جستجو

رسانه اختصاصی صنایع و صنوف خودرویی

رسانه اهل فن

نمایشگاه فرصتی برای تعامل با همکاران و مشتری ها

شفق محمد حسینی/ خبرنگار: از آن نام‌هایی است که مرتب از بلندگوی نمایشگاه پخش می‌شود؛ «هلدینگ آنکو» به مدیریت برادران توکلیان چند نسل است که تأمین‌کننده قطعات خودروهای داخلی در بازار لوازم یدکی است. نسل اول، یعنی سه برادر توکلیان، از سال 57 شروع به کار کردند. با مغازه‌های کوچک در سطح شهر و به صورت تک فروشی کار خود را آغاز کردند و کم‌کم فعالیت خود را گسترش دادند و وارد پخش شدند. در ابتدا با دو کارخانه و پخش اجناس آنها، کار را گسترش دادند و تخصصی در قسمت بدنه خودرو فعالیت کردند.

گروه تولیدی و بازرگانی آنکو، تأمین‌کننده قطعات خودروهای داخلی در بازار لوازم یدکی است. محصولاتش گوناگونی وسیعی دارد، تقریباً در همه گروه‌ها، از جمله جلوبندی، موتور، بدنه و تعلیق. برخی از محصولات تولید و برخی تأمین، خریداری و پخش می‌شود. نماینده فروش چند برند معتبر قطعات نیز هستند. فعالیت این شرکت تا نسل دوم ادامه داشت و فرزندان نیز به پدر پیوستند. با ورود نسل دوم، بخش واردات به حوزه فعالیت‌های برادران توکلیان افزوده شد. با گسترش هلدینگ آنکو، فضای بازار به سمتی رفت که مشتریان از آنها تقاضای بسته‌بندی اجناس با برند خود را داشتند. همین سبب شد این مجموعه اجناسی که از دیگر تولیدکنندگان تهیه می‌کرد را نیز با برند و بسته‌بندی خود عرضه کند. همزمان، کارخان‌های در زمینه تولید قطعات بدنه تأسیس کردند.

اکنون به طور تخصصی مخزن/باک سوخت پراید و نیسان/وانت پیکان و نیز سپرهای نیسان را تولید می‌کنند. درب‌هاک و سپر نیسان تقریباً تک‌منبع هستند و روی این دو قطعه به صورت تخصصی کار می‌کنند.

تولید 200 قلم و بسته‌بندی 2000 قلم
این مجموعه همزمان با بسته‌بندی، تولید را هم آغاز کرد. به صورت یکه، در حال حاضر 200 قلم تولید کارخانه آنها و حدود 2000 قلم محصولاتی است که بسته‌بندی می‌کنند.

این مجموعه از سال 83 تصمیم به شرکت در نمایشگاه بین‌المللی قطعات خودروی تهران گرفت (چیزی غیر از این که اکنون و در 1403، نوزدهمین دوره‌اش برگزار شد، زیرا این نمایشگاه از 1385 آغازید). هرچند هر سال شرکت نکردند. با توجه به شرایط کاری خود تقریباً هر دو سال یک‌بار حضور داشتند و حالا 4 دوره است که در نمایشگاه حاضر بوده و از برگزاری و حضور در نمایشگاه رضایت دارند.

علیرضا توکلیان، مدیرعامل هلدینگ آنکو درباره حضور در نمایشگاه گفت: فرصتی است که بتوانیم با دوستان، همکاران، مشتری‌ها و تولیدکنندگان صحبت کنیم و انتقادات و پیشنهادات‌شان را بشنویم. این نظرات بازخورد خوبی دارد و شایسته است.

درباره بیشترین انتقاداتی که از طرف مصرف‌کنندگان می‌شود: بیشتر در جزئیات است. برخی می‌گویند بسته‌بندی فلان قطعه مناسب نبوده و وقتی دریافت کردیم راضی نبودیم و بهتر است بسته‌بندی‌ها را تغییر دهید. برخی هم پیشنهاداتی می‌دهند که رقبای ما این کارها را انجام می‌دهند یا در زمینه‌هایی از شما بهتر عمل می‌کنند. این اطلاعاتی که دریافت می‌کنیم، قطعاً در روند کار و پیشرفت ما مفید است.

