جستجو

رسانه اختصاصی صنایع و صنوف خودرویی

رسانه اهل فن

تهدید طرح شناسه کالا، به فرصتی برای تولید کنندگان صنفی تبدیل شد

سید احمد حسینی، رئیس اتحادیه صنف تولیدکنندگان و فروشندگان لوازم یدکی خودرو و ماشین‌آلات تهران، گفت: بخش وسیعی از بازار توسط تولیدکنندگان صنفی تأمین می‌شود، اما طرح شناسه کالا برای موقعیت شغلی این گروه تهدید جدی محسوب می‌شد. اتحادیه این تهدید را به فرصت تبدیل کرده و شرایطی را فراهم کرد تا تولیدکنندگان صنفی، پروانه کسب و کد آیسیک دریافت کنند.

سید احمد حسینی اظهار داشت: به تولیدکنندگانی که از بدنه توزیع به تولید وارد می‌شوند، نام غیرمتعارف “تولیدکنندگان زیرپلی” اطلاق می‌شود. در صورتی که تولیدکنندگان صنفی از توانمندی کار بهینه‌سازی برخوردار بوده و با کمترین فضا و نازل‌ترین هزینه‌ها، بهترین محصول را تولید می‌کنند. بنده به همراه برادرانم، با افتخار تولیدکننده صنفی بوده و از بخش توزیع به تولید روی آوردیم. در حال حاضر سبد کالایی که تولید می‌کنیم، با محصولات تولیدکننده صنعتی با کارخانجات مجهز رقابت می‌کند. تولیدکنندگان صنفی از توانمندی قابل توجهی برخوردار بوده و باید از ظرفیت آنها استفاده کنیم.

وی نداشتن شناسنامه و عدم هویت را مهم‌ترین مشکل تولیدکنندگان صنفی خواند و یادآور شد: مهم‌ترین مشکل تولیدکنندگان صنفی، عدم هویت و نداشتن شناسنامه است. این دسته از تولیدکنندگان عموماً صاحب برند و یا علائم تجاری بوده یا با صاحبان برند همکاری کرده و کالا تولید می‌کنند.

این فعال صنفی افزود: طرح شناسه کالا برای گروه تولیدکنندگان صنفی به عنوان یک تهدید تلقی می‌شد که خوشبختانه تهدید را به فرصت تبدیل کردیم. سازمان صمت استان تهران، رسته تولیدکنندگان صنفی را به اتحادیه لوازم یدکی خودرو تهران واگذار کرد و از این پس اتحادیه لوازم یدکی خودرو در سطح استان تهران برای تولیدکنندگان صنفی دارای شناسنامه، پروانه کسب تولیدی صادر می‌کند.

حسینی اذعان داشت: در پی این اتفاق فرخنده، نام اتحادیه به اتحادیه صنف تولیدکنندگان و فروشندگان لوازم یدکی خودرو و ماشین‌آلات تهران تغییر کرد. این فرآیند توسط هیئت مدیره قبلی آغاز شده بود و توسط هیئت مدیره جدید پیگیری و به سرانجام رسید.

رئیس اتحادیه صنف لوازم یدکی خودرو حمایت جامع و مانع را امری مهم معرفی کرده و گفت: ما معتقد هستیم که از تولیدکننده باید حمایت جامع و مانع به عمل آید و این نوع حمایت را به مسئولین نیز متذکر شدیم. توقع داریم تولیدکننده صنفی تحت حمایت جامع قرار گیرد اما نباید این حمایت همه‌جانبه زمینه رانت و سوءاستفاده را فراهم کند، بلکه باید در کنار نظارت‌ها، حمایت جامع نیز در جریان باشد.

وی تصریح کرد: رسته تولیدکنندگان صنفی با مسائل و دغدغه‌هایی دست و پنجه نرم می‌کند که سایر رسته‌ها با آنها درگیر نیستند. تولیدکنندگان صنفی با چالش‌هایی چون فضای کارگاهی، استانداردهای الزامی، تهیه مواد اولیه و سایر موارد این‌چنینی مواجه هستند. حل این مسائل نیازمند تشکلی رسمی است که تولیدکنندگان این رسته از طریق آن مسائل خود را مطرح و در جهت حل آنها اقدام کنند. به همین منظور، رسته تولیدکنندگان صنفی، در زیرمجموعه اتحادیه لوازم یدکی خودرو قرار گرفت. سید احمد حسینی خاطرنشان شد: در اولین مرحله برای این گروه از تولیدکنندگان، کد آیسیک دریافت کرده و در مرحله بعد در جهت رفع چالش فضای کارگاهی اقداماتی را انجام دادیم. از این رو با شهرک صنعتی قرچک تفاهم‌نامه‌هایی را منعقد کردیم. بر اساس این تفاهم‌نامه، تولیدکنندگان صنفی دارای پروانه کسب تولید با معرفی نام هیئت اتحادیه می‌توانند به شرکت شهرک صنعتی مراجعه کرده و در فاز دوم شهرک صنعتی قرچک ورامین، زمین با قیمت مصوب دولتی دریافت کنند.

