سخنگوی انجمن قطعهسازان خودرو در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری صنایع:
نرخ بهره بانکی بالا و بدهیهای هنگفت خودروسازان؛ بحران جدید در صنعت خودرو
یکی از مشکلات عمدهای که صنعت خودرو کشور با آن روبهرو است، نرخ بهرههای بانکی بالای ۳۷ و نیم درصد است که به گفته کارشناسان، در هیچ کجای دنیا چنین نرخهایی مشاهده نمیشود، مگر در کشورهایی با سیستم بانکی غیر استاندارد. بانکها ابتدا وامی با بهره ۲۴ درصد به خودروسازان میدهند، سپس ۲۵ درصد از مبلغ وام را بلوکه کرده و آن را به عنوان قسمتی از پرداخت وام خود حساب میکنند، بدون اینکه سودی به صاحبان آن پرداخت شود.
این سیستم بانکی باعث شده است که بسیاری از خودروسازان، به ویژه شرکتهایی که نیاز به تأمین منابع مالی دارند، با مشکلات جدی مواجه شوند. خودروسازان همزمان باید مبالغ هنگفتی را به سیستم بانکی پرداخت کنند و از طرف دیگر، تأمینکنندگان مواد اولیه که عمدتاً تحت حمایتهای دولتی هستند، نیز با مشکلات مشابه روبهرو هستند.
در صورتی که این روند اصلاح شود و شرایط به گونهای تنظیم گردد که رقابت عادلانهای در صنعت خودرو ایجاد شود، فعالان این حوزه معتقدند که توانایی مقابله با واردکنندگان چینی در هر شرایطی وجود دارد. اما سوال اینجاست که آیا دولت و وزارتخانههای مربوطه حاضر به اصلاح این شرایط هستند؟ به گفته کارشناسان، خودروسازان در حال حاضر به دلیل بدهیهای سنگین و مشکلات مالی، قادر به تغییر وضعیت خود نیستند.
در حال حاضر، بدهی ایرانخودرو به سیستم بانکی به ۸۲ هزار میلیارد تومان رسیده است، در حالی که این رقم دو سال پیش حدود ۱۴ هزار میلیارد تومان بود. این آمار نشان میدهد که مشکلات مالی نه تنها گریبانگیر خودروسازان، بلکه سیستم بانکی کشور نیز در این زمینه درگیر شده است. این شرایط باعث شده که حتی بحث درباره افزایش قیمت خودروها نیز در وضعیت فعلی قابل طرح نباشد.