هیچ چیز بدتر از این نیست که متوجه خط و خش روی ماشین خود شوید. این امر نه تنها به زیبایی کلی خودرو شما آسیب میرساند، بلکه میتواند مشکلات بیشتری را نیز در پی داشته باشد. به همین دلیل است که باید در اسرع وقت آن را تعمیر کنید. و همانطور که پیداست، لمس رنگ روی ماشین می تواند بسیار آسان باشد.
صافکاری
صافکاری، مجموعهای از فعالیتهاییست که تعمیرکار ماشین برای ترمیم و تعویض قطعات انجام میدهد. اتومبیل ممکن است به هر دلیلی که عمدهترین آن تصادفات است دچار آسیبهای جزئی و کلی بدنه شوند.
بدنه اتومبیل ساخته شده از چند لایه فلز است که پس از حرارت دهی در دمای بالا به شکل اتومبیل در آمده اند. این بدنههای فلزی به گونه ایست که افراد معمولی قادر به رفع خراشها، فرورفتگیها، قرشدگیها و حتی آسیبهای رنگی بدنه نیستند و لازم است به یک صافکار با تجربه و ماهر مراجعه کنید.
صافکاری انواع متفاوتی دارد که مهمترین آنها صافکاری بدون رنگ و صافکاری با رنگ است.
پس از انتخاب نوع صافکاری، صافکار با استفاده از ابزارهای مخصوص مانند چکش و دستگاه مکنده، قرشدگی، فروفتگی و یا برآمدگی ایجادشده در بدنه اتومبیل را از بین میبرد تا بدنه به حالت اولش برگردد. برخی از صدمات تنها با انجام همین مرحله ترمیم میشود و صافکار پس از رفع پستی و بلندی ایجاد شده در بدنه به سراغ پولیش کاری میرود و با ایجاد یکدستی در بدنه کار صافکار تمام میشود.
صافکاری نقاشی ماشین
بدنه ماشین از چند لایه فلز تشکیل شده است که ممکن است هرکدام از لایهها با توجه به نوع ماشین دارای جنس متفاوتی باشند به همین دلیل هنگام ضربه خوردن به بدنه ماشین باید بدون هیچ کاری آن را به دست متخصص این کار سپرد.
در جریان تصادفات امکان آسیب رسیدن به این ورقههای فلز وجود دارد؛ هر چه شدت ضربات وارد بیشتر باشد به همان میزان احتمال ایجاد فرو رفتگی و قرشدگی در بدنه خودرو بیشتر میشود.
صدمات وارده به بدنه تنها به تورفتگی یا ایجاد خط و خش ختم نمیشود، بلکه گاهی در اثر ضربات بدنه دچار پارگی یا رنگ ریختگی میشود که لازم است صافکار علاوه بر ترمیم پستی و بلندیهای ایجاد شده در جهت رنگ کردن یا حتی تعویض قطعه آسیب دیده برآید.
صافکاری بدون رنگ
در صافکاری بدون رنگ، هدف صاف کردن سطح فرو رفته یا برآمده در بدنه خودرو است که این کار با استفاده از چکشکاری و استفاده از دستگاه پمپ باد یا همان دستگاه مکش انجام میشود. انجام این عملیاتها موجهایی را در رنگ بدنه به وجود میآورد که با صافکاری حرفهای میشود این موجها را از بین برد.
اما در صافکاری با رنگ صافکار لازم است که با ایجاد بستری از رنگ و پولیش بر روی بدنه خودرو، آسیبهای وارده را ترمیم کند. در این حالت صافکار باید با استفاده از رنگ بستر و پولیش قسمت آسیب دیده را کاملا صافکاری کرده تا بدنه مانند روز اولش شود.
صافکاری بدون رنگ کاپوت
در تصادفات رانندگی پس از مراجعه به مجموعه صافکاری برای درست کردن نقاط آسیب دیده، پس از بررسی کارشناس بسته به شدت ضربه تصمیم میگیرد که قطعه تعویض، صافکاری و یا صافکاری و رنگ شود. به همین دلیل در صنعت صافکاری بدنه خودرو، دو روش کلی صافکاری بدون رنگ کاپوت و صافکاری با رنگ کاپوت وجود دارد که بسته به مهارت و صلاحدید صافکار یکی از این دو روش انتخاب میشود.