این فعال صنف تولید و توزیع لوازم یدکی خودرو بیان داشت: اتحادیه تمام تلاش خود را در جهت رفع مسائل و مشکلات به کار گرفته است اما باید در اینجا یک نکته را یادآور شویم. برخی از گلایه‌های دستگاه‌ها و سازمان‌های نظارتی بی‌جهت نبوده و ما نمی‌توانیم منکر باشیم که تمامی تولیدات داخلی با کیفیت مطلوبی تولید نمی‌شوند. حسینی ادامه داد: متاسفانه عده قلیلی در بین تولیدکنندگان وجود دارند که به طور آگاهانه در مسیر نادرست حرکت کرده و برای سودجویی محصول کم‌کیفیت تولید می‌کنند. بخش دیگری از تولیدکنندگان سودجو نیز از روی برندهای به‌نام به تقلب می‌پردازند.

رئیس اتحادیه صنفی لوازم یدکی خودرو افزود: اتحادیه برای حل این مسئله، رسته تولیدکنندگان صنفی را دریافت کرده تا با یک خودنظارتی، درصد تولیدکنندگان متقلب و سودجو به حداقل برسد. مادامی که این گروه در یک تشکل قرار می‌گیرند، امکان تقلب و سودجویی نیز کاهش می‌یابد.

وی اظهار کرد: این تشکل مانند یک غشا عمل می‌کند. تولیدکنندگان با اصالت و افراد با شرافت از این غشا عبور می‌کنند اما تولیدکنندگان متقلب و افراد سودجو، مجوز عبور ندارند. این جداسازی باعث می‌شود، پیکان اتهام متوجه تمامی تولیدکنندگان با شرافت صنفی نباشد.

احمد حسینی خاطرنشان کرد: تولیدکنندگان صنفی با کمترین هزینه و امکانات، بخش زیادی از ظرفیت تولید را تأمین کرده‌اند، اما از هیچ‌یک از سوبسیدها استفاده نمی‌کنند. ارز مرکز مبادلات را دریافت نکرده و یارانه حامل‌های انرژی به این عزیزان تعلق نمی‌گیرد. در صورتی که اگر این گروه از یک فضای کارگاهی برخوردار باشند، حامل‌های انرژی را با قیمت تولیدی پرداخت می‌کنند.

این فعال صنفی متذکر شد: اتحادیه انتظار دارد، تولیدکنندگان یک حداقلی از کیفیت را رعایت کنند. در واقع یک میزانی حداقلی از کیفیت مشخص شده و انتظار داریم تولیداتی عرضه شود که از این حداقل کیفیت برخوردار باشند.

رئیس اتحادیه صنفی لوازم یدکی خودرو افزود: طبیعتاً، قیمت محصولات با کیفیت بالا و محصولاتی با حداقل کیفیت تفاوت دارد، اما نکته مهم این است که در این روش مطمئن هستیم سودجویی در بحث قیمت رخ نداده است. در واقع در گذشته، تولیدکنندگان یک کالای باکیفیت تولید کرده اما به دلیل نبودن شاخص‌هایی چون حمایت و نام و نشان، با قیمتی اندک به بازار عرضه می‌شد و یک کارخانه قطعاتی با کیفیت کمتر تولید کرده اما به دلیل وجود شاخص‌هایی چون نام و نشان و برند، دامنه سود بیشتری را لحاظ می‌کرد.

سید احمد حسینی، رئیس اتحادیه صنفی تولیدکنندگان و فروشندگان لوازم یدکی خودرو و ماشین‌آلات تهران، در پایان گفت: اتحادیه سعی دارد با ارائه فرصت‌هایی چون دریافت پروانه کسب، ایجاد یک تشکل و رسته و عرضه زمین به گروه تولیدکنندگان صنفی، چالش‌ها و مشکلات این گروه را حل کند. اما در مقابل انتظار داریم، تولیدکنندگان صنفی نیز وارد این مسیر شده و اتحادیه را در رفع مسائل یاری کنند.

فهرست مطالب

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مطالب مشابه

آخرین اخبار