«طهران پارت» یکی از بهترین شرکتهای تولیدی در سطح کشور میباشد که آقای حسن سلمانی آن را در سال ۱۳۴۷ با فروشگاه لوازم یدکی در بازار تهران پایهگذاری کرده و سالهاست در عرصه تولید فعالیت دارد. این شرکت تولیدی توانسته با تکیه بر دانش و نوآوری، جزء اولین تولیدکنندگانی باشد که موفق به ثبت شرکت دانشبنیان شده است. شرکت تیزبین پیشرو کوشا علاوه بر تولید با کیفیت قطعات خودرو، دانش تحقیقاتی را نیز ضمیمه این صنعت کرده و در آستانه تأسیس دومین کارخانه خود میباشد. از همین رو، در ماهنامه قطعات خودرو و در گفتگویی اختصاصی با مهندس امید سلمانی به ابعاد فعالیت این شرکت پرداختیم.
مهندس امید سلمانی با اشاره به نقش نمایشگاههای قطعات خودرو در سطح کشور بیان کرد: «صرف نظر از اینکه چرا تصمیم گرفتیم تا در نمایشگاه قطعات خودرو تهران حضور داشته باشیم، اما به خودی خود نمایشگاهها تاثیرگذار هستند. به طور مثال، در آلمان نمایشگاه قطعات این کشور بیش از ۱۸۰ سال قدمت دارد، نمایشگاه قطعات خودرو زمانی هدفمند میشود که همه مسائل و موضوعات به خوبی پیش برود، لذا با این شرایط اقتصادی در کشور، عملاً نمایشگاهها نمیتوانند بازخورد مدنظر را داشته باشند.»
وی با اشاره به نمایشگاه قطعات خودرو تهران که از ۹ تا ۱۲ آبان ماه جاری برگزار شد، گفت: «علاوه بر آن که کسبوکارها مکانت تعطیلی کسبوکار خود را برای حضور در نمایشگاه داشتند و فرصت روز جمعه نیز از آنها سلب شده بود، کارمندان و کارگرانی که میتوانستند از فرصت بازدید از نمایشگاه استفاده کرده و خطمشی برای ادامه فعالیت خود را به دست آورند، از آن محروم شدند.»
امید سلمانی با اشاره به نمایشگاههای قطعات خودرو در شهرستانها ادامه داد: «حضور در نمایشگاههای شهرستان با توجه به رشد شبکههای اجتماعی و دیگر راههای ارتباطی از اثرگذاری کمی برخوردار است، لذا برگزاری این نمایشگاهها تنها صرف هزینه است.» مدیریت طهران پارت با انتقاد در خصوص هزینههای بالای غرفهسازی در نمایشگاهها افزود: «با توجه به وضعیت اقتصادی کشور، میتوان غرفههای دائمی شکیل و زیبایی ساخت که شرکتکنندگان بتوانند با هزینههای کمتری در نمایشگاهها حضور پیدا کنند.»
مهندس امید سلمانی با اشاره به اهمیت دانش در این شرکت گفت: «ما امسال توانستیم به پشتوانه فعالیتهای چند ساله خود در زمینههای علمی و خلاقیت در تولید و نوآوری، شرکت دانشبنیان تیزبین پیشرو کوشا را به ثبت برسانیم و در صنف لوازم یدکی خودرو جزء اولین شرکتهایی باشیم که قدم در راه دانشبنیان شدن نهادیم. این مسیر رسالت ما است تا به ساختارهای زیربنایی علوم تحقیقاتی برسیم.»
وی با تأکید بر رشد تولید در طهران پارت ادامه داد: «در سال ۱۴۰۱ سنگ بنای کارخانه جدیدی را گذاشتیم و در حال احداث آن هستیم که در سال ۱۴۰۲ این سایت تولید نیز وارد مدار خواهد شد. با بهکارگیری تجارب متخصصین و اساتید مجرب، روند بهتری در حیطه آموزش منابع انسانی در پیش گرفتیم زیرا معتقدیم بزرگترین سرمایه هر شرکتی نیروهای انسانی متخصص و زبده آن است.»
مدیریت طهران پارت در خصوص آموزش نیروهای انسانی ادامه داد: «از آنجا که آموزش را سرمایهگذاری بلندمدت در شرکت میدانیم، در شرکت طهران پارت برنامه مدونی برای آموزش پرسنل در حوزه مهندسی فنی، تخصصی و مکانیک، مدیریت زمان، فروش و سایر واحدها تهیه کردیم که در حال اجرای آن هستیم و خرسندیم که مورد استقبال پرسنل محترم شرکت هم قرار گرفته و با جدیت لازم ما را همراهی میکنند.»
امید سلمانی با تأکید بر این که تولید قطعات خودرو یک کار تخصصی است، تصریح کرد: «مگر میشود کار تخصصی انجام دهیم و نیروی متخصص نداشته باشیم؟! کارکنان گواهینامه معتبر کار در بخش مورد نظر نداشته باشند؟ در حال حاضر ۷۲ پرسنل داریم که اکثر آنها دارای تحصیلات عالی هستند و با روند آموزشهای مهارتی و فنی، در نهایت در خدمت شرکت هستند.»
مدیریت طهران پارت با اشاره به شعار «تیپیکو، تیپینو» در این شرکت گفت: «شعار ما در طهران پارت یک شعار عادی نیست و ما همواره در تلاشیم تا خدمات و کیفیت عالی به همراه نوآوری به مشتریان ارائه کنیم و به دنبال بهروز رسانی خدمات و محصولات خود هستیم. معتقدیم اگر در کار خود نوآوری نداشته باشیم، کارایی لازم را نخواهیم داشت، بنابراین تولید قطعات با کیفیت و اصالت بهترین نتیجه را در بر خواهد داشت.»
امید سلمانی با اشاره به طرح شناسه کالا گفت: «طرح شناسه کالا یک الزام است و ما هم برخلاف میل باطنی این طرح را با احترام به قانون مطابق آن اجرا خواهیم کرد. هنگامی که رقابت ایجاد شود، جایی برای گرانفروشی، اصلاح قیمتگذاری یا کد شناسه و رهگیری فضا خواهد داشت. ما معتقدیم دولت باید بازار رقابتی ایجاد کند و در پی این بازار رقابتی، مطمئناً کیفیت محصول و قیمتهای مناسب برای مصرفکننده فراهم خواهد شد.»
مدیر محترم شرکت دانشبنیان تیزبین پیشرو کوشا با اشاره به کیفیت محصولات این شرکت، تأکید کرد: «ضمانت و کیفیت در گرو رقابت سالم است و ما در طراحی و ساخت قطعات، تنظیم تستهای نهایی مورد نیاز از دانش متخصصین مربوطه در جهت تولیدات بهرهمند میشویم و هیچ محصولی در طهران پارت کپیسازی نمیشود چرا که نوآوری و دانش تولید همواره با بهینهسازی قطعات انجام پذیرفته است.»
مهندس امید سلمانی در پایان گفت: «طهران پارت خود را با هیچ تولیدکننده دیگری مقایسه نمیکند و خطمشی، ایده و دستاوردهای خود را ملاک عمل قرار میدهد. در بحث برندینگ، این زمان است که شهرت و سرآمدی شرکت را هویدا کرده تا بتواند کیفیت، اصالت و نوآوری را در سیاستهای کلان خود حفظ و ارتقا دهد.»