زمان قیمت دلار مناسب بود، حتی مردم علاقمند به تکنولوژی هم توان مالی برای بازدید از نمایشگاههای خارجی را داشتند. اما حالا شرایط متفاوت شده است.
دلیل این بیانگیزگی را چه میدانید؟
با توجه به شرایط اقتصادی، مردم درگیر کارهای روزمره خود هستند. کاسبی ضعیف شده است.
قبلاً شرایط اقتصادی بهتر بود، مثلاً در نمایشگاههای خودروی خارجی، ما ضمن بازدید از نمایشگاه، هم سیاحت میکردیم و هم سرمایهگذاری میکردیم. اما حالا با توجه به شرایط دلار و درآمدهای ضعیف، دیگر انگیزه و توانی برای شرکت نداریم.
دلار 7 سال پیش 3700 تومان بود. من به نمایشگاه فرانکفورت رفتم و با کارخانهها قرارداد هم بستم. اما با توجه به شرایط حاکم بر بازار و وضعیت گمرک و قیمت دلار، امروز امکانش وجود ندارد.
امسال هم برای این نمایشگاههای خارجی دعوتنامه فرستادند، اما شرایط رفتن با توجه به هزینههای بالا و اینکه بازخوردی هم ندارد، توان خرید کردن هم نداریم. یک زمانی شما با 10 تا 20 میلیون میرفتید و خریدی هم انجام میدادید، اما امروز آنقدر هزینهها بالا است که اصلاً شدنی نیست.
استقبال از نمایشگاههای داخلی به چه صورت است؟
از نمایشگاه داخلی هم استقبال چندانی نمیشود. من با توجه به اینکه برند خود را ثبت کردم، میخواستم با برند خودم اقدام به فروش کنم، اما با توجه به شرایط موجود، هم شرایط اقتصادی و هم بازدیدکنندگان اندک داخلی و خارجی، ترجیح دادم که شرکت نکنم.
در گذشته وضعیت نمایشگاه چگونه بود؟
قبلاً شرایط بهتر بود. مثلاً ده سال پیش وضعیت بهتر بود. دوستان ما در چراغ برق هم قبلاً برای بازدید میآمدند، اما حالا در میان آنها هم کسی دیگر علاقهای برای بازدید ندارد.
خود من چند سالی است که دیگر برای بازدید هم نمیروم.
شما به عنوان یک تولیدکننده قطعات خودرو، در نمایشگاه قطعات خودروی تهران، امسال شرکت میکنید یا نه؟
من قصد شرکت کردن با برند خودم را داشتم، اما در نهایت پشیمان شدم.
برای من تولیدکننده، با توجه به شرایط اقتصادی و اینکه بازدیدکننده چندانی ندارد، انگیزهای باقی نمیماند که بخواهم در نمایشگاه شرکت کنم.
کسی که غرفه میگیرد و در نمایشگاه شرکت میکند، با انگیزه تغییر در فروش اقدام میکند. اما وقتی تغییری در فروش ایجاد نشود و شناخته شده نباشد، با وجودی که در این سالها کمتر کسی را میبینم که برود. وقتی چشمگیر نباشد، من هم مسلماً پشیمان میشوم. البته با دوستانی مشورت کردم که آنها مرا ترغیب کردند که شرکت نکنم. با توجه به شرایط موجود، منطقیتر است که شرکت نکنم. قبلاً شاید بهتر بود.
دلیل این مشارکت حداقلی تولیدکنندگان از نظر شما چیست؟
حالا با توجه به هزینههای آنچنانی برای غرفههای خاص، که غرفههای مخصوص را به انگیزه نوچشمیها میدهند، با توجه به هزینه طراحی دکوراسیون، اجاره غرفه و هزینههای جانبی کنار آن، و اینکه بازخورد چندانی هم دریافت نمیکنید، مسلماً انگیزهها برای گرفتن غرفه هم کم میشود.
به نسبت چند سال گذشته برای من تولیدکننده، چندان جذاب نیست.
وضعیت بازار لوازم یدکی چگونه است؟
ما فروشگاه و سایت خود را داریم. با توجه به شرایط دلار، وضعیت بازار خوب نیست.
الان دست مردم پول نیست. قبلاً قدرت خرید مردم بهتر بود. الآن راحت نمیتوانند خرید کنند و دست به عصا راه میروند.
من حتی خودم را بخواهم مثال بزنم، قبلاً اگر قطعهای از خودروی شخصیام صدا میداد، حتماً میرفتم و آن بخش را کامل تعویض میکردم، اما الآن این کار را نمیکنم.
مثلاً شخصی که خودروی خود را 50 تا 70 میلیون خریده بود، حالا همان خودرو یک میلیارد قیمت دارد. شاید فرد خوشحال باشد که قیمت خودرویش بالا رفته است، اما در کنار آن قطعاتش هم بسیار گران شده است. مثلاً نتی که میخرید 500 هزار تومان، حالا 5 میلیون شده است.
اینهاست که با بالارفتن تورم، در هزینههای معمولی خودروی خود هم ماندهاند، دیگر چه برسد به خرید قطعات اصلی و تعمیر مرتب لوازم خودرو. مثلاً یک کارمند مگر چقدر در ماه درآمد دارد که بتواند یک لنت 5 میلیونی بخرد؟ آیا توانش را دارد؟ اینهاست که در کل شرایط جالبی برای هیچکسی نیست. انگیزهای نداریم. حالا این هزینه نمایشگاه هم به زحمتش نمیارزد. آن هم در شرایطی که مردم در هزینههای روزمره خود هم ماندهاند.
این مطلب از قطعات خودرو شماره 48 گرفته شده است.اگر این مطلب برایتان جالب بود، دیگر مقالات ماهنامه قطعات خودرو را از دست ندهید. شماره های دیگر در انتظار شماست!