به عنوان مثال اگر ضربه واردشده در حدی نباشد که به ورق و رنگ آسیب برسد (فقط در حد فرو رفتگی بدنه باشد) خودرو اصطلاحا با تقه گریسی صاف میشود.
برای صافکاری بدونرنگ یک بخش از خودرو روشهای مختلفی وجود دارد که مرسومترین و قدیمیترین آن، چربکردن بدنه با استفاده از گریس و در نهایت صاف کردن ورق با بهرهگیری از ابزارآلاتی است.
هرچند که این روزها کمتر صافکاری از این روش برای ترمیم بدنه بهره میگیرد اما این اصطلاح چیزی است که در بین مردم مرسوم است. صافکاری بدونرنگ کاپوت روشهای مختلفی از جمله همان صافکاری تقه گریسی مشهور، حرارتی و با استفاده از نور خورشید دارد که در هر یک از این روشها، تنها هنر صافکار است که میزان تمیزی کار را مشخص میکند.
برای تشخیص رنگ خودرو چند روش وجود دارد:
۱. نحوه تشخیص رنگ خودرو با چشم
یکی از ابتداییترین روشهای تشخیص رنگ خودرو، روش چشمی است. در این روش باید به چشمتان اعتماد کنید و بهدنبال نشانههای رنگ شدن خودرو باشید. این کار تا حدودی دشوار است، مخصوصا اگر یک صافکار و نقاش ماهر روی آن کار کرده باشند. بااینحال احتمال دارد با کمی دقت متوجه رنگ شدگی ماشین شوید:
- تفاوت رنگ
با دقت به خودرو مخصوصا بخشهایی از آن که بیشتر در معرض آسیبدیدگی هستند از جمله درها، سپرها، صندوق عقب و گلگیرها، نگاه کنید. آیا نشانههایی از تفاوت رنگ میبینید؟ رنگ ارجینال کارخانه از ترکیب رنگها با کدهای مختلف به دست میآید که درست کردن همان رنگ بدون داشتن کدها برای حرفهایترین تعمیرکارها هم دشوار است. بنابراین با کمی دقت میتوان تفاوت رنگ را از رنگ کارخانه تشخیص داد.
اگر خودرو را از نمایشگاه میخرید، نورهای درخشان آنجا کار تشخیص رنگ را دشوار میکند. بنابراین از فروشنده بخواهید خودرو را در زیر نور طبیعی روز (و نه در آفتاب شدید) به شما نشان دهد.
- عکس گرفتن
اما گاهی به راحتی نمیتوان متوجه تفاوت رنگ شد، مخصوصا اگر کل یک قطعه مثلا کل یک در یا سپر را رنگ کرده باشند. در این حالت از فاصله دورتری روی ماشین تمرکز کنید. چند متر از ماشین فاصله بگیرید و خوب به آن نگاه کنید. آیا رنگ سپر، در یا قطعات دیگر آن تیرهتر یا روشنتر از اطرافش به نظر میرسد؟
با دوربین باکیفیت از بخشهای مختلف خودرو عکس بگیرید. البته نباید برای عکس گرفتن زیاد به ماشین نزدیک باشید زیرا تفاوت رنگ را مشخص نخواهد کرد. همان دو سه متری ماشین بایستید خوب است.بعد از اینکه به عکس دقت کنید، ناهماهنگی رنگ یک قسمت با سایر قسمتهای بدنه قابلمشاهده خواهد بود.
- پاشیدگی رنگ در جاهایی که نباید باشد
کاپوت را بالا بزنید و در صندوق عقب و تمام درهای خودرو را باز کنید و لبههای آن را بررسی کنید. ازآنجاکه در کارخانه اتاق خودرو را به طور یکپارچه و کامل (البته بدون وجود اجزای داخلی) رنگ میکنند، روی لبهها و درزگیرهای داخلی خودرو نباید رنگی وجود داشته باشد. رنگکردن ماشین تکمیلشده دشوار است و رنگ روی لبههای داخلی و درزگیرها میپاشد. همچنین ممکن است نقاش از نوارهای فومی استفاده کند که در این صورت پس از برداشتن نوار، رد آن روی خودرو باقی میماند. بنابراین اگر رد نوار فومی یا رنگ پاشیدگی در جاهای غیرعادی را دیدید، بدانید خودرو را رنگ کردهاند.
