جستجو

رسانه اختصاصی صنایع و صنوف خودرویی

رسانه اهل فن

تولیدکنندگان داخلی را در گرانیگاه نمایشگاه بگذارید

علی رهنما / خبرنگار: شرکت دانا تجارت توانا که در زمینه پخش قطعات یدکی لیفتراک، تراکتور، کامیونت و انواع موتورهای دیزل و ژنراتور فعالیت دارد، در نوزدهمین نمایشگاه بین‌المللی قطعات خودرو در سالنی دارای غرفه است که به زعم مدیران آن، در جایی پرتردد نمایشگاه است و دور از دیدگان.

نادر روان، مدیرعامل شرکت دانا تجارت توانا، درباره نوع نگاه به حضور در نمایشگاه و اهداف آن گفت: اگر در قالب بازرگانی به نمایشگاه نگاه کنیم، برای بازرگان خارجی خوب است. اما در قالب حمایت از تولیدات ملی، متاسفانه غرفه‌هایی که باید به تولیدکنندگان ایرانی اختصاص یابد، به تولیدکنندگان و واردکنندگان خارجی داده می‌شود و اولویت در قرار گرفتن سالن‌های بهتر با آنهاست. ظاهراً مبلغ اجاره را یک‌باره پرداخت می‌کنند.

در مورد اولویت‌بندی حضور در نمایشگاه در کشورهای دیگر: در دیگر کشورها، مخصوصاً ترکیه، بهترین سالن‌ها به خود ترک‌ها اختصاص می‌دهد. سالن‌هایی با کیفیت‌تر و از لحاظ کمی و کیفی پایین‌تر را به کشورهایی مثل هند، چین و حتی کشورهای اروپایی و آمریکایی در سطح سالن‌های خود ترک‌ها می‌دهند. در کشور ما چنین نیست. ما که قطعات ایرانی را تبلیغ می‌کنیم در پرترددترین قسمت نمایشگاه هستیم، ولی نمایندگی‌های خارجی و چینی در بهترین قسمت‌ها قرار دارند.

تولیدکنندگان داخلی که این دوره یا دوره‌های قبلی در نمایشگاه حضور داشتند، با جانمایی و فضای اختصاص داده‌شده، چه غرفه و چه سالن، رضایت کامل نداشتند. گویا تنها مربوط به یکی دو دوره اخیر نیست و همیشه بدین صورت بوده (احتمالا خودباوری پایین). البته برگزارکنندگان تنها دلیل این مسأله را نبود فضای کافی و تعدد شرکت‌کنندگان برای حضور در نمایشگاه می‌دانند. این هم بخشی از مسأله است، اما شاید لازم به یک نگاه جامع‌تر و کارشناسی‌شده‌تر در این راستا باشد، تا نمایشگاهی پربارتری برگزار شود.

سال‌های مناسب‌تر را به تولیدکنندگان داخلی دهید
گویا شرکت‌کنندگان هر سال اعتراض خود را مطرح می‌کنند، اما این سیاستی است که مربوط به یک دوره نیست. مدیرعامل شرکت دانا تجارت توانا درباره راه‌کاری برای این مسأله گفت: غرفه‌های مناسب‌تر در اختیار تولیدکنندگان ایرانی، چه ضعیف و چه قوی، قرار گیرد. در حاشیه هم بازرگانان خارجی باشند و بازرگانان داخلی و آنهایی که برندهای خارجی را وارد می‌کنند. ولی کسانی که تولید داخلی را چه به فروش می‌رسانند و چه تولید می‌کنند در گرانیگاه باشند.

درباره حضور خارجی‌ها در این دوره: بهترین سالن‌ها در اختیار آنها بوده. امسال بیشتر ترک و چینی هستند. یک شرکت انگلیسی از دوبی و چندتایی هم هندی حضور دارند. اما حضور خارجی‌ها به زعم این تولیدکننده داخلی، در کوتاه‌مدت سودآور است، چون نمایشگاه یورودریافت می‌کنند. اما در نگاه بلندمدت با توجه به بحث حمایت از تولید و صادرات، برای تولیدکننده و صادرکننده سودآوری نیست.

روان درباره لزوم حمایت بخش خصوصی و پیگیری مشکلات این بخش گفت: حمایت از توسعه بخش خصوصی صورت می‌گیرد. دستگاه‌های اجرایی به راحتی می‌توانند رصد کنند. بخش خصوصی از طریق اتاق تهران، اتاق بازرگانی و اتاق اصناف که صداهای بخش خصوصی هستند، می‌توانند مسائل را به مقامات بالاتر برسانند. نیاز به برگزاری سمینارهای تخصصی هست که متشکل از هر دو گروه باشد. هم گروه سیاست‌گذار و هم گروهی که بخش اقتصادی را اداره می‌کند. سیاست‌گذاران هم می‌تواند دولت و مجلس باشد؛ دولت به عنوان بخش اجرایی و بخش سیاست‌گذاری نیز مجلس باشد. دستگاه‌ها این‌طور هم مشاهده کنند که این سیاست‌گذاری درست انجام می‌شود و به نفع کسب‌وکارها است یا خیر. راحت می‌شود این کارها را انجام داد. وقتی یک سیاست کلان نوشته می‌شود، مثلاً سیاست پنج‌ساله، توسعه کسب‌وکارها را داریم، باید ببینیم چه اتفاقی می‌افتد که جریان می‌شود.


این مطلب از قطعات خودرو شماره 49 گرفته شده است.اگر این مطلب برایتان جالب بود، دیگر مقالات ماهنامه قطعات خودرو را از دست ندهید. شماره های دیگر در انتظار شماست!

فهرست مطالب

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مطالب مشابه

آخرین اخبار