جستجو

رسانه اختصاصی صنایع و صنوف خودرویی

رسانه اهل فن

نیروی کار ماهر نیست

سید حسن خباززاده، مدیرعامل برازش صنعت، در این خصوص گفت:
در سال‌های اخیر آسیب جدی به فرهنگ کار در کشور وارد شده و نیاز به تجدید نظر جدی در این زمینه وجود دارد. در شرایط فعلی که گرانی و تورم بر جامعه حاکم است، میزان دستمزد و مزایا عوامل اصلی تعیین‌کننده برای انتخاب شغل بوده و امری طبیعی است که نیروی کار به جای توجه به مهارت و علاقه، به دنبال کار ساده‌تری با دستمزد بالاتر باشد.

وی در ادامه افزود: انگیزه جوانان برای کسب مهارت لازمه رشد تولید در یک جامعه پویا است، اما متاسفانه این روحیه در ایران کمرنگ شده است. امتیازات اجتماعی و اقتصادی برای جوانی که به دنبال کار و تلاش است، کم بوده و در حقیقت زیربنا و روبنا تغییر کرده است. برای مثال، اگر شخصی سه فرزند داشته باشد، می‌تواند از سهمیه مسکن و خودرو بهره‌مند شود. این در حالیست که جوانان سخت‌کوش با مهارت و دانش در محیط کار از این مزایا بی‌بهره‌اند و به همین دلیل انگیزه چندانی برای ماندن در آن حرفه ندارند.

مدیرعامل برازش صنعت ادامه داد:
چرا برای کارگری که سابقه بالایی در یک کارخانه قطعه‌سازی دارد، امتیاز خاصی از جمله تخصیص زمین ارزان‌قیمت، وام مسکن و موارد دیگری از این قبیل در نظر گرفته نمی‌شود؟ این در حالیست که همین مزایا برای فرزندآوری تعریف شده که عملاً توسط دلالان و واسطه‌های پولی مورد سوءاستفاده قرار می‌گیرند.

وی در ادامه بیان کرد: امروز فرهنگ کسب درآمد از طریق فساد جای کسب درآمد حلال از طریق تلاش را گرفته است. ضمن اینکه پول به دست افراد فاسد رسیده و نقدینگی نیز هدایت شده و در راستای توسعه نیست. خباز تاکید داشت که امروز با همین تورم ۴۸ درصدی هم بانک‌ها مأمن فسادزایی هستند. چرا که سود سپرده بانکی بالای ۲۰ درصد بوده و بسیاری از افراد به جای کار و تلاش برای کسب درآمد، تصمیم گرفته‌اند که مبلغی پول را در بانک سپرده و با گرفتن سود آن، زندگی خود را بگذرانند.

خباززاده، مدیرعامل برازش صنعت، در ادامه گفت:
در چنین شرایطی اگر به دنبال حرکت چرخ تولید در قطعه‌سازی هستیم و اجازه دهیم تولید قطعات خودرو کاهش یابد، شرکت‌ها مجبور به جذب نیروی بی‌تجربه شده و فرصت کمتری برای آموزش باقی می‌ماند. وی بیان کرد: نیرویی که مهارت کافی ندارد و آموزش‌های لازم را ندیده، مخاطرات زیادی برای آسیب رساندن به قالب‌ها، دستگاه‌ها و … دارد و استفاده از آن می‌تواند موجب کاهش کیفیت قطعات تولیدی شود.

خباززاده در پایان گفت:
قوانین و ضوابط بین کارگر و کارفرما تماماً به نفع کارگر است و در چنین شرایطی هیچ حمایتی از کارفرما در مقابل خسارت وارد شده از سوی کارگر نمی‌شود. در نتیجه، قیمت تمام‌شده قطعه برای قطعه‌ساز افزایش یافته و بهره‌وری مجموعه نیز کاهش می‌یابد.


این مطلب از قطعات خودرو شماره ۳۵ گرفته شده است.اگر این مطلب برایتان جالب بود، دیگر مقالات ماهنامه قطعات خودرو را از دست ندهید. شماره های دیگر در انتظار شماست!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مطالب مشابه

آخرین اخبار