جستجو

رسانه اختصاصی صنایع و صنوف خودرویی

رسانه اهل فن

رسانه اهل فن

اظهارنظر دوپهلوی وزیر صمت درباره خصوصی سازی ایران خودرو

وزیر صنعت، معدن و تجارت در نهایت تصمیم خود را در مورد مدیریت ایران خودرو به بخش خصوصی اعلام کرد، اما اظهارات وی نشان‌دهنده این است که تنها با اصل خصوصی‌سازی موافق است و نسبت به جزئیات این انتقال، موضع مشخصی ندارد.

طرحی پرحاشیه مدیریت ایران خودرو

حدود یک ماه از انتقال مدیریت ایران خودرو از دولت به بخش خصوصی می‌گذرد، اقدامی که با حمایت وزارت اقتصاد انجام شد، اما وزارت صمت در این ماجرای منفعلانه عمل کرد. در این میان، موضع محمد اتابک، وزیر صمت، در قبال این پیشنهاد مشخص نبوده است. هرچند وی مخالفتی با آن نداشت، اما گفته می‌شد که هم مایل به این تغییر مدیریت نیست.

موضع رسمی اما دوپهلو

پس از گذشت یک ماه، اتابک در واکنش به بیانیه ایران خودرو اظهار داشت که وزارت صمت از خصوصی‌سازی صنعت خودرو حمایت می‌کند و دولت نباید متولی تولید باشد، بلکه باید سیاست‌گذاری کند. با این حال، وی تاکید کرد که تنها بخشی از فرآیند تولید باید به بخش خصوصی منتقل شود و اشاره‌ای به نحوه اجرای این سیاست انجام نداد.
در پاسخ به این پرسش که آیا مدیریت جدید ایران خودرو از صلاحیت لازم برخوردار است، اتابک اظهار داشت که این موضوع را برای مدیریت وزارت اقتصاد و وزارت صمت صرفاً از حمایت خصوصی‌سازی می‌کند.

ابهامات در طرح و سرنوشت سایپا

اظهارات وزیر صمت از دو جهت قابل توجه است: نخست، ارزیابی اصل خصوصی‌سازی در ایران خودرو بدون اظهارنظر درباره صلاحیت مدیریت جدید و دوم، عدم شفافیت ویژگی‌های مدنظر وی برای ارائه است. این در حالی است که بسیاری از کارشناسان معتقدند این تغییر باید سال‌ها پیش از وقوع می‌افتاد، چرا که بخش خصوصی مدت‌هاست غالب ایران خودرو را در اختیار دارد، اما دولت همچنان برای مدیریت آن اعمال نفوذ می‌کند.

در نهایت، نکته مهم دیگری که از سخنان اتابک برداشت می‌شود، احتمال تکرار این روند در سایپاست. وی گفته است که فرآیند خصوصی‌سازی در صنعت خودرو ادامه خواهد داشت و در آینده مدیریت سایپا نیز به بخش خصوصی خواهد رسید. حال باید دید این تغییر چگونه عملی خواهد شد و مدیریت سایپا به چه گروهی منتقل می‌شود.

فهرست مطالب

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مطالب مشابه

آخرین اخبار