جستجو

رسانه اختصاصی صنایع و صنوف خودرویی

رسانه اهل فن

رسانه اهل فن

رئیس اتحادیه صنف لوازم یدکی تهران سازمان بازرسی کل کشور ورود کند

سید احمد حسینی، رئیس اتحادیه صنف لوازم یدکی تهران است. او در تلاش است تا با ریل گذاری مسیر پیشرفت صنف تولید کنندگان لوازم یدکی، چشم اندازی روشن برای اتحادیه ترسیم کند. یکی از موضوعاتی که اخیراً صنف تولید کنندگان قطعات یدکی با آن درگیر است برگزاری نمایشگاه‌های تخصصی است.

در این راستا با او به گفتگو نشستیم و چالش‌های پیش رو درباره بیستمین نمایشگاه تخصصی قطعات خودرو که در خرداد ماه سال 1404 در تهران برگزار می‌شود را از او جویا شدیم.

 

عدم وجود وحدت رویه در نمایشگاهای صنفی

رئیس اتحادیه صنف لوازم یدکی تهران درباره نمایشگاهای صنفی که در طول سال برگزار می‌شود اظهارداشت: در اکثر مراکز استان‌ها نمایشگاه قطعات خودرو برگزار می‌شود. در بعضی از استان‌ها، ادوار برگزاری دو رقمی شده و بعضی استان‌ها مانند استان قم در ابتدای راه هستند. چالشی که داریم این است که برگزار کنندگان نمایشگاه، مجری برگزاری نمایشگاه با موضوعات مختلف هستند. مطابق قانون آنها تکلیف دارند شورای سیاست گذاری تشکیل دهند، ولی این کار به درستی انجام نمی‌شود و ما در کشور سیاست یکپارچه‌ای نداریم. قریب به دو سال پیش با پیگیری‌هایی که در هیئت مدیره انجام شد، کمیسیون‌های تخصصی در اتاق اصناف ایران تشکیل شدند. مطابق اصلاحیه قانون نظام صنفی در سال ۱۳۹۲، اتحادیه‌های کشوری جای خودشان را به کمیسیون‌های تخصصی دادند.

بزرگترین چالشی که ما در اتحادیه‌های قطعات یدکی خودرو در سراسر کشور داشتیم که نمایشگاه خودرو نیز یکی از آن موضوعات بود، عدم وجود وحدت رویه بود. حضور در نمایشگاه‌ها، بازدید از آنها، تعامل با اتحادیه‌های صنفی و همکارانمان در اتاق اصناف، مراکز استان‌ها و سازمان‌های سمت مراکز استان‌ها این کمک را به ما می‌کرد که بتوانیم در راستای وحدت رویه حرکت بکنیم. نمایشگاه‌ها بزرگترین رویدادهایی هستند که در سراسر کشور برگزار می‌کنیم؛ محل دیده شدن و حمایت واقعی از تولید کنندگان صنفی است. در این راستا در نمایشگاه‌ها شرکت می‌کنیم، چون خودمان را خادم صنف، اعضا و همکارانمان در سراسر کشور می‌دانیم. این نمایشگاه متعلق به ما، هم صنفی‌ها و همکاران ماست.

تصمیم گیری‌های غیر کارشناسانه دولتمردان؛ زمینه ساز مشکلات اصناف

سید احمد حسینی در ادامه پیرامون بزرگ‌ترین چالش این صنف افزود: در کمیسیون تخصصی لوازم یدکی خودرو و ماشین آلات اتاق اصناف تصویب شد که ما در کنار نمایشگاه‌ها، همایشی نیز داشته باشیم و دغدغه‌ها و مشکلاتی که قاطبه آنها محصول تصمیم گیری‌های غیر کارشناسانه دولتمردان است، مطالبه‌گرانه در این همایش‌ها دنبال شود. امروز بزرگترین چالشی که فعالان بخش خصوصی و اصناف با آن روبرو هستند، تصمیمات غیر کارشناسانه مدیران دولتی است که با آثار و تبعات آن روبرو نمی‌شوند. ما این رویه را در کمیسیون تخصصی گذاشتیم که مدیران دولتی، باید آثار و تبعات تصمیمات غیر کارشناسانه‌شان را ببینند تا درک کنند که اصناف را با چه چالش‌هایی روبرو می‌کنند. امروز مدیران ما خودشان را مدیران انقلابی می‌نامند ولی متاسفانه فرامین مقام معظم رهبری را هم اجابت نمی‌کنند. در آخرین دیداری که ایشان با فعالان اقتصادی داشتند، دستور دادند که موانع را از سر راه فعالان بخش خصوصی بردارید. فعالان خصوصی پیشران‌های اقتصاد کشور و تولید کنندگان ثروت هستند؛ علاوه بر حمایت، موانع را بردارید. امروز ما در عمل می‌بینیم بیشترین موانعی که سر راه داریم، زاییده تصمیمات غیر کارشناسانه برخی از مدیران دولتی است.

کارشکنی ایدرو

وی گفت: نگین نمایشگاه‌های قطعات یدکی خودرو، نمایشگاه قطعات یدکی خودرو در پایتخت است. 19 دوره تا امسال برگزار شده و مجری آن، شرکت ایدرو، وابسته به شرکت سایپا بوده‌است. این شرکت خصولتی است؛ جایی که منافعشان ایجاب می‌کرد خودشان را دولتی معرفی کردند و هرجا که لازم بود خودشان را خصوصی معرفی می‌کردند. بر اساس آماری که داریم بالغ بر 53 درصد از شرکت‌کنندگان در 19 دوره نمایشگاه بین المللی پایتخت، همکاران ما بودند. ولی متاسفانه اتحادیه بزرگترین تشکل صنفی و کمیