تغییرات در سیاستهای تامینکنندگان جهانی قطعات خودرو برای مقابله با ترامپ
تامینکنندگان جهانی قطعات خودرو در حال بررسی این هستند که چقدر از تولیدات خود را میتوانند به ایالاتمتحده یا مناطق نزدیکتر به آن انتقال دهند. این اقدام بهعنوان یک استراتژی دفاعی در برابر تعرفههایی است که دونالد ترامپ، رئیسجمهور منتخب، وعده اعمال آنها را داده است. این مسئله در خلال صحبتهای مدیران صنعت در نمایشگاه CES لاس وگاس مطرح شد.
مواجهه صنعت خودرو با تغییرات تعرفهای ترامپ
بر اساس گزارشی از رویترز، صنعت خودرو پیشتر هم تجربه حمایتگرایی هشتساله ایالاتمتحده را داشته است. این دوران شامل تعرفههای واقعی و تهدیدآمیز در دوران نخستوزیری ترامپ و سپس تعرفههای بیشتر و قانون کاهش تورم ایالاتمتحده در دوران ریاستجمهوری جو بایدن بود. بیشتر این اقدامات بهطور مستقیم چین را هدف قرار داده بودند، به ویژه پیشنهاد دولت بایدن برای ممنوعیت استفاده از نرمافزارها و سختافزارهای چینی در خودروهایی که در جادههای آمریکا تردد میکنند.
با این حال، ترامپ وعده داده است که فراتر از این اقدامات عمل کرده و تعرفهای ۱۰ درصدی برای واردات جهانی به ایالاتمتحده، همراه با تعرفههای بسیار بالاتر ۶۰ درصدی برای کالاهای چینی اعمال کند. وی در اواخر نوامبر اعلام کرد که یک تعرفه ۲۵ درصدی بر واردات از کانادا و مکزیک از تاریخ ۲۰ ژانویه، که روز آغاز به کار او خواهد بود، وضع خواهد کرد.
عواقب تعرفههای سنگین برای صنعت خودرو
اعمال این تعرفهها برای مصرفکنندگان قابلقبول نخواهد بود. این افزایش تعرفهها میتواند بسیاری از قطعات خودرو را که در بازارهای ارزانتر تولید میشوند، غیر اقتصادی کند و بهویژه برای تولیدکنندگان چینی، عملاً فروش محصولات در ایالاتمتحده را غیرممکن سازد.
واکنش شرکت بوش به تغییرات احتمالی
پل توماس، رئیس بخش آمریکای شمالی شرکت بوش، بزرگترین تامینکننده قطعات خودرو در جهان، در گفتوگو با رویترز بیان کرد: «هر کسی میتواند محاسبه کند. اگر تعرفهها ۱۰، ۲۰ یا ۶۰ درصد باشد، باید از خود پرسید: چه سناریوهایی برای این شرایط منطقی است و کدام یک باید اولویتدار باشد؟» وی اضافه کرد: «ما حتی قبل از روی کار آمدن ترامپ، بررسی این مسائل را آغاز کردهایم.»
توماس در حاشیه کنفرانس فناوری CES مثال فرضی از یک واحد کنترل الکترونیکی ارائه داد. بوش ممکن است در حال حاضر این قطعه را در مالزی یا بازاری مشابه تولید کند، اما اکنون به تولید آن در مکزیک یا برزیل فکر میکند، مناطقی که در آنها حضور و پایگاه دارد.
او همچنین اشاره کرد که بوش تا ۲۰ ژانویه وضعیت را ارزیابی خواهد کرد و سپس باید تصمیمات «مهمی» بگیرد. سایر تامینکنندگان و خودروسازان نیز این رویکرد را دنبال میکنند.
تاثیر سیاستهای ترامپ بر تولیدات خودروسازان
در دوره اول ریاستجمهوری ترامپ، او از تهدید به اعمال تعرفه علیه کشورهای خاص یا حتی خودروسازان به طور انفرادی استفاده کرد تا آنها را به افزایش تولید در ایالاتمتحده ترغیب کند. برای نمونه، هنگامی که تویوتا اعلام کرد که قصد دارد سدان کرولا را برای بازار ایالاتمتحده در مکزیک تولید کند، ترامپ در توییتر نوشت: «به هیچ وجه! کارخانه را در ایالاتمتحده بسازید یا مالیات سنگین مرزی بپردازید.»
