سوییچ را میزنید یا میچرخانید و … هیچ اتفاقی نمیافتد. اگر این مساله برای شما پیش آمد، هرچند ممکن است کل برنامههای روزتان را به هم بریزد؛ اما نگران نباشید، از نزدیک گوش کنید. صدایی که خودروی شما تولید میکند – یا نه – نشانهای از آنچه در زیر کاپوت میگذرد است. حالا یا باید برای یدککشی تماس بگیرید یا خودتان سعی کنید آن را تعمیر کنید.
در اینجا برخی از رایجترین مسائل و آنچه باید در مواجه با این موضوع انجام دهید، آورده شده است.
ماشین بدون صدا، بدون نور
ممکن است این باشد: مشکل اتصال باتری
چه باید کرد: اتصالات کابل را در باتری بررسی کنید. آنها ممکن است عادی به نظر برسند، اما ببینید آیا میتوانید آنها را با دست بچرخانید. اگر میتوانید، اتصال سست است. آنها را بردارید، آنها را با یک دستمال کاغذی یا پارچه تمیز کنید، دوباره وصل کنید (احتمالاً برای سفت کردن گیرهها به یک آچار نیاز دارید) و دوباره امتحان کنید.
ممکن است این باشد: باتری تمام شده
چه باید کرد: با استارت را امتحان کنید. شما به کابل و شخصی با ماشین نیاز دارید تا باتری شما را به باتری آنها وصل کند.
بدون صدا اما چراغ داشبورد روشن است
ممکن است: خودرو در حالت پارک یا نول نباشد، یا سوئیچ کناری گیربکس در موقعیت پارک خراب شده باشد.
چه باید کرد: دنده را به حالت نول ببرید و ببینید آیا ماشین روشن میشود یا خیر. همچنین سعی کنید پدال ترمز (یا کلاچ، در خودرویی با گیربکس دستی) را فشار دهید.
ممکن است: یک موتور استارت معیوب، یا سوئیچ احتراق یا کابلهای احتراق به استارت به درستی کار نمیکنند.
چه باید کرد: برای یدک کش تماس بگیرید و فورا به تعمیرگاه بروید.
ممکن است این باشد: مشکل در جا کلیدی، مانند فرستنده خراب یا باتری از کار افتاده!
چه باید کرد: حتی اگر باتری فوب کاملاً تمام شده باشد، باید گزینه ای برای روشن کردن ماشین شما وجود داشته باشد. دفترچه راهنمای مالک خود را بررسی کنید.
موتور صدای کلیک میدهد
ممکن است این باشد: باتری ضعیف
چه باید کرد: چراغ های جلو را روشن کنید. اگر روشن میشوند، باتری شما خوب است و کلیک کردن به این معنی است که یا اتصال بد یا استارت بدی دارید. اگر لامپها خیلی کم روشن میشوند، مشکل باتری ضعیف است.
میل لنگ نرمال است اما موتور روشن نمیشود
ممکن است این باشد: بنزین شما تمام شده یا بسیار کم شده است.
چه باید کرد: با یک سرویس تماس بگیرید تا برای شما سوخت بیاورند.
اگر ماشین قدیمیتری دارید که موتور کاربراتوری دارد، ممکن است این باشد: یک موتور آب گرفتگی. این مساله زمانی اتفاق میافتد که سوخت بیش از حد در موتور وجود داشته باشد و شمعها خیس باشند و جرقه نزنند.
چه باید کرد: پدال گاز را تا آخر نگه دارید و موتور را بچرخانید. این باعث میشود سوخت از محفظه احتراق خارج شود.
ممکن است این باشد: فیوز پمپ بنزین یا مدار احتراق سوخته است
چه باید کرد: وقتی فیوز از کار بیفتد، به راحتی قابل تشخیص است – خواهید دید که نوار فلزی شکسته است و اطراف آن کمی سیاه است.
دفترچه راهنمای مالک خود را برای مکان جعبه فیوز بررسی کنید و فیوز را تعویض کنید. اکثر خودروسازان فیوزهای یدکی را در فضاهای اضافی در جعبه فیوز نگهمیدارند.
ممکن است این باشد: باتری ضعیف.
چه باید کرد: یک پرش را امتحان کنید. سپس در اسرع وقت به مکانیک بروید، زیرا این اتفاق دوباره تکرار خواهد شد.
میل لنگ با صدای سنگ زنی
ممکن است: استارت با فلایویل درگیر نمیشود.
چه باید کرد: کلید را سه یا چهار بار روشن و خاموش کنید. باید فلایویل را بگیرد و شروع کند. با این حال، این به این معنی است که شما دندان های چرخ فلایو خود را شکسته اید، بنابراین فورا ماشین خود را به مغازه ببرید.
میل لنگ فوق سریع با صدای چرخش
ممکن است: شکستگی تسمه تایم. اتصال بین نیمه بالایی و نیمه پایینی موتور خراب است. پیستونها هیچ مقاومتی ندارند و سریعتر از حد معمول بالا و پایین میروند زیرا برخی از دریچهها باز میمانند.
چه باید کرد: فوراً لنگ زدن را متوقف کنید و برای یدک کشی تماس بگیرید. این یک مشکل جدی است. برای کمک به جلوگیری از این مشکل، تسمه تایم خود را به عنوان بخشی از تعمیر و نگهداری منظم خود تعویض کنید.
خلاصه اینکه اگر خودرو استارت خورد اما روشن نشد از اینهاست:
- خالی بودن باک سوخت
- پمپ سوخت معیوب
- استارتر خراب
- مشکل در احتراق
- مسدود شدن سیستم سوخت رسانی و انژکتورها
بیشتر بخوانید: اگر سوییچ ماشین را گم کردید چه باید بکنید؟