شکاف عجیب قیمت خودروهای نو و کارکرده
اصرار سیاستگذار بر قیمتگذاری دستوری باعث ایجاد شکاف قیمتی شده است که در آن قیمت خودروهای کارکرده از قیمت خودروهای صفر کارخانه نیز پیشی میگیرد. این اختلاف قیمت به سود دلالان و به ضرر خودروسازان و مصرفکنندگان تمام شده است.
الگوی معکوس قیمتگذاری و شکاف قیمتی
بررسیها نشان میدهد خودروهایی که با قیمت پایینتری در کارخانه تولید میشوند، با اختلاف قیمت قابل توجهی در بازار آزاد به فروش میرسند. برای مثال، پژو ۲۰۷ پانوراما دندهای که در کارخانه ۴۹۹ میلیون تومان قیمت دارد، در بازار به مبلغی حدود ۸۲۰ میلیون تومان به فروش میرسد.
چرخه معیوب قیمتگذاری و سفتهبازی
سرکوب قیمتها در کارخانهها باعث ایجاد افزایش قیمتها و رشد مصرفی میشود. این روند، باعث افزایش قیمت خودرو در بازار آزاد و در نتیجه، متضرر شدن مصرفکنندگان واقعی شده است.
خودرو از کالای مصرفی به دارایی سرمایه تبدیل میشود
افزایش شکاف قیمتی، خودرو را به یک دارایی مالی تبدیل کرده است که ارزش آن حتی پس از چند سال کاهش نمییابد. این وضعیت دلالان را به سمت بازار خودرو کشانده و زمینهساز رانت و سوداگری شده است.
زیان انباشته خودروسازان و فشار تورمی
به دلیل قیمتگذاری دستوری، خودروسازان با زیان انباشتهای معادل ۲۵۰ هزار میلیارد تومان مواجه شدهاند. علاوه بر این، افزایش هزینههای تولید و نوسانات ارزی فشار مضاعفی بر صنعت خودرو وارد کرده است.
راهحل: تغییر نظام قیمتگذاری
خودروسازان خواهان تغییر روش قیمتگذاری و تعدیل ماهانه قیمتها بر اساس نرخ ارز و تورم هستند. به اعتقاد آنان، اصلاح نظام قیمتگذاری و کاهش مداخلات دولت میتواند از ادامه بحران جلوگیری کند.