در کمتر از یک سال، تویوتا اعلام کرد که به همراه مزدا یک کارخانه مشترک ۱.۶ میلیارد دلاری در آلاباما تأسیس خواهد کرد و ترامپ این اقدام را بهعنوان یک پیروزی برای خود معرفی کرد. در واکنش به سیاستهای حمایتگرایانه ایالاتمتحده و اختلالات گسترده در زنجیره تأمین در دوران همهگیری کرونا، تامینکنندگان بزرگ به سمت محلیسازی تولیدات خود روی آوردند تا از کمبود قطعات یا ریسک مالیاتهای مرزی جلوگیری کنند. این روند پس از تصویب قانون کاهش تورم توسط دولت بایدن سرعت بیشتری گرفت. قانون کاهش تورم بیشتر بهدنبال ایجاد انگیزه بود تا تهدید، و بسیاری از تامینکنندگان، از جمله شرکت بریتانیایی داولیس، را ترغیب به سرمایهگذاری در بازار ایالاتمتحده کرد. هدف از این سرمایهگذاری دستیابی به قراردادهای جدید با خودروسازانی بود که به دنبال دریافت یارانههای خودروهای برقی بودند. با این حال، دولت ترامپ که بهزودی روی کار خواهد آمد، قصد دارد بخشهایی از این قانون را لغو کند.
آینده نامشخص برای تولیدات خودروسازان در ایالاتمتحده
نیکولای ستزر، مدیرعامل کونتیننتال، هشدار داد که بهرغم تلاشهای این شرکت برای محلیسازی تولید، با چالش کمبود عرضه مواجه هستند. با این حال، کونتیننتال در حال مذاکره با تامینکنندگان خود در آمریکای شمالی است تا بررسی کند آیا امکان جایگزینی قطعات فعلی با قطعات محلی وجود دارد یا خیر تا از تعرفهها اجتناب شود. آنها اعلام کردهاند: «هر جا که امکان محلیسازی بیشتر وجود داشته باشد و منطقی باشد، این کار را انجام خواهیم داد.»
چالشهای جدید برای صنعت خودروی جهانی
کارخانه هوندا در مکزیک با ظرفیت تولید سالانه ۲۰۰ هزار خودرو، ۸۰ درصد از تولیدات خود را به ایالاتمتحده صادر میکند. نوریا کای هارا، معاون اجرایی ارشد هوندا، در میزگردی در نمایشگاه CES اظهار کرد: «بسته به میزان تعرفهها، ممکن است مجبور شویم تولید را از مکزیک به ژاپن یا مکان دیگری انتقال دهیم.» وی همچنین افزود: «هنوز مشخص نیست که چه اقدامی خواهیم کرد، اما در حال بررسی گزینههای عملی هستیم.»
پاسخ سریع پاناسونیک به تغییرات تعرفهای
پاناسونیک انرژی، که باتریهای خودروهای برقی را به تسلا عرضه میکند، پیشتر تلاش کرده است تا با عقد قراردادهایی با تولیدکنندگان مواد آند گرافیت مصنوعی و گرافیت طبیعی کانادایی، بخش بیشتری از زنجیره تأمین خود را به آمریکای شمالی منتقل کند. آلن سوان، رئیس پاناسونیک انرژی در آمریکای شمالی، به رویترز گفت که با روی کار آمدن ترامپ، این شرکت در حال تسریع برنامههای خود برای حذف کامل محتوای چینی از باتریهای ساخت آمریکاست. او بیان کرد: «مواد چینی در حال حاضر بخش کوچکی از زنجیره تأمین ما را تشکیل میدهند، اما هدف ما این است که وابستگی به چین را کاملاً از زنجیره تأمین خود حذف کنیم.»