نوزدهمین نمایشگاه قطعات خودرو تهران، در شرایطی برگزار میشود که بخش بزرگی از تولیدکنندگان داخلی از وضعیت موجود در کسبوکار خود ناراضی هستند. آنها که فروش خود را از ابتدای سال تاکنون حتی ضعیفتر از سال گذشته میبینند، حالا با مشکلات مجموعه خود دست به گریبان هستند و دیگر مجالی برای اندیشیدن به شرکت در نمایشگاه برایشان نمیماند. آنها هنوز در پرداخت دستمزد کارگر و تأمین مواد اولیه مشکل دارند، دیگر چه رسد به هزینههای بالای نمایشگاه.
البته همه به این صورت نیستند. برخی تولیدکنندگان و پخشکنندگان بزرگ هم هستند که این رقمی برایشان عددی نیست. همانها که بهترین بخش نمایشگاه را دارند.
یکی از تولیدکنندگان قطعات خودرو، درباره عدم حضور خود در نمایشگاه گفت: بازخوردی که از نمایشگاه داشتیم خیلی بالا نبوده و به همین دلیل تصمیم گرفتیم که دیگر در نمایشگاه شرکت نکنیم.
محمد رزمپوش، مدیر شرکت آراک یدک نیز بهعنوان بازدیدکنندهای که هر سال در نمایشگاه حضور دارد به “قطعات خودرو” گفت: من بهعنوان بازدیدکنندهای که این نمایشگاه مرتبط با فعالیتم است، از آن راضی هستم. بهخصوص بخش لوازم بدنه، که مستقیماً به رسته من مربوط است. همکاران ما در بخشهای مختلف، چه تولیدکننده و چه پخشکنندگان بزرگ در این نمایشگاه غرفه دارند و حضور پررنگی دارند.
نظرات شرکتکنندگان و همچنین بازدیدکنندگان این نمایشگاه متفاوت است، اما آنچه بیش از دیگر مسائل به چشم میآید و نقطه مشترک نارضایتی است، مثلاً از جانمایی غرفهها توسط برگزارکننده است.
ضعفهای سایت نمایشگاه و مشکلات ثبتنام
طاهری، کارمند فروش شرکت پولاساب، بیان کرد که در نمایشگاهها مسأله شرکت نکردن نبوده است، اما انتقاداتی به برگزارکنندگان آن داشت و گفت: گلایه ما از برگزارکنندگان نمایشگاه است. بحث غرفه و فضایی که به ما اختصاص داده شده بود.
وی درباره نحوه ثبتنام و سایت نمایشگاه نیز افزود: بهنظر من سایتی که برای نمایشگاه در نظر گرفته میشود، باید قویتر از اینی که هست باشد. سایت هنوز جای کار دارد. این سایتی که میبینید با توجه به حجم کار و اعتبار نمایشگاه همخوانی ندارد. مثلاً شما حتی یک فروشگاه کوچک را هم وقتی سایت آن را میبینید، شکل و شمایل بهتری دارد، اما این سایت حتی در بخش آپلود و دانلود هم نواقصی دارد. دسترسی لازم را به ما نمیدهد و ضعفهایی دارد.
نگاه رتبهبندیشده به شرکتها
این عضو شرکت پولاسا درباره برخورد برگزارکنندگان با شرکتها نیز گفت: برگزارکنندگان نمایشگاه یکسری رتبهبندیهایی دارند که براساس آن برای شرکتها تمایز قائل میشوند. فضای مناسبتر را به افراد خاص میدهند.
وی همچنین بهعنوان شرکتی که تقریباً 10 دوره گذشته را در نمایشگاه شرکت داشتهاند، درباره فضای دریافتی غرفهها در ادامه بیان کرد: در نهایت بعد از مراحل ثبت درخواست، ما نصف مساحتی را که میخواستیم دریافت کردیم.
