محمد امین الهی، خبرنگار – قطعات خودرو شماره 51 مهرماه 1403
تداوم مشکلات بازار لوازم یدکی و این که هیچ راهحل موثری برای رفع آنها از سوی مسئولان ارائه نمیشود سبب شده تا به گفتگو با افراد فعال و صاحب برند در این حوزه پرداخته و حرفهای آنها را منعکس کنیم. بر همین اساس سراغ امیر صفایی مدیرعامل شرکت اکسون که در بازار قطعات خودرو برند معتبری است رفتیم تا در مورد شرایط فعلی بازار لوازم یدکی و مشکلاتی که وجود دارند حرف بزنیم.
● ابتدا کمی در مورد خودتان و سابقه حضورتان در بازار قطعات خودرو بفرمایید.
پدرمان نظامی بود و بعد از بازنشستگی مغازهای فروش لوازم یدکی دایر کردند. من و برادرانم هم در بیشتر اوقات در مغازه بودیم و به تدریج دارای شناخت و تجربه در مورد خودروها و قطعاتشان شدیم. بعد از مدتی تصمیم گرفتیم که برند خودمان را ثبت کنیم. ابتدا برند اکسون و سپس دو برند اسمیت و اویرکس را ثبت کردیم. شعار ما از ابتدا تجربه امنیت بوده و حدود 30 سال است که در این بازار فعالیت داریم.
● تعداد قطعاتی که با برند شما در بازار عرضه میشوند را بفرمایید.
ما در حدود 700 قلم از قطعات پراید و پژو در سبد کالایی خود موجود داریم که بعد از تایید بخش کنترل کیفیت اکسون وارد بازار میشود. تمامی قطعات دارای گارانتی 6 ماهه هستند.
● چه چیزی برای شما اهمیت بیشتری دارد، کسب سود زیاد تحت هر شرایطی یا حفظ سابقه و اعتبار برندتان؟
ما از ابتدا تصمیم گرفتیم این کار را طوری انجام دهیم که نامی که در بازار داریم برای فرزندانمان و برای نسل بعد از آنها هم دارای اعتبار و احترام باشد. به قصد حضوری کوتاه و کسب حداکثر سود و استفاده کردن از شرایط آشفته بازار وارد این حرفه نشدیم. برای همین تحت هیچ شرایطی کیفیت و کارآیی بالای قطعاتمان و در واقع نام و اعتبارمان را فدای شرایط مالی و کمبودهای موجود نمیکنیم.
● به نظر میرسد با برادرتان همکار هستید و کارها را تقسیم کردهاید.
بله، کار تامین مواد و قطعات با بنده بوده و برادرم حسن صفایی امور فروش و ارتباط با نمایندگیها و مشتریها را برعهده دارد.
● با شرکتهای خودروسازی کار میکنید؟
خیر، ما کالاهایمان را به مراکز پخش معتبر در بازار چراغ برق و نمایندگیهایی که در شهرستانها و مراکز استانها داریم میدهیم. به دلیل شرایطی که شرکتهای خودروسازی در خصوص امور مالی و نحوه پرداختهایشان دارند، کار کردن با آنها کمی سخت است. نحوه پرداخت خودروسازان خیلی از تولیدکنندهها را دچار مشکلات زیادی کرده است.
● چه قطعاتی به بازار عرضه میکنید؟
انواع لنت ترمز، قطعات جلوبندی، انواع صافی بنزین، انواع واشرهای مورد نیاز خودروها، قطعات برق خودرو، انواع کاسه نمد و انواع شمع موتور.
● در مورد شرایط آشفته و رکود فعلی بازار و تاثیراتش در کار شما چه نظری دارید؟
شرایط فعلی بر روی تمامی افراد فعال در این حوزه کم و بیش تاثیر دارد. به اعتقاد من زمین و ملک ضربه اصلی را به اقتصاد ما زدهاند. چند سال قبل قیمت زمین و ملک افزایش ناگهانی داشت و خیلی از اصناف و کاسبها در حوزههای مختلف، پولهایشان را بجای استفاده در صنف خودشان، صرف خرید زمین و ساختوساز آپارتمان کردند اما آن حوزه هم دچار رکود شد تا در نتیجه عدم بازگشت سرمایه، این افراد دچار کمبود سرمایه برای استفاده در صنف خودشان شوند. لوازم یدکی خودروها تقریباً مانند مواد غذایی، دارو، موبایل و کامپیوتر، کالاهای مصرفی بوده و افراد تحت هر شرایطی مجبور به تهیه آنها هستند. اگر شرایط بازار کالاهای مصرفی اجباری این است، وای به حال بازارهای دیگر.
● به نظر شما در چنین بازاری چه نوع رقابتی ایجاد میشود؟
عدهای از افراد در این شرایط به فکر رقابت ناسالم افتاده و کلاهبرداری میکنند. مدتی قبل اعلام کردند که برای گرفتن دسته چک، افراد باید سپرده داشته باشند و چکهایی برای خرید و فروش مورد استفاده قرار بگیرند که دارای اعتبار بوده و بیمحل نباشند. اما این قانون یکی دو سال رعایت شد تا کسی از بابت گرفتن چک از مشتری دچار مشکلی نشود. اما مدتی است که چکهای صیادی هم مشکلساز شدهاند.
