جستجو

رسانه اختصاصی صنایع و صنوف خودرویی

رسانه اهل فن

تولید پایه اقتصاد است

جواد بخشنده، خبرنگار – قطعات خودرو

حسن جمالی کاظمینی، مدیرعامل شرکت مهندسین مشاور اتومبیل درباره وضعیت تولید گفت: متأسفانه از تولید حمایت لازم نشده و تولیدکننده به گاوِ شیرده دولت تبدیل شده است. تولید یعنی با آن‌که سرمایه ملی که در ایران از جایگاه مطلوبی برخوردار نیست؛ دولت سعی دارد به طرق مختلف کسری نقدینگی را توسط تولیدکننده جبران کند.

از آغاز تا امروز

حسن جمالی کاظمینی می‌گوید: شرکت مهندسین مشاور اتومبیل از سال 1371 تأسیس شده است. شرکت ما در زمینه تولید قطعات سیستم ترمز برای ایران‌خودرو و سایپا فعالیت می‌کند. این شرکت دوران‌های متفاوتی به خود دیده و مراحل متعددی را از سر گذرانده است. روزی کارکنان ما 450 نفر بودند و روزانه 2700 قطعه تولید می‌کردیم، اما به دلیل سیاست‌گذاری‌های غلط خودروسازان مجبور به اخراج کارکنان و در نتیجه کاهش تولید شدیم.

وی ادامه داد: من در صنعت خودرو سابقه 50 ساله دارم. مدیر شرکت مزدا که امروزه بهمن نامیده می‌شود، بوده‌ام. در پارس خودرو نیز سمت مدیریت داشته و مشاورت مهندس علوی، مدیر سابق سایپا نیز در کارنامه‌ام وجود دارد. تمام این تجربیات منجر شد که این شرکت تأسیس شده و ما در بخش تولید قطعات برای خودروسازان و بازار لوازم یدکی وارد شویم.

جمالی کاظمینی افزود: در حال حاضر ما 100 نیرو داریم که هر کدام با سابقه 20 الی 25 ساله با ما همکاری دارند. در بازار محصولات ما با برند شرکت مهندسین مشاور اتومبیل شناخته می‌شود که در دیدگاه عموم از کیفیت بسیار مطلوبی برخوردار است.

مدیرعامل شرکت مهندسین مشاور اتومبیل گفت: از آن‌جایی که سیستم ترمز، قسمت امنیتی خودرو بوده، خود را موظف دانستیم که در بالاترین کیفیت، قطعات را تولید کنیم. به همین منظور، تیم کیفی قوی، آزمایشگاه و دستگاه‌های کنترلی تخصصی و واحد مهندسی متخصص دستاورد ما در طی این سی سال بوده است که امروزه می‌توانیم قطعات مورد نیاز را نیز طراحی کنیم.

دستاورد ما: خودکفایی در تولید

این تولیدکننده داخلی در مورد سبد کالایی شرکت بیان داشت: سبد کالایی ما شامل ده قلم قطعه از جمله بوستر، طبق، کفشک و امثالهم است. در حال حاضر با توجه به نیاز و سفارش مشتری قطعه تولید می‌کنیم. در بخش ترمز اتومبیل هر قطعه‌ای را می‌توانیم بسازیم.

حسن جمالی کاظمینی گفت: صفر تا صد تولید قطعه به جز بخش لاستیک و پلاستیک که از طریق پیمانکار تأمین می‌شود، توسط خودمان تولید می‌گردد. لاستیک مستر بسیار حساسی بوده و ما در ابتدا تحت لیسانس کاسکو کره فعالیت می‌کردیم. به مرور زمان ایران به فناوری تولید لاستیک دست یافت و از آن پس از داخل قطعه را تأمین می‌کنیم.

وی افزود: قطعات پلاستیکی نیز فناوری پیچیده‌ای ندارد. شرکت‌هایی که با ما همکاری می‌کنند واحد نظارتی داشته و ما با پیمانکارهای مورد تأیید آنها همکاری می‌کنیم. مواد اولیه به صورت صفر تا صد از داخل کشور تأمین می‌شود. در گذشته که تحت لیسانس کاسکو فعالیت می‌کردیم باید قطعه را به کره جنوبی می‌فرستادیم اما امروز با وجود آزمایشگاه‌های مجهز در داخل کشور کنترل کیفی انجام می‌شود.

کار در بازار افترمارکت بهتر از کار با خودروسازان

این تولیدکننده در مورد بازار لوازم یدکی توضیح داد: برند ما شناخته‌شده است و کالا را به بنکدارهای بازار به صورت عمده عرضه کرده و آنها به صورت مویرگی در تهران و شهرستان‌ها پخش می‌کنند. به سایپا نیز بوستر داده و قطعات جدیدشان را طراحی می‌کنیم.

مهندس حسن جمالی کاظمینی ادامه داد: ما روزانه 2700 بوستر تولید می‌کردیم. امروز نیز می‌توانیم تیراژ تولید را به روزی 1000 قطعه افزایش دهیم. این مسئله نیازمند نقدینگی است که به دلیل عدم پرداخت منظم پول توسط شرکت سایپا ترجیح دادیم تولید را از حالت تعادل خارج نکنیم.

این تولیدکننده اعلام کرد: ما کار کردن با بازار افترمارکت را از فروش به خودروساز موفق‌تر می‌بینیم. به همین منظور در مهندسی پروژه‌ها، قطعات مشابه و البته پرمشتری و با کیفیت را در فرایند مهندسی معکوس قرار داده و به بازار عرضه خواهیم کرد. از آن‌جایی که از دانش لازم و ابزار تولید تخصصی برخوردار هستیم، موفق خواهیم شد.

