عبدعلی مجد، خبرنگار – قطعات خودرو
شهرام شیرازینژاد، واردکننده قطعات یدکی خودروهای جورج، جک، لیفان و چانگان درباره بازار و چالشهای آن گفت: مشکلات همیشه و همهجا هست؛ اما این معضلات در ایران بیشتر است. مسیر واردات و کسبوکار در ایران روال ثابت نداشته و همیشه ما با چالشهایی مواجه هستیم. از سوی دیگر، بازار خشن و وجدان کاری کمرنگ شده است.
شهرام شیرازینژاد پیشینه کاری خود را چنین شرح داد: «من به واسطه شغل پدرم به این حرفه وارد شدم. کسبوکار پدرم، حاج رضا شیرازینژاد، در این بازار 70 سال قدمت داشته و من نیز بهطور شخصی 32 سال است که در این حرفه مشغول هستم. از ابتدا واردات را آغاز کردم. چهار پنج سال اول کارم به کسب تجربه، آشنایی با رسم و رسوم بازار و جمعآوری اعتبار گذشت. چون پدرم با آلمان ارتباط داشت و قطعات خودروهای اپل میفروخت، من نیز کار را با آلمانیها شروع کردم.»
وی ادامه داد: «با شرکت در نمایشگاهها و برقراری ارتباط با کمپانیها، با سایر کشورها نیز رابطه برقرار کردم. از برزیل قطعات فولکسواگن را وارد کرده، با چین و ترکیه نیز همکاری داشتم. مهمترین شاخص من برای تهیه کالا، کیفیت است. حتی قطعات چینی که من وارد میکنم از کیفیت مطلوبی برخوردار است.»
شیرازینژاد افزود: «من معتقدم که این پولها سرمایههای کشور هستند و باید صرف تهیه اقلام اورجینال و با کیفیت شوند. مصرفکننده در مقابل پولی که میدهد حق دارد که جنس خوب دریافت کند. شعار ما کالای با کیفیت است، لذا تا امروز نیز با وجود این همه چالش سرپا ماندهایم.»
دیروز بهتر از امروز؟!
این واردکننده بازار لوازم یدکی در مقایسه شش ماه اول امسال و سال گذشته گفت: «متأسفانه نه تنها وضعیت بهبود نیافته، بلکه تخصیص ارز نیز چالشبرانگیز شده است. ثبت سفارش، تخصیص ارز مدت زمان زیادی میبرد.»
وی ادامه داد: «مشکلات همیشه وجود دارد، اما معضلات در ایران بیشتر است. واقعاً ما یک روال معمول و مشخص نداریم. اگر واردات ده مرحله داشته باشد، در خوشبینانهترین حالت حداقل دو مرحله با چالش همراه است. برای ثبت سفارش، گمرک، ارز، رسیدن کشتی و امثالهم با مشکل مواجه هستیم.»
شهرام شیرازینژاد گفت: «برای مثال اگر کشتی به مقصد دبی از شانگهای بارگیری کند، 18 الی 20 روز زمان میبرد تا به مقصد برسد. اما در ایران، خود من باری را داشتم که یک ماه و نیم زمان برد تا رسید. مشکلات گمرکی نیز که دیگر جای خود دارد. حتی بار تا پنج ماه نیز در گمرک مانده است. این مسئله فقط مختص ما نیست. واردکنندگان مواد غذایی که تاریخ انقضا برایشان اهمیت بیشتری دارد نیز درگیر این چالش هستند.»
بگوییم نوسان نرخ دلار یا کاهش سرمایه؟
این فعال بخش خصوصی در مورد تأثیر نوسانات قیمت دلار در بازار توضیح داد: «مقدار جهش قیمت در این مسئله اثرگذار است. مثلا اگر ناگهان پنج هزار تومان افزایش قیمت رخ دهد، سریعاً تأثیر میگذارد. در کالاهای پرمصرف این تأثیر زودتر نمایان شده و کالاهای کم مصرف که در طی مدت زمان بیشتری به فروش میروند، دیرتر تحت تأثیر قرار میگیرند.»