● در مورد اتحادیه چه نظری دارید؟
اتحادیه با گذشته تغییرات بسیار زیادی کرده و باعث امیدواری زیادی شده است. نقش اتحادیه بسیار مهم بوده و میتواند با ایجاد یک سامانه استعلام مشتریان تا حد زیادی مانع از کلاهبرداری افراد شود. مثلاً وقتی کسی از اهواز برای خرید کالاهای ما چک میخواهد بدهد، در صورت وجود سامانه استعلام مشتریان، خیلی راحت میتوانیم از سابقه کاری فرد و اعتبارش مطلع شویم. یا برعکس مشتریها وقتی چنین سامانهای باشد، میتوانند با مراجعه به آن از نوع کار و سابقه ما و دیگر همکاران مطلع شوند و همچنین شناسایی و فروش کالاهای تقلبی و بیکیفیت و بینام و نشان نیز از کارهایی است که اتحادیه میتواند انجام دهد.
● در مورد مشتریها و انتظاراتشان از شما چه حرفی دارید؟
بعضی از مشتریها انتظارات غیر اصولی دارند. میخواهند قطعهای خوب و با کیفیت را با قیمتی کم بخرند و با سود زیاد بفروشند. در اینجا مصرفکننده نهایی نقش اصلی و تعیینکننده دارد. اگر آنها جنس ارزان و بیکیفیت نخرند، مغازهدارها هم از تولیدکنندهها قطعات بیکیفیت درخواست نمیکنند. تولیدکنندههای زیرپلهای هم وقتی ببینند کالای بیکیفیتشان خریداری ندارد دست به تولید آنها نمیزنند. در واقع این که چه چیزی تولید شود را مصرفکنندههای نهایی تعیین میکنند.
● با واردات کالا و قطعات موافق هستید؟
بله موافقم، هرچند عدهای درواقع انحصارطلب با واردات کالا مخالف هستند تا فقط تولیدات خودشان در بازار موجود باشد اما واردات قطعات خودرو سبب ایجاد رقابت سالم بین تولیدکنندهها شده و در نتیجه برای خریداران و مصرفکنندههای نهایی فرصت و قدرت انتخاب فراهم میکند. وقتی تولیدکننده ببیند جنسی وارد شده و خریدار به خاطر کیفیتش آن را میخرد، سیاستش را تغییر داده و قطعهای با کیفیت و درجه یک تولید میکند.
● وقتی که تولیدکنندهای قطعات درخواستی شما را تولید میکند، آیا نظارتی بر روی پروسه تولید دارید؟
بله، کلیه مراحل تولید توسط کارشناسان فنی شرکت نظارت میشود و در نهایت با تایید بخش کنترل کیفیت شرکت اکسون به بازار عرضه میشوند.
● چه چیزی سبب تغییر درجه کیفیت قطعات میشود؟
دانش فنی و پروسه تولید و ماشینآلات و مهارت از همه مواد اولیه در میزان کیفیت قطعات تعیینکننده هستند.
● بر اساس چه چیزی تصمیم به تهیه و توزیع قطعات میگیرید؟
بر اساس نیاز و درخواستی که در بازار هست بررسی میکنیم که آیا تهیه و توزیع آن قطعه توجیه اقتصادی دارد.
● تابحال کسی از برند شما سوءاستفاده کرده و قطعهای بیکیفیت را با برند شما به بازار عرضه کرده است؟
بله موردی بود که اسمی شبیه به اکسون را روی جعبه چاپ کرده بودند. چند بار مذاکره کردیم و در نهایت متقاعد شدند که تغییرش بدهند.
● لوازم یدکی با برند اکسون، به لحاظ قیمتگذاری در چه ردهای هستند؟
با توجه به هزینههای تولید و کیفیت بالای محصولات اکسون، قیمتها کاملاً رقابتی میباشند.
● بستهبندی قطعات شما و نوع چاپ آنها بسیار با کیفیت نشان میدهند، آیا به لیبل و بستهبندی کالاها اهمیت زیادی میدهید؟
بله، سیاست ما از ابتدا، عرضه قطعات در بستهبندی خوب و با کیفیت است. ما به مشتری ارزش و احترام زیادی قائل هستیم.
● در آخر اگر حرفی مانده، بفرمایید.
هر نوع تجارت و بازاری در زمانهای مختلف، ممکن است شرایط متفاوتی داشته باشد. به هر حال باید با درک صحیح از شرایط همدیگر، این مشکلات را پشت سر بگذاریم. در زمان رکود همکاران باید با همدیگر تعامل و همکاری داشته و از دادن امتیازهای ویژه که باعث سوءاستفاده یکسری افراد سودجو میشود دوری کنند.
این مطلب از قطعات خودرو شماره 51 گرفته شده است.اگر این مطلب برایتان جالب بود، دیگر مقالات ماهنامه قطعات خودرو را از دست ندهید. شماره های دیگر در انتظار شماست!