امیر اسدزاده، پیشکسوت صنف لوازم یدکی در رسته راهسازی توضیح داد: فردی که به صورت قانونی و شفاف کار میکند مستحق نگرانی و استرس نیست. با وجود تمام چالشها و تحریمها، برخی از فعالان بخش خصوصی سعی دارند قطعات مورد نیاز را از ژاپن، کشورهای اروپایی و حتی آمریکا تأمین و به پروژههای بزرگ و معادن کشور تزریق کنند. بخش دولتی این مسائل را ندیده و هیچگاه آنطور که باید از بخش خصوصی قدردانی نکرده است.
آغاز…
امیر اسدزاده گفت: از خرداد سال 1360 وارد بازار لوازم یدکی شدم. تا قبل از سال 1375 در مکان دیگری مشغول به فعالیت بودم و مکانی که امروز در آن حاضر هستیم نیز در سال 1375 تأسیس شد.
وی ادامه داد: در سالهای 1364 و 1365، در دوران جنگ ما هر روز به اهواز بسته ارسال میکردیم. در آن زمان در جبهه و خط مقدم، ماشینآلات، دستگاهها و قطعات زیادی نیاز بود. در آن دوره قطعات به وفور امروزی نبود. فروشندگان اندک بودند و حتی دانش و اطلاعات نیز به شکل امروز در اختیار افراد نبود. همه سعی میکردیم یک قدم کوچک هم که شده در رفع این نیازها برداریم.
چالشها در مسیر ادامه یافت
اسدزاده افزود: بعد از دوران جنگ، چالشها پایان نیافت. تحریمها، قوانین و سایر مشکلات ما را درگیر کرد. اما در کنار این چالشها قطعاً نکات مثبتی نیز وجود دارد که ما این سختیها را تحمل میکنیم. رفع نیاز مردم و جامعه جدا از بحث اقتصادی و مالی، انگیزهای جدی برای ادامه فعالیت است.
این فعال رسته راهسازی در خصوص تحریمها توضیح داد: تحریمها کار را سختتر کرد. من معتقدم در کسبوکار، نگرانی و اضطراب و استرس برای فردی است که غیرقانونی و خطاکار میکند و کسی که مسیر را شفاف و قانونی میرود مستحق نگرانی نیست. متأسفانه امروزه کار درست و قانونی نیز با استرس و اضطراب همراه است.
مسیر پر پیچ و خم واردات
امیر اسدزاده توضیح داد: رسته سواری و راهسازی کاملاً متفاوت است. سواریهای وارداتی و تولید داخل در بازار ایران به صورت متوسط از کیفیت درجه یک برخوردار نبوده و بالطبع لوازم یدکیهای مورد نیاز آنها نیز نیازمند کیفیت درجه بالا نیستند. در رسته راهسازی، ماشینآلات در پروژههای سنگین راهسازی و معادن استفاده میشوند که قطعه بیکیفیت در آنها کار نکرده و حتی سایر قطعات را نیز تخریب میکند.
وی ادامه داد: قطعات با کیفیت توسط بخش خصوصی تأمین میشود که مراحل تأمین نیز پروسه بسیار سخت و پیچیدهای بوده و از خرید تا انتقال وجه و آوردن در کشور مسیر بسیار دشواری را طی میکنیم، اما متأسفانه بخش دولتی هیچگاه این مسائل را ندیده و از اصناف و بخش خصوصی قدردانی نکرده است.
بازار شام
اسدزاده وضعیت بازار را اینگونه شرح داد: نظارت در حد گمرک بوده و بعد از آن نظارت جدی به عمل نمیآید. به همین منظور در بازار انواع کالاها یافت میشود. کالای خوب و درجه یک وجود دارد. کالای درجه پایینتر نیز یافت شده که البته فروشنده کتمان نکرده و میگوید که درجه کیفیت این کالا پایینتر است.
وی افزود: اما کالاهایی در ظاهر قطعات اورجینال وجود دارند که از کیفیت نامرغوبی برخوردار هستند و در قالب کالای اصل ارائه میشوند. نه تنها در بازار لوازم یدکی بلکه در اکثر بازارها همه نوع کالایی یافت میشود.