حضور پررنگ در نمایشگاه شهرستان‌ها
آنکو در نمایشگاه‌های شهرستان نیز حضور پررنگی داشته، هرچند مدیران مجموعه اعتقاد دارند به سبب اینکه هر شهری شرایط خود را دارد و نمایندگان، ارتباط نزدیک‌تری با پخش‌کنندگان و فروشندگان هر شهر دارند، حضور در نمایشگاه‌های شهرستان را به نمایندگان خود واگذار کرده‌اند.

این مجموعه در چند سال اخیر که در نمایشگاه بین‌المللی قطعات خودروی تهران حضور داشته، سطح بازدیدها را شبیه هم می‌بیند. طوریکه یک یا دو روز اول خلوت‌تر و در روزهای پایانی نمایشگاه، که امسال البته با تعطیلات آخر هفته مصادف شده، شلوغ‌تر می‌شود و در مجموع نیز از نمایشگاه رضایت داشتند. توکلیان درباره حضور بازدیدکنندگان خارجی نیز گفت: بازدیدکنندگان خارجی بیشتر تولیدکنندگان خارجی هستند که با دیدن محصولات، مراجعه می‌کنند که مثلاً بخشی از قطعه شما را داریم و می‌توانیم آن را تأمین کنیم. البته تولیدات چینی شده و تولیدکنندگان هم از چین هستند. این شرایط فقط مختص ایران نیست و همگان تقریباً دست چین‌ها است. در بخش اجرایی نمایشگاه، غرفه‌داران از متراژ و جانمایی خود راضی بودند. مجموعاً برادران توکلیان نیز به اوج‌وجودی که حق را به برگزارکنندگان می‌دهند و معتقدند که تقاضا برای شرکت در نمایشگاه بیشتر از گذشته است، اما از متراژ و گاهی نیز از جانمایی غرفه خود راضی نبودند.

در شرایطی که تعداد سال‌ها افزایش پیدا کرده، به دلیل تعداد متقاضی‌های بیشتر، متراژ غرفه‌ها کاهش داشته.

اتحادیه صدای بخش خصوصی در برابر دولت
توکلیان درباره نقش اتحادیه و حضورش در کنار بخش خصوصی گفت: در مجموع، اقداماتی که اتحادیه انجام می‌دهد، این است که در مذاکره با سازمان مالیاتی حداکثر تلاش خود را می‌کند که پرداخت مالیات را برای همکاران تسهیل کند. برخی مصوبه‌ها که از وزارت صمت می‌آید و اجبار می‌شود که کارشناسی شده نیست، را اتحادیه بررسی و با آنها صحبت می‌کند و دلایل توضیحاتی را می‌دهد. این مهم است چون مستقیم نمی‌توانیم با مجموعه‌های دولتی در ارتباط باشیم. طبیعتاً اتحادیه این نقش را بر عهده می‌گیرد و با آنها ارتباط می‌گیرد و مواردی پیش‌آمده که آن دستورات کنسل و یا تسهیل شده است.

وی در ادامه گفت: مورد دیگری که دیدم در اتحادیه شهرستان‌ها اتفاق افتاد، این است که وقتی همکاران دچار مشکل مالی می‌شوند، اتحادیه می‌آید و با بدهکاران و دیگر همکاران متضرر صحبت می‌کند تا شرایط را برای دو طرف راحت‌تر کند.


این مطلب از قطعات خودرو شماره 49 گرفته شده است.اگر این مطلب برایتان جالب بود، دیگر مقالات ماهنامه قطعات خودرو را از دست ندهید. شماره های دیگر در انتظار شماست!

فهرست مطالب

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مطالب مشابه

آخرین اخبار