وی افزود: «گاهی فروشنده جنس را خریداری کرده و حتی با وجود نوسانات نرخ ارز، ناچار است کالا را با همان قیمت ابتدایی بفروشد و بار جدید را با قیمت جدید عرضه کند. در این حالت بخشی از سرمایه او از بین میرود. برای مثال اگر او بار اول با این مقدار پول 100 دست لنت تهیه کرده باشد، بار دوم 70 دست لنت میتواند تهیه کند و این به معنای از دست رفتن سرمایه است.»
یک روز دلار، یک روز گمرک
شهرام شیرازینژاد ادامه داد: «کسبه میخواهند قیمت دلار ثابت بماند و حتی نزول پیدا کند. کاسبی ثبات میخواهد و ارزانی، هنگامی که قیمت تمام شده کالا زیاد باشد، کالاهایی که کیفیت بسیار پایینی دارند در بازار افزایش مییابد. هرچقدر قیمت تمام شده کالا کاهش یابد، قدرت مصرفکننده نیز برای تهیه جنس با کیفیت افزایش مییابد. ما نیز تنها در یک قلم فروشنده بود و در هزار قلم مصرفکننده هستیم.»
وی گفت: «تنها دلار نیست که قیمت تمام شده را افزایش میدهد. تعرفههای گمرکی نیز یکی از مهمترین دلایل افزایش قیمتها هستند. مسیر صعودی تعرفهها نیز مشخص نبوده و تعیین شده نیست. اگر قبل از سال ثبت سفارش انجام دهید ممکن است دچار افزایش تعرفه نشوید، اما ثبت سفارش بعد از سال حتماً با تعرفه جدید محاسبه خواهد شد.»
فروش اینترنتی را آغاز کردهایم
این فعال بخش خصوصی در مورد فروش اینترنتی توضیح داد: «فروش اینترنتی و سایت در مجموعه ما فعال است اما از آنجایی که هر کاری به متخصص خود نیاز دارد و هر کسبوکاری از ظرفیت و حد و حدودی برخوردار است، بهطور حرفهای در این بخش وارد نشدهایم.»
اصل را رها کرده و به فرع چسبیدیم
شیرازینژاد طرح شناسه کالا و کد رهگیری را کارآمد ندانسته و گفت: «این نوع طرحها زیاد بودهاند و نتیجه آنها را نیز دیدهایم. اگر میخواهند این قانون به طور درست اجرا شود، باید از گمرک کالای بدون کد رهگیری خارج نشود، در صورتی که این مسئله در گمرک فاقد کمترین اهمیت است.»
برنده، برنده – راه درست زندگی اجتماعی
شهرام شیرازینژاد درباره انتقال کسبوکار به نسل جدید گفت: «من نسل دوم این بیزینس هستم و دوست دارم نسل سوم نیز به این حرفه وارد شود؛ اما هر چه جلوتر میرویم به دلایل خصوصی و عمومی موافق حضور فرزندانم نیستم. ما با وجدان کاری بزرگ شدهایم. در این شرایط دیگر نمیشود با ضابطه کار کرد. بازار خشن و دروغگو شده است.»
شهرام شیرازینژاد در پایان گفت: «ما اصل را رها کرده و به فرع متوسل شدهایم. ای کاش روزی بیاید که اصل را دریابیم. آنچه شاهد هستیم قشنگ و زیبا نیستند. زندگیها به برنده-بازنده تبدیل شده است. آرزو داریم روزی بیاید که زندگیهایمان بر محور برنده-برنده حرکت کند.»
این مطلب از قطعات خودرو شماره 51 گرفته شده است.اگر این مطلب برایتان جالب بود، دیگر مقالات ماهنامه قطعات خودرو را از دست ندهید. شماره های دیگر در انتظار شماست!