طاهری با بیان اینکه بازدیدکنندگان در دورههای مختلف خوب بودند، گفت: فقط زمان کرونا بود که کمی از حجم بازدیدکنندگان کاسته شد، وگرنه در دیگر دورهها، چه بازدیدکنندگان داخلی و چه خارجی، خوب بودند. ایشان عدم حضور شرکت پولاسا در نمایشگاهها را مسألهای تنها به سیاستهای داخلی خود شرکت و تصمیم مدیریت دانست و افزود: شرکت ما با توجه به حضور فعالی که در شهرستانها دارد، ترجیح داد که در آن نمایشگاهها حضور داشته باشد. و این تنها به تصمیمهای مدیریتی برمیگردد.
وی با اعلام اینکه بهعنوان بازدیدکننده در نمایشگاه حضور خواهد داشت، حضور همکاران خود را هم در نمایشگاه بسیار محتمل دانست.
نارضایتی اغلب غرفهداران از فضای نامناسب غرفههای اختصاصیافته
شرکت بازرگانی بینالمللی ایدرو، سالهاست که برگزارکننده نمایشگاه قطعات، لوازم و مجموعههای خودرویی است. غرفهداران و تولیدکنندگانی که در نمایشگاههای قبلی حضور داشتند، اغلب از هرچه محدودتر شدن فضاهای اختصاصیافته برای غرفهها ناراضی بودند.
فضای نمایشگاه بینالمللی تهران، فضای محدودی است. با توجه به شرکتکنندگان که در نمایشگاه قطعات خودرو حضور دارند، که به گفته یکی از کارشناسان امور نمایشگاه شرکت ایدرو، هر سال بر تعداد آنها افزوده میشود. همین مسأله سبب میشود که به هر غرفه فضای محدودی اختصاص داده شود.
شرکت ایدرو با اعلام اینکه گلایه غرفهداران را صحیح میداند، تنها دلیل کم شدن متراژها را تعداد روبهافزایش شرکتکنندگان میداند. کارشناسان این شرکت معتقدند که اغلب غرفهداران هنوز ترجیح میدهند که در همان دوسال اخیر که از دورههای قبل نمایشگاه در آنجا برگزار میشد، حضور داشته باشند و این در حالی است که هر سال یک ظرفیتی دارد و همه نمیتوانند آنجا باشند.
این در حالی است که برگزارکنندگان نمایشگاه، مشارکت را به حدی بالا و روبهافزایش میدانند که حتی فضای کافی برای همه آنها وجود ندارد. اما مسأله زمان و تاریخ نمایشگاه هم مطرح است که هر سال جابهجا میشود و این تصمیم گویا از عهده برگزارکنندگان هم خارج است و تنها از طریق نهادهای بالاتر اعمال میشود. نمایشگاهی که سه سال قبل در آبان برگزار شد، سال گذشته به مرداد و امسال هم در اواخر خرداد برگزار خواهد شد. این تغییرات دلایل متعددی دارد که گویا قرار نیست بازگو شود.
مسأله دیگری که در این میان وجود دارد، عدم تبلیغات و اطلاعرسانی از نمایشگاه و بازخورد آن است، بهطوری که هرچه جستجو کردیم، مطلب جالبتوجهی درباره نمایشگاههای سال گذشته ثبت و نوشته نشده بود. تنها همان اخبار کوتاهی که فلان وزیر آمد و فلان معاون رفت! حتی برگزارکنندگان هم از انتشار یا گزارشهای مربوط به نمایشگاه خودداری کردهاند و در جواب سوالات ما تنها گفتند که با ارسال نامه کتبی و انجام سلسله مراتب میتوانید گزارش را اگر اجازه داده شود، دریافت کنید.
این مطلب از قطعات خودرو شماره 48 گرفته شده است.اگر این مطلب برایتان جالب بود، دیگر مقالات ماهنامه قطعات خودرو را از دست ندهید. شماره های دیگر در انتظار شماست!