صادرات خوب اما پر پیچ و خم

وی صادرات را مطلوب دانسته و شرح داد: دوستانی که در نمایشگاه روسیه شرکت کردند، با تقاضای روس‌ها مواجه شدند. ما نیز صادرات را امری مطلوب می‌دانیم اما از آن‌جایی که صادرات مسیر پر پیچ و خم خود را دارد، ترجیح می‌دهیم خودمان شخصاً وارد نشده و قطعه خودمان را به شرکت‌های صادرکننده عرضه کنیم.

انجمن صنایع همگن و چالش قطعه‌سازان

حسن جمالی کاظمینی یکی از اعضای هیئت مدیره انجمن صنایع همگن تهران در خصوص سازوکار این انجمن توضیح داد: انجمن صنایع همگن تهران بیش از 150 نفر عضو دارد. هفته‌ای یک بار جلسه برگزار کرده و سعی می‌کنیم معضلات و مطالبات قطعه‌سازان را پیگیری کنیم. هیئت مدیره شامل 11 نفر بوده و جهت رفع مشکلات قطعه‌سازان در تلاش هستیم.

سیاست خودروسازان اشتباه است

وی در خصوص عملکرد خودروسازان گفت: یک زمانی بنده تنها سورس تولیدکننده بوستر خودروساز بودم و روزانه 2700 بوستر تولید می‌کردیم. اما طبق سیاست‌گذاری خودروسازان سه چهار تأمین‌کننده دیگر نیز وارد شدند که به طبع تولید ما کاهش یافت. این مسئله نیز بدین منظور بود که اگر خودروساز پول یک تأمین‌کننده را به موقع پرداخت نکرد، تولیدکننده دیگر برایش قطعه را تولید کند.

حسن جمالی کاظمینی ادامه داد: دولتی بودن خودروسازان چالش‌برانگیز و پرهزینه است. من وقتی تولیدم کاهش یافت، تعدیل نیرو کرده و هزینه و درآمدم را به تعادل رساندم. تشکیلات دولتی با 20 الی 30 هزار کارمند و ظرفیت تولید که پاسخگو نیست، کفه ترازوی هزینه و درآمدش از تعادل خارج می‌کند.

وی افزود: تعویض مدیران در بازه‌های زمانی دو الی سه سال نیز در عدم موفقیت خودروسازان بی‌تأثیر نیست. با تعویض هر مدیر شیرازه کار از دست رفته و مدیر جدید باید مدت زمانی را صرف کند تا به پروژه اشراف پیدا کند.

پایه اقتصاد، تولید است

این تولیدکننده گلایه کرد: پایه اقتصاد تولید است. تولید یعنی ایجاد سرمایه ملی، رفاه عامه مردم به تولید گره خورده و تولید اهمیت بسیار بالایی دارد. اما امروزه به دلیل تحریم‌ها و عدم فروش نفت و در نتیجه کمبود نقدینگی در اداره کشور، تولیدکننده به گاو شیرده دولت تبدیل شده است.

وی ادامه داد: دولت سعی دارد از طرق مختلف چون مالیات‌های متعدد، بیمه و امثالهم کسری نقدینگی را تأمین کند. در خارج از کشور تولیدکننده جایگاه والایی داشته و بانک نقدینگی مورد نیاز او را تأمین می‌کند اما در اینجا تولیدکننده باید خودش مشکلاتش را حل کرده و با چالش‌ها نیز دست و پنجه نرم کند.

واردات اتومبیل خارجی فقط به سود یک قشر خاص

مدیرعامل شرکت مهندسین مشاور اتومبیل واردات ماشین‌های خارجی را نامطلوب خوانده و گفت: سود واردات خودرو تنها در جیب یک قشر خاص می‌رود. برای مثال واردکننده خودرو را یک میلیارد می‌خرد اما آن را دو تا سه میلیارد می‌فروشد. اگر از تولید داخل حمایت شود، خودروهای بسیار خوبی ساخته خواهد شد. آن زمان که کره و چین خودروسازی نداشتند، پارس خودرو شورلت و بیوک تولید می‌کرد.

وی در خصوص یکی بودن قیمت خودرو داخلی و خارجی توضیح داد: مدیریت نامناسب و سیاست‌گذاری‌های غلط باعث این مسئله شده است. هزینه‌های اضافی باعث افزایش قیمت تمام‌شده خودرو شده و اگر خودروسازی را به بخش خصوصی واگذار کنند؛ قطعاً شاهد اتفاقات بهتری خواهند بود.

عشق و کار دو روی یک سکه

حسن جمالی کاظمینی می‌گوید: برای ورود به این حرفه عشق لازم است. ما از صفر شروع کرده و مرحله به مرحله بالا آمدیم. سخت کار کردیم. جوان‌ها نیز اگر می‌خواهند به این حرفه وارد شوند این سه نکته را به یاد داشته باشند: اول: عشق و علاقه، دوم: پشتکار، سوم: تحلیل عمیق مسائل و فرار نکردن از مشکلات.


این مطلب از قطعات خودرو شماره 51 گرفته شده است.اگر این مطلب برایتان جالب بود، دیگر مقالات ماهنامه قطعات خودرو را از دست ندهید. شماره های دیگر در انتظار شماست!

فهرست مطالب

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مطالب مشابه

آخرین اخبار