جستجو

رسانه اختصاصی صنایع و صنوف خودرویی

رسانه اهل فن

درباره دینام و خرابی‌هایش چه می‌دانید؟

دینام

دینام خودرو قطعه‌ای در خودرو است که بعد از روشن شدن موتور مسئولیت تولید الکتریسیته مورد نیاز خودرو را بر عهده می‌گیرد؛ جریان برق مورد نیاز تا قبل از روشن شدن خودرو توسط باتری تأمین می‌شود. دینام همین‌طور وظیفه شارژ کردن باتری را در زمان روشن بودن موتور خودرو بر عهده دارد البته جریان تولیدی در دینام از نوع متناوب بوده بعد از گذر از دیودهای یکسو ساز و تثبیت کننده های ولتاژ به جریان مستقیم بین ۱۲ تا ۱۴ ولت در خودروهای سواری تبدیل شده و وارد مدار شارژ و استفاده می‌شود. با روشن شدن خودرو، اجزائی مثل رادیو، چراغ‌های جلو و … همگی با نیروی تولید شده از دینام و ذخیره شده در باطری کار می‌کنند.

اگر دینام خودرو مشکل داشته باشد، تمام قطعات الکتریکی خودرو برای به دست آوردن این میزان قدرت به باتری متکی خواهند بود. متأسفانه باتری ماشین آن قدر قوی نیست که بتواند برق موردنیاز این قطعات را تأمین کند. به همین دلیل دینام عملکردی بسیار مهم برای هر وسیله نقلیه دارد. در این مطلب می‌خواهیم درباره علائم خرابی دینام و نیز علت‌های خرابی آن صحبت کنیم. همراه ما بمانید.

شایع‌ترین علل خرابی دینام

بسیاری از افراد هنگامی که با مشکلات الکتریکی مربوط به خودرو مواجه می‌شوند، اولین فکری که به ذهن‌شان می‌رسد این است که مشکل از باتری است. این موضوع زمانی مشخص می‌شود که باتری جدید خریده‌اید و هنوز هم مشکلات الکتریکی وجود دارند. این نشان می‌دهد که در اصل مشکل از دینام بوده است نه باتری. خرابی دینام ۵ دلیل اصلی دارد.

۱. کهنه‌شدن دینام

طول عمر معمول دینام بین ۵ تا ۸ سال است. اگر این مدت گذشته است و با مشکلات الکتریکی در خودرو مواجه شده‌اید، کهنه‌شدن، علت خرابی دینام است. دینامی که فرسوده شده است باید تعویض شود.

اگر شک دارید که دینام خراب شده باشد بهتر است به باتری توجه کنید. عمر مفید باتری ۲ تا ۵ سال است. در مناطق گرمسیر معمولا باتری سریع‌تر تخلیه می‌شود بنابراین ممکن است به دو سال نکشیده باتری از کار بیفتد. البته گرما روی دینام تأثیر نمی‌گذارد.

۲. مشکل رایانه‌ای

خودروهای جدیدتر با سیستم‌های رایانه‌ای مانند ECU ساخته می‌شوند. این سیستم‌ها تقریبا همه اجزای خودرو ازجمله دینام را مدیریت می‌کنند. اگر مشکلی در سیستم رایانه شما وجود داشته باشد، می‌تواند از شارژ شدن صحیح دینام جلوگیری کند، حتی اگر دینام سالم باشد.

۳. مشکل سیم‌کشی

تعداد زیادی سیم در خودرو وجود دارند که نیرو را به دینام می‌رسانند. اگر سیم کشی خودرو خراب، پاره یا فرسوده باشد، ممکن است که دینام نتواند به‌درستی کار کند و باتری را شارژ کند.

۴. خرابی فیوز

وسایل نقلیه برای حفظ عملکرد دینام از فیوز استفاده می‌کنند. این فیوزها به‌مرور زمان یا هنگامی که موج جریان شدید برق از آنها عبور می‌کند منفجر می‌شوند. در این مواقع دینام نمی‌تواند باتری را شارژ کند. اگر دینام مشکل دارد و موارد قبلی را بررسی کردید و مشکلی وجود نداشت، این بار فیوز را بررسی کنید. در دفترچه راهنمای مالک فیوز را پیدا کنید. بررسی کنید که نسوخته باشد.

۵. شکستگی پولی یا تسمه

دینام از نیروی مکانیکی که یک تسمه و پولی ایجاد می‌کنند برای تولید انرژی الکتریکی خودرو استفاده می‌کند. مشکل این است که تسمه دینام (یکی از انواع تسمه خودرو) و پولی چندان بادوام نیستند و ممکن است به‌راحتی بشکنند.

حتی اگر پولی و تسمه مدتی طولانی دوام بیاورند در هر صورت بعد از گذشتن مدتی کهنه و فرسوده می‌شوند و می‌شکنند. هر کدام از این دو مورد آسیب ببینند، انرژی مکانیکی وجود نخواهد داشت که دینام آن را به انرژی الکتریکی تبدیل کند.

فهرست مطالب

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مطالب مشابه

آخرین اخبار