چالشها یکی و دوتا نیست
امیر اسدزاده عنوان کرد: برخی از فعالان بخش خصوصی با تمام مشقت سعی دارند کالای با کیفیت از ژاپن، اروپا و حتی آمریکا تأمین کنند در صورتی که کالای با کیفیت سود کمتر و دردسر بیشتری داشته و کالای تقلبی با حاشیه سود بالا و بدون دردسر عرضه میشود. بنده همین جا از بازرگانان و واردکنندگانی که جنس اصل تأمین میکنند بسیار سپاسگزارم.
وی از نبود برق گلایه کرده و گفت: برق به چالش این روزهای ما اضافه شده است. در تمام شعب همه قطعات موجود نیست و مغازهها با یکدیگر در ارتباط هستند. نبود برق و قطع تلفن به چرخه کار لطمه وارد میکند. حتی در پی آن تعطیلی بازار و ارتباطات رخ میدهد.
اسدزاده ادامه داد: این مسائل باعث ضرر مضاعف اصناف میشود. در حالت عادی ما با وجود اختلاف ساعت با کشورهای خارجی و همچنین عدم هماهنگی تعطیلات آخر هفته بخش زیادی از زمان را از دست میدهیم و مسائلی چون نبود برق به مشکلات میافزاید.
پروژهها به خواب رفتهاند
این فعال صنفی در خصوص وضعیت اقتصادی کشور گفت: در رسته راهسازی ماشینآلات سبک و کوچکتری وجود دارند که در پروژههای کوچک و شخصی کارایی دارند. ماشینآلات بزرگ نیز در پروژههای سنگین و معادن کاربرد داشته و ما از مصرف قطعاتشان به مسیر این پروژهها آگاه میشویم.
وی ادامه داد: درخواست قطعات ماشینآلات سبک به صورت معمول است، اما مصرف قطعات ماشینآلات سنگین نسبت به سالهای گذشته کمتر شده و این نشان میدهد که پروژههای سنگین نیز کاهش یافته است.
بازار یا یک تیم؟
امیر اسدزاده در خصوص سیستم بازار توضیح داد: تعداد اقلام بسیار زیاد بوده و بازار با همکاری یکدیگر اداره میشود. هیچگاه سبد کالایی تکمیل نیست، اما تمام قطعات برای ارائه وجود دارد. افراد صنفی با یکدیگر مراوده داشته و قطعات را با همکاری یکدیگر به مصرفکننده میرسانند.
پیشنهاد: از رسته راهسازی نمایندگان در هیئت مدیره حضور داشته باشند
وی در خصوص نزدیکی محل اتحادیه به رسته سواری گفت: حقیقت این است که تمرکز اتحادیه در بازار چراغ برق و سواری نسبت به رسته راهسازی بیشتر است، اما باید این را نیز در نظر داشته باشیم که تعداد افراد در رسته سواری خیلی بیشتر از رسته راهسازی است. اما شخصاً هرگاه به اتحادیه رفتم در کمال احترام به کارم رسیدگی شده است.
اسدزاده افزود: مشکل، دوری محل اتحادیه به بازار راهسازی نیست، بلکه نبود نمایندگانی از ما چالشبرانگیزتر است. مشکلات رسته راهسازی با سواری کاملاً تفاوت دارد و اعضای هیئت مدیره نیز چون در این رسته حضور نداشته به این مشکلات واقف نیستند.
وی توضیح داد: به جهت تعداد بسیار زیاد افراد در رسته سواری نسبت به رسته راهسازی، حتی اگر تمام اعضای رسته راهسازی نیز رأی دهند، نمایندگان ما انتخاب نخواهند شد. پیشنهاد میکنم تبصره و یا قانونی تدوین شود تا نمایندهای از رسته راهسازی در هیئت مدیره حاضر شود.
امیر اسدزاده در پایان گفت: بنده از اعضای اتحادیه تشکر کرده و واقف هستم که هیئت مدیره جدید با تمام توان در جهت حل مشکلات قدم بر میدارد. ما قدردان نکات و اقدامات مثبت هستیم، اما مشکلات و چالشها نیز همچنان وجود دارد.
این مطلب از قطعات خودرو شماره 51 گرفته شده است.اگر این مطلب برایتان جالب بود، دیگر مقالات ماهنامه قطعات خودرو را از دست ندهید. شماره های دیگر در انتظار شماست!