فاطمی، خبرنگار – قطعات خودرو
هرچند استفاده از اسپری در یک خودرو، بخصوص در قسمتهایی مانند انژکتور، کاملاً ضروری و لازم است، اما این کار هنوز آنطور که باید در کشور ما جا نیفتاده است. به طوری که حتی برای واردات آن نیز ارزی تخصیص نیافته و ثبت سفارش انجام نمیدهند. به باور مسئولان، اسپریها جزو کالاهای لوکس برای خودرو محسوب شده و ضروری نیستند. در این روزها که حتی بازار لوازم یدکی ضروری برای خودروها شرایط خوبی ندارد، سراغ یکی از تولیدکنندگان و واردکنندگان اسپریهای خودرو رفتیم تا در ارتباط با مشکلات کسبوکار و شرایط بازار گفتوگویی انجام دهیم.
سید مهدی حسینیان از افراد تحصیلکردهای است که با داشتن مدرک کارشناسی روابط عمومی، به فعالیت در این حوزه پرداخته است. از وی پرسیدیم: ● چند سال است که در این حوزه فعالیت میکنید؟ من از 18 سالگی وارد این بازار شدم. کارم را با کارگری پیش حاج آقایی که خیلی به من محبت کرده و حق زیادی بر گردنم دارد، شروع کرده و همه فوتوفن این شغل را یاد گرفتم. بعد از مدتی مغازه را در اختیار من گذاشتند که تا دو سال قبل دست من بود، ولی بعد از مدتی تصمیم گرفتم مستقل کار کنم.
● چند نوع اسپری برای خودرو در بازار وجود دارد؟ در حدود 45 نوع اسپری در بازار هست، از قبیل اسپری انژکتور، اسپری تمیزکننده داشبورد، بدنه، لاستیک، اسپری تمیزکننده سطح بیرون موتور، اسپری رینگ شور، اسپری پنچری لاستیک که سر والو بسته شده و به داخل لاستیک اسپری میشود، و اسپری برای تمیز کردن داخل موتور خودرو که کیفیت آن خیلی مهم است، اسپری ضد بخار و ضد باران.
● کدامیک از اینها برای یک خودرو ضروری است؟ اسپری انژکتور یکی از ضروریترین این اسپریها بوده و برای تمیزکردن انژکتور خودروها باید از آن استفاده شود. متاسفانه بعضیها به دلیل عدم آگاهی، استفاده از آن را خیلی ضروری نمیدانند و تعمیرکاران نیز اطلاعات غلط به مشتری میدهند.
● تمام اسپریهای انژکتور موجود در بازار، دارای یک فرمول هستند یا با فرمولهای مختلفی تولید شدهاند؟ 10 نوع اسپری انژکتور در بازار موجود است که فرمولهای مختلفی دارند. مواد اولیه لازم برای تولید نوع مرغوب و با کیفیت اسپری انژکتور در ایران خیلی سخت پیدا میشود. چون امکان تولید اسپری با کیفیت در ایران نبود، من کالایی بسیار مرغوب و درجه یک از چین وارد کردم که قیمت بالایی داشت، ولی متاسفانه اینجا بیشتر آدمها دنبال جنس ارزان هستند و طبیعتاً چیزی که ارزان باشد، با کیفیت نیست.
● یعنی اسپری بیکیفیت به خودرو آسیب میزند؟ بله، باعث بالارفتن مقدار مصرف سوخت خودرو، خرابی شمعها و خرابی انژکتور میشود. اسپری که در ایران توسط همکاران تولید میشود کیفیت لازم را ندارد و سبب کپ کردن موتور خودرو میشود.
● برای تولید اسپریهای خودرو نیاز به کارگاههای بزرگ هست یا در مکانهای کوچک هم میشود تولید کرد؟ برای تولید این کالا نیاز به مکان بزرگ است و هزینه بالایی دارد. وارد کردن دستگاهها و ماشینآلات تولید نیز کار راحتی نیست. البته سعی کردیم در مکان کوچکتری تولید کنیم، اما به دلیل تحریمها و کمبود مواد اولیه، ادامه کار برای ما ممکن نبود و حمایتهای لازم هم را نداشتیم. در نهایت مجبور شدیم کارگاه را تعطیل کنیم.
● کالاهایی که تولید میکنید با چه نامی وارد بازار میشوند؟ برند SMH را در سال 1388 ثبت کردیم.
● تولید این اسپریها برای محیط زیست زیان ندارد؟ نه، هیچ آسیبی به محیط زیست وارد نمیکند و پسماند تولید هم ندارد. البته در تعدادی از اسپریهایی که در حال حاضر در ایران تولید میشوند، از گازی استفاده میکنند که متاسفانه بیماریزا است. تعدادی از آنها هم دارای کیفیت لازم نیستند.
● تابحال شده کسی کالایی بیکیفیت و تقلبی را با برند شما به بازار عرضه کند؟ بله، یکی دو مورد بود که کالاهایی بیکیفیت را در بستهبندیهایی شبیه به ما تولید کردند.
● در حال حاضر به تولید ادامه میدهید یا خیر؟ متاسفانه در حدود یک سال است که کارگاه را تعطیل کردیم و از اینکه مجبور شدیم به کار کارگران خاتمه بدهیم، بسیار ناراحت هستیم، ولی چارهای نداشتیم. کمبودهای موجود ناشی از تحریمها و عدم حمایتهای لازم سبب این کار شدند.
● مواد اولیهی لازم در ایران موجود هست؟ موادی که من میخواهم در ایران خیلی کم پیدا میشود. من دوست ندارم کالایی با مواد اولیهی نامرغوب دست مشتری بدهم.
● از تولیدات شما هنوز در بازار موجود است؟ بله، چون 5 سال تاریخ مصرف داشتند، هنوز در بازار پیدا میشوند.
● با ارز دولتی کالا وارد میکردید؟ خیر، به اعتقاد مسئولین چون کالای ضروری نیستند و در ایران تولید میشوند، به ما ارز نمیدهند.
● کالاهایی که تولید یا وارد کردید، استاندارد لازم را داشتند؟ بله، تمامی کالاهایی که از بندرعباس یا بندرامام خمینی وارد کردیم، استاندارد بودند، اما اسپریهایی که در حال حاضر در کشورمان تولید میشوند، فاقد استاندارد هستند. کسی هست که با تینر و گاز اسپری تولید کرده و کالایش بدون هیچ مشکلی در بازار فروخته میشود.
● در مورد اتحادیه چه نظری دارید؟ اتحادیه شرایط بهتری به نسبت گذشته دارد، اما متاسفانه در مورد مشکلی که من داشتم و با اتحادیه مطرح کردم، برخلاف برخورد خوبی که داشتند و وعدهای که دادند، متاسفانه هیچ کاری نکردند. باید به اعضا و مشکلاتشان اهمیت بیشتری بدهند.
این مطلب از قطعات خودرو شماره 51 گرفته شده است.اگر این مطلب برایتان جالب بود، دیگر مقالات ماهنامه قطعات خودرو را از دست ندهید. شماره های دیگر در انتظار شماست!