- اصطلاح پوست پرتقالی
گاهی ممکن است نقاش بدون مهارت و دقت کافی خودرو را رنگ بزند و گردوغبار یا اشیای ریز به بدنه چسبیده باشند. شاید هم پس از رنگکردن در هنگام خشکشدن رنگ چیزهایی به آن بچسبند. در این صورت ظاهر رنگ نقطهنقطه یا به اصطلاح پوست پرتقالی میشود. این هم نشانهای دیگر است که میگوید خودرو رنگ شده است.
- پریدگی یا پوسته شدن رنگ
رنگ کارخانه به سادگی پوسته نمیشود و پریدگی پیدا نمیکند. اگر در جاهایی تکهای از رنگ کنده شده است، آن رنگ فابریک کارخانه نیست.
- انعکاس تصاویر
با زاویه و بهصورت مایل، به انعکاس تصاویر در بدنه خودرو نگاه کنید. آیا در برخی از قسمتها تصویر موجدار و غیر شفاف است؟ اگر بله، این به معنای آن است که خودرو رنگ شده است.
- اثر سنباده
بهدنبال رد صافکاری یا سنباده در قسمتهای مختلف مخصوصا در لبهها از جمله لبه گلگیرها بگردید. این خطوط هاشور مانند هستند و نشان میدهند که خودرو رنگ شده است.
۲. نحوه تشخیص رنگ خودرو با دست کشیدن روی بدنه
این کار هم مانند روش چشمی به کارشناس خبره نیاز دارد. بااینحال اگر میخواهید خودتان امتحان کنید، به این شیوه عمل کنید:
روی بدنه خودرو دست بکشید و با نوک انگشتان آن را لمس کنید. آیا برآمدگی یا ناهمواری احساس میکنید؟ آیا حس میکنید بعضی جاها صافی کمتری دارد یا زبرتر است؟
کیفیت و بافت رنگ را حس کنید. اگر صافکار سنبادهکاری کرده باشد این حس زبری بافت به انگشتان شما منتقل میشود. اگر رنگ خودرو ارجینال کارخانه باشد، بافت آن کاملا صاف، نرم و یکنواخت خواهد بود.
حالت پوست پرتقالی ماشین را با دست هم میتوانید تشخیص دهید. در این حالت حس خواهید کرد که دستتان درست مانند پوست پرتقال، سطحی ناصاف و متخلخل را دارد لمس میکند.
۳. نحوه تشخیص رنگ با آهنربا
یک آهنربای ضعیف بردارید. اگر بدنه خودروی شما از آهن و فولاد است با قراردادن آهنربا روی بخشهای مختلف سطح آن، میتوانید متوجه ضخامت رنگ شوید. جاهایی که ضخامت رنگ زیاد است آهنربا را جذب نمیکند یا اینکه قدرت جذب آن نسبت به نقاطی که رنگ فابریک دارد کمتر است. اگر این طور است خودرو رنگ شده است.
۴. تشخیص رنگ ماشین با استفاده از ابزارهای کارشناسی
اما شاید گاهی اوقات تشخیص رنگ خودرو بدون ابزارهای لازم برای کارشناس خبره هم به سادگی امکانپذیر نباشد. بههمیندلیل برای این کار از دستگاه پیشرفته تشخیص رنگ دیجیتال استفاده میکنند که با توجه به ضخامت رنگ خودرو، به راحتی و با قطعیت اعلام میکند که خودرو رنگ شده است یا نه. وقتی یک لایه رنگ روی لایه رنگ اصلی اضافه میشود، مسلما در آن نقطه ضخامت رنگ بیشتر میشود. بنابراین تفاوت ضخامت رنگ در بعضی نقاط میتواند نشان دهد که خودرو رنگ شده است. اگر هم کل خودرو مجددا رنگ شده باشد، باز هم ضخامت لایه رنگ که از حدود ۴.۷ بالاتر برود، نشاندهنده این است که لایه رنگ دیگری روی رنگ فابریک خودرو آمده است.