تاکید دکتر برادران بر اجرای طرح شناسهکالا از 15 مردادماه فراموش نشده که با توجه به عدم تعیین تکلیف کالای سطح عرضه اصرار بر اجرای طرح به این مهمی داشت و در آن مقطع با توجه به اشکالات طرح دو ماه به کسبه فرصت داده شد تا 15 مهرماه کالای سطح عرضه خود را شناسهدار کنند اما با توجه به شرایط حاکم بر بازار و عدم کار کارشناسیشده برای روند و فرآیند کار در سطح بازار و با توجه به مشکلات زیرساختی طرح، عملا کمتر کسی از کسبه بازار لوازم یدکی توانست کد شناسه اخذ کند و حالا و بعد از 15 مهر ماه با پیگیریها از سوی اتحادیه صنف فروشندگان لوازم یدکی و ماشین آلات تهران و همچنین مشکلات زیرساختی طرح و اشکالات موجود در آئین نامه تدوین شده دو ماه دیگر به کسبه فرصت داده شد تا کدشناسه را اخذ کنند.
در بر همان پاشنه میچرخد
کارشناسی نبودن طرح برای اجرا در سطح بازار باعث افزایش هزینههای کسبه شده و عملا با مشکلات موجود نه تنها این فرصت دو ماهه کارساز نیست و ظاهرا با گذشت چند ماهی از شروع طرح به جمع مخالفین آن افزوده شده و علاوه بر توزیعکنندگان، تولیدکنندگان نیز از طرح رضایت کافی را ندارند. با توجه به مشکلاتی که در سامانه جامع تجارت وجود دارد و زیرساخت آن دچار اشکال است، این فرصت دوماهه برای خود وزارت صمت است تا بتواند مشکلات سامانه را به حداقل برساند این در حالی است که آئیننامه نیز مغایرت با قانون مبارزه با قاچاق کالا و ارز دارد و هنوز در راهروهای خانه ملت در حال بررسی است.
نتیجه طرح شناسه کالا
طرح شناسه کالا عملا با سه بخش تامین، توزیع و خدمات روبهروست اتفاقی که در همه بخشها هزینهها را افزایش داده و عملا به رشد قیمت منجر خواهد شد، امروز تولیدکنندگان هزینههای این طرح را روی کالا اعمال و عملا قیمتگذاری که به موازات این طرح در حال انجام است واسطهها در بازار را با مشکل روبهرو کرده و توزیع را با اختلال روبهرو خواهد کرد. اختلالی که به رسیدن منطقی کالا به خدمات دهنده و توزیع لوازم یدکی در سطح کشور را با مشکل روبهرو میکند و در نهایت این مصرف کننده نهایی است که باید هزینهها را پرداخت کرده و متضرر میشود.