آوتوواز (AVTOVAZ) گزارش میدهد: نتایج سال 2022 و برنامه ریزی های سال 2023
جمع بندی آوتوواز (شرکت خودروسازی روسی) از سال 2022 نشان میدهد که سال گذشته ، یکی از سخت ترین سالها در تاریخ خودرو سازی این کارخانه بوده است
دفتر مرکزی تولیاتی (Togliatti) تنها 9 ماه از 12ماه سال را کار کرد. تولیدات این شرکت در اوایل ماه مارس به دلیل کمبود قطعات وارداتی متوقف شد و در اوایل ژوئن از سر گرفته شد و تنها سه مدل گرانتا (Granta)، نیوا لیگیند (Niva Legend) و نیوا تراول (Niva Travel) تاکنون به خط تولید برگشتهاند که در قطعات انها هم کمبودهایی وجود دارد.
حتما بخوانید : قیمت روز ام وی ام / ۳۱۵ هاچ بک پلاس ۴۵ میلیون گران شد
بر اساس اطلاعات رسمی، در سال 2022، 188645 دستگاه خودروی لادا فروخته شده، که نسبت به سال قبل 46 درصد کاهش یافته است. اگرچه آمار ثبت شده توسط آیوتوستات (AUTOSTAT) 175 هزار خودرو و کاهش 48 درصدی را بیان میکند. در عین حال، سهم لادا در بازار از 21 درصد به 28 درصد افزایش یافته است. تفکیک رسمی بر اساس مدل به شرح زیر است: گرانتا (95879)، وستا (29206 خودرو که 39 درصد آن را استیشن واگن تشکیل می دهد)، نیوا تراول(20683)، نیوا لیگیند (18097)، لارگوس (17711 استیشن واگن و ون)، اکسرای(5316)، به علاوه 1753 خودروی تجاری نیمه فریم مبتنی بر گرانتا و نیوا. در سال گذشته، 76483 خودرو به مشتریان شرکت فروخته شد: این 40.5٪ از کل است، اگرچه در سال 2021 این سهم از 31٪ تجاوز نکرد.
از خودروهای لادا 17246 دستگاه در بازارهای خارجی فروخته شد، در حالی که در سال گذشته 35800 دستگاه خودرو صادر شده است. با وجود افت 52 درصدی اما آوتوواز اطمینان میدهد که تعداد کشورهایی که لادا در آنها عرضه میشود طی سال گذشته کاهش نیافته است، هنوز 17 مورد از آنها وجود دارد. با این حال، به عنوان مثال، قزاقستان از مونتاژ خودروهای ساده شده لادا خودداری کرد، اگرچه این هنوز به معنای توقف کامل کار در این کشور نیست.
علاوه بر این، ماکسیم سوکولوف (Maxim Sokolov)، رئیس آوتوواز نتایج مالی اولیه برای سال 2022 را منتشر کرد. گزارش رسمی تا پایان سه ماهه اول آماده خواهد شد. به گفته او، این شرکت سال سخت به همراه سود کمی را به پایان رساند. سود عملیاتی 2.4 میلیارد روبل و سود خالص 1.6 میلیارد روبل بود. اما امسال، به احتمال زیاد، قبل از روال حذف داراییهای گران قیمت مانند تجهیزات تولید مدلهای رنو و موتورهای HR16 هیچ سودی وجود نخواهد داشت.
سال 2023 برای این شرکت به راحتی شروع نشد. به دلیل اختلال در تامین قطعات، گرانتس (Grants) اکنون از خط مونتاژ خارج میشود. سال گذشته، این اتفاق بارها و بارها رخ داد و چنین ماشینهایی در کارخانه کنار گذاشته میشوند و با رسیدن قطعات کمیاب دوباره تجهیز میشوند و پس از آن به شبکه تجاری ارسال میگردند. اکنون هیچ فرمان برقی برای گرانتا وجود ندارد و این شرکت فوراً به دنبال تامین کننده جدیدی است.
در اوایل بهار، تولید لادا وستا باید در کارخانه اصلی در تولیاتی راه اندازی شود. اینها در حال حاضر خودروهای بازسازی شده خواهند بود. در مقایسه با مدلهای سال گذشته ایزیوسک (Izhevsk) کمی سادهتر شدهاند. رسماً تأیید شده است که پیشرانه یک موتور هشت سوپاپ 1600cc (90 اسب بخار) خواهد بود، اگرچه قبلاً چنین موتورهایی روی وستا قرار نمیگرفت. تولید شانزده سوپاپ 1600cc (106 اسب بخار) قرار است در ماه مه از سر گرفته شود. اکنون متناسب سازی واحد کنترل جدید در حال انجام است، اما زمان بازگشت موتور 1800cc با جابجایی فاز هنوز مشخص نشده است.
حتما بخوانید : هاوال اچ داگ ۲۰۲۳ ، آفرودر برقی چینی معرفی شد
مهم است که تولیاتی وستا فوراً سود ده شود و تنها در این صورت این گزینه به تدریج به سایر لاداها بازگردانده میشود. اما بازگشت سیستم تثبیت به بعد موکول شده است و آوتوواز تصمیم گرفته است یک گیربکس اتوماتیک جدید برای وستا داشته باشد. متغیر Jatco تحت تحریم است و باز نخواهد گشت، آنها “ربات” AMT را در کارخانه احیا نمیکنند، اما توافقی با یک تامین کننده جدید خاص (ظاهراً از چین) حاصل شده است که آوتوواز از آن خرید خواهد کرد. افسوس که متغیرهای دیگر اتوماتیک مدرن (حتی ساخت چین) بسیار گران بود. بعید است انطباق گیربکس جدید و آماده سازی برای رانندگی در در خودروهای تولیدی وستا زودتر از سال 2024 عرضه شود.
استیشن واگنها و وانتهای لادا لارگوس در پاییز 2023 به خط تولید بازمیگردند. در ابتدا، از سرگیری تولید در پایان سال 2022 برنامهریزی شده بود، اما، همانطور که ماکسیم سوکولوف اعلام کرد، بستههای تحریمی جدیدی که بسیاری از تامینکنندگان تحت آن قرار گرفتند، از آن جلوگیری کرد. تمام حقوق لارگوس، اگرچه متعلق به آوتوواز است، اما بومی سازی آن بطور کامل ممکن نبود. همچنین برنامههایی برای یک لارگوس برقی وجود دارد.
در سال 2023، برنامه ریزی شده است که تولید هاچ بکهای کوتاه لادا گرنت از سر گرفته شود. برخلاف شایعات، کارخانه این نسخه را دفن نکرد، اما به دلیل تقاضای کم، هزینهای را برای تنظیم دقیق سطوح ساده صرف نکرد، بنابراین تولید خودروهای هاچبک از مارس سال گذشته انجام نشده است. آوتوواز قصد دارد به سرویس پنج در نیوا لیگیند (VAZ-2131) بازگردد! عرضه چنینشاسی بلندهایی در پایان سال 2021 متوقف شد، اگرچه به طور رسمی این پنج در هنوز در لیست قیمتهای مارک قرار دارد. به طور کلی، چرخه عمر نیوا کلاسیک تا سال 2030 تمدید شده است.
برنامه تولید آوتوواز برای سال 2023 حداقل 400 هزار خودرو است. اگرچه احتمالاً باید بازنگری شود، زیرا در شرایط فعلی بازار، نمیتوان انتظار فروش این تعداد را داشت. خانواده لادا ایکسری (XRAY) به خط تولید باز نخواهند گشت و برنامههای تولید شاسی بلندهای رنو داستر با نام تجاری لادا قبلاً در کارخانه رها شده است. بومی سازی این مدلها نسبتاً متوسط بود و از آنجایی که راه اندازی مجدد لارگوس مشکلاتی داشت، راه اندازی مجدد این جفت از نظر اقتصادی غیرعملی شناخته شد. بر این اساس، به پروژه نیوا جدید که با داستر یکپارچه شده بود، پایان یافت.
حتما بخوانید : محصولات ایران خودرو دیزل زیر چتر سیستم یکپارچه کیفیت
با این حال، پروژه گرنتهای جدید تحت کد XJO هنوز در حال اجرا است. خانواده خودروهای کامپکت روی ساختار رنو قبلاً توسعه یافته است و تولیاتی حتی آماده سازی تولید را آغاز کرد. به عنوان مثال، حتی قبل از خروج فرانسویها، آنها موفق شدند خطی برای جوشکاری بدنه نصب کنند. بنابراین ، گرانتا جدید همچنان به خط تولید خواهد رسید، اگرچه اکنون آوتواز به دنبال تامین کنندگان جدید است و راه اندازی تولید فقط برای پایان سال 2024 برنامه ریزی شده است. در سال 2025، یک شاسی بلند کلاس B مبتنی بر لادا وستا باید ظاهر شود. امسال، سرمایه گذاری در توسعه مدلهای جدید بالغ بر 40 میلیارد روبل خواهد بود. سرانجام، در نیمه دوم سال جاری، این شرکت قصد دارد تولید خود را در کارخانه سابق نیسان در سن پترزبورگ راه اندازی کند. این شرکت در ابتدا به نامی (NAMI) ارث رسیده بود و اکنون روند انتقال آن به آواتوواز در حال انجام است. البته دیگر خبری از احیای تولید شاسی بلندهای نیسان وجود ندارد، البته تا مارس سال گذشته تولید وجود داشت. به گفته ماکسیم سوکولوف، مونتاژ خودروهای چینی در کارخانه نیسان شروع میشود، مذاکرات با چندین شریک از چین در حال حاضر نزدیک به اتمام است، اگرچه نامگذاری آنها تنها پس از امضای قرارداد امکان پذیر خواهد بود
به احتمال زیاد، خودروهای مونتاژ سن پترزبورگ دارای برند لادا خواهند بود، اما رئیس این شرکت امکان استفاده از برند دوگانه را رد نکرد. تولیدات شامل سدانها و شاسی بلندهای کلاس C و D می شود، یعنی چنین لاداهایی در بازار با محصولات تولیاتی تضادی ندارند. طبق برنامه تا پایان سال حدود 10 هزار “لادای چینی” مونتاژ می شود و در ادامه حجم تولید 60 تا 70 هزار دستگاه در سال خواهد بود.