عدم رسته بندی مکانیک‌ها چالشی برای بازار لوازم یدکی

به گزارش قطعات خودرو، جبار نصیر پرتوی، فعال بازار لوازم یدکی و عضو کمیسیون شکایات اتحادیه لوازم یدکی خودرو گفت: ما در اتحادیه تمام تلاش خود را به کار گرفته‌ایم تا معضلات را حل کنیم‌. در این زمینه در برخی پرونده‌ها فروشنده و گاهی مصرف‌کننده فرد خاطی است اما در مواردی به علت عدم تخصص مکانیک چالش ایجاد می‌شود.

نصیرپر‌توی اظهار داشت: من ۳۷ سال است که در این صنف فعالیت می‌کنم. از ۱۰ سالگی در مغازه عمویم در تبریز به فروش قطعات فیات، وانت سوزوکی، ۱۲۵ و امثالهم مشغول شدم. در آن زمان با مشقت و دشواری کار را دنبال می‌کردم. در برف‌های سنگین و سرما فعالیت کرده و تجربه به دست آوردم.

وی ادامه داد: در سال ۵۷ عمویم،  مغازه دیگری را که در محله دیگری واقع شده بود به دست من سپرد. به پیشنهاد او فروش قطعات مزدا را در مغازه خودش متوقف کرده و در این مغازه جدید به فروش لوازم یدکی مزدا پرداختیم. بعد از اتمام خدمت سربازی به تهران آمدم و عمویم یک مغازه برایم خرید و من هم به طور اقساطی بهائ مغازه را پرداختم.

این فعال بازار لوازم یدکی در خصوص فضای استاد شاگردی در بازار افزود: در بحث پیشنهاد و نصیحت سن ملاک نیست. من شخصاً با وجود سنی که از سرگذرانده‌ام و تجربه‌هایی که کسب کردم به پیشنهادات و سخن همکاران، بزرگترها و حتی جوانان گوش می‌سپارم. ما از تجربه و علم دیگران استفاده می‌کنیم.

وی بیان داشت: جوانان می‌خواهند به قول معروف راه صد ساله را در یک شب طی کنند که این عجله به گرفتاری ختم می‌شود. اگر از نصیحت و پیشنهادات صاحب نظران استفاده کرده و در مسیر درست حرکت کنند به آنچه می‌خواهند می‌رسند.

جبار نصیر پرتوی بر مشتری مداری تاکید کرده و گفت: راز ماندگاری و تداوم پیشرفت در تامین کالای با کیفیت است. مشتری باید از خرید خود راضی باشد که این جز با خرید کالای با کیفیت حاصل نمی‌شود. تامین کالای با کیفیت و ارائه به مشتری وجه صنف را حفظ می‌کند. جوانان باید مشتری مداری را آموزش دیده و با مشتری به خوبی رفتار کنند.

این پیشکسوت بازار لوازم یدکی در خصوص گذشته اتحادیه خاطرنشان شد: هیئت مدیره‌های گذشته دلسوز صنف بوده و در مسیر پیشرفت حرکت می‌کردند. هدف آنها بهبود و ترقی بود اما هنگامی که در کار گروهی سلایق و علایق شخصی وارد شود باعث پاشیدگی گروه می‌گردد. قطعاً  نظرات متفاوت است اما باید مدیریت شود تا فعالیت‌های انفرادی حاصل نگردد.

وی ادامه داد: خوشبختانه هیئت مدیره جدید از پیشکسوتان و قدرتمندان صنف هستند که کار گروهی را برگزیدند اما باید دقت کنند که این مسیر درست با اختلافات و نظرات پراکنده و متفاوت به انحراف کشیده نشود.

نصیر‌ پرتوی یادآور شد: اعضای هیئت مدیره اتحادیه باید در بازار حضور داشته باشند تا مشکلات را از نزدیک لمس کنند. رویکرد هیئت مدیره جدید، نظر پیشکسوتان و تشکیل کمیسیون‌های متفاوت و متعدد به بهبود و پیشرفت صنف کمک می‌کند. اتحادیه باید با مقامات دولتی در ارتباط باشد تا آنها از معضلات بازار آگاهی یابند.

این فعال بازار لوازم یدکی گفت:  تشکیل شورای رسته‌ها از اقدامات بسیار مهمی است که باید هرچه سریع‌تر انجام شود. پیشکسوتان و بزرگان هر رسته به حکم تجربه و سابقه کار از ارتباطات بازاری،  مسائل فنی و مشخصات قطعه آگاهی کامل دارند که در حل مشکلات بسیار موثر است.

این عضو کمیسیون شکایات اذعان داشت: کالای تقلبی و بی‌کیفیت دوام زیادی ندارد چرا که به مرور زمان عدم کیفیت آن مشخص شده و از بازار حذف می‌شود اما اتحادیه و کمیسیون‌ها باید به گونه رفتار کنند که افراد صنفی آگاه باشند که با کالاهای تقلبی و بی‌کیفیت به شدت برخورد خواهد شد. دولت نیز که بخش واردات را مدیریت می‌کند باید اهتمام بیشتری به خرج دهد.

وی ظرفیت تولید داخل را یادآور شد و تصریح کرد: ما در بخش‌های جلوبندی، موتور و قطعات مصرفی از برندهای بسیار خوب داخلی برخوردار هستیم. تولید کننده‌ای که سرمایه خود را وارد کار کرده است باید از آرامش برخوردار باشد.

جبار نصیر پرتوی ادامه داد: ما از تولید کنندگانی برخوردار هستیم که تکنولوژی‌های روز دنیا را وارد کرده و قطعات خودروهای خارجی را با کیفیت بالا تولید می‌کنند. مسائلی چون تامین مواد اولیه، قیمت گذاری، نوسانات نرخ ارز، مشکلات مالیات و امثالهم مسیر درست پیشرفت را مسدود می‌کنند.

این عضو اتحادیه لوازم یدکی خودرو، تولید کنندگان صنفی را یادآور شد و تشریح کرد: افرادی در صنف حضور دارند که به رغم تولید کالای با کیفیت و خوب از پروانه کسب برخوردار نیستند. اتحادیه باید به این عزیزان توجه کند. بازرسی‌ها نیز  افزایش یابد.  فعالین صنفی باید اتحادیه را همراهی کنند تا نظارت بر صنف مسیر هموارتری را طی کند.

وی تاکید داشت: صفحات مجازی روابط عمومی اتحادیه تحت نظارت تخصصی قرار گیرد. در این صفحات باید اطلاعاتی در حوزه کالا و مسائل فنی یافت شود. همچنین علاوه بر اطلاع رسانی، انتقال تجربه نیز موثر است. اگر مدیریت تخصصی اعمال شود مسائل خارج از صنف در این فضا مطرح نخواهد شد.

نصیر پرتوی خاطرنشان شد: اعضای صنف اتحادیه حق عضویت پرداخت کرده و در قبال آن نیز شاهد اقدامات بهبودی و ترقی صنف هستند اما این وظیفه روابط عمومی است که این فعالیت‌ها را نشر دهد.

این عضو کمیسیون شکایات تاکید کرد: ما در کمیسیون شکایات تمام تلاش خود را می‌کنیم که در حق مصرف کننده و فروشنده اجحاف نشود. در این زمینه نیز با افراد متعددی مواجه هستیم. تاکنون ۸۹۰ مراجعه داشتیم که تعداد کثیری از آنها به رضایت و حل مشکل خاتمه یافته است.

وی توضیح داد: ما سعی داریم هر دو گروه فروشنده و مصرف کننده واقف باشند که در صورت تخلف مرجعی برای بررسی وجود دارد. مشتری مداری بسیار مهم است و همکاران باید در هنگام مرجوع شدن کالا درایت بیشتری به خرج دهند. در مواردی نیز شاهد سوء استفاده مصرف کننده هستیم که سعی دارد با اعلام اطلاعات نادرست فروشنده را مقصر جلوه دهد. ما تلاش می‌کنیم که حق هیچ گروهی ضایع نگردد.

جبار نصیر پرتوی ادامه داد: در برخی پرونده‌ها فرد مصرف کننده متوجه اشتباه خود شده و خسارت دریافت نمی‌کند. فرد قطعه‌ای را  تهیه کرده اما خودرو را برای تعمیر نزد مکانیک متخصص نبرده و این مسئله باعث خرابی خودرو و خسارت شده است. بعد از بررسی فرد متوجه می‌شود که خود دچار اشتباه شده و باید خودرو را نزد فرد متخصص قطعه می‌برده است.

این عضو اتحادیه لوازم یدکی خودرو افزود: عدم رسته‌بندی در حوزه مکانیک‌ها نیز مشکلی جدی تلقی می‌شود چرا که در خودرو، هر بخش تخصص خاص خود را دارد اما ما در مکانیکی‌ها شاهد هستیم که یک تابلو نصب شده و تخصص دقیق مشخص نشده است. این مسئله امکان تخصص سنجی را سلب می‌کند. این چالش به کمیسیون راهبردی ارجاع داده شده است.

وی عدم تخصص مکانیک و بی‌کیفیتی کالا را برابر خوانده و تذکر داد: نمی‌توان فقط بی‌کیفیتی کالا را اعلام کرده و یا تنها به عدم تخصص مکانیک توجه کنیم. این دو مورد برابر هستند. گاهی به علت عدم کیفیت قطعه مشکل ایجاد شده و در مواردی به علت نبود تخصص از سوی مکانیک شاهد بروز چالش هستیم.

نصیر پرتوی اظهار داشت: برای صدور جواز به نیروی کار بیشتر نیازمند هستیم. از آنجایی که افراد به سمت خرید مجازی در حرکت هستند اگر بتوانیم سایت متشکل از افراد دارای پروانه کسب‌و کار که کالای با کیفیت ارائه می‌کنند را طراحی کنیم خدمت بزرگی به مصرف کننده خواهد شد. در بحث شکایات نیز طراحی سایت و اشتراک گذاری پرونده‌ها مفید است.

جبار نصیر پرتوی پیشکسوت بازار لوازم یدکی و عضو کمیسیون شکایات اتحادیه لوازم یدکی خودرو تهران در پایان گفت: از اعضای هیئت مدیره خواهشمند هستم که تنها خدمت به مردم را مد نظر داشته و به جایگاه خود غره نشوند. مشکلات در تمام ابعاد بسیار است اما برای حل آنها باید از دو قطبی شدن جلوگیری کنید تا مسیر پیشرفت تداوم یابد.

فهرست مطالب

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *