دبیر انجمن صنایع همگن قطعهسازی در خصوص خصوصیسازی صنعت خودرو هشدار داد و تأکید کرد که در صورتی که این روند بهطور صحیح و با دقت انجام نشود، ممکن است مشکلات جدی بهوجود آید و تجربههای تلخ گذشته دوباره تکرار شود. آرش محبینژاد، در گفتوگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری تسنیم، درباره جلسات متعدد انجمن قطعهسازان با وزرای پیشین صمت و سازمان گسترش در خصوص واگذاریها در صنعت خودرو گفت که این اقدامات باید بهدرستی و با رعایت استانداردها انجام شود تا از تکرار مشکلات گذشته جلوگیری شود.
او افزود: “آزموده را آزمودن خطاست.” اگر خصوصیسازی بدون چارچوب مشخصی در صنعت خودرو انجام شود، وضعیت صنعت نهتنها بهبود نمییابد، بلکه چالشها و مشکلات بیشتری نیز بهوجود خواهد آمد.
محبینژاد همچنین اعلام کرد که انجمن در حال تدوین سندی برای ایجاد چارچوبهای لازم در روند واگذاریها و انتقال مدیریت به بخش خصوصی است. این سند شامل شرایطی است که باید رعایت شوند تا از مشکلات احتمالی جلوگیری شود، از جمله اینکه مدیریت جدید باید تواناییهای لازم برای اداره بنگاههای بزرگ اقتصادی و حاکمیت شرکتی را داشته باشد.
وی در ادامه بر لزوم رعایت حاکمیت شرکتی تأکید کرد و افزود که منافع ملی باید اولویت داشته باشد. همچنین، افرادی که قصد مدیریت خودروسازی را دارند باید منابع مالی کافی برای سرمایهگذاری داشته باشند و از تأسیس پروژههای غیرعملیاتی جلوگیری کنند.
در بخشهای بعدی سند نیز بهوضوح شرایطی برای جلوگیری از تعارض منافع، رانتهای اطلاعاتی، و تأسیس توافقات شفاف در مورد تعهدات متقابل دولت و بخش خصوصی مطرح شده است. محبینژاد همچنین بر لزوم تدوین نقشه راه 20 ساله برای صنعت خودرو و ممانعت از تغییرات مستمر برنامهها با تغییرات سیاسی تأکید کرد.
او در پایان گفت: “هدف از خصوصیسازی، افزایش بهرهوری، رقابتپذیری، و ارتقای کیفیت است. خریدار باید برنامه دقیق خود را برای افزایش کیفیت و تیراژ خودرو اعلام کند، و در صورت انحراف از برنامه، امکان فسخ معامله وجود داشته باشد.”
این مطلب تأکید دارد که خصوصیسازی باید بهدرستی و با رعایت اصول شفاف و قانونمند انجام شود تا از مشکلات آینده جلوگیری کرده و صنعت خودرو به مسیری صحیح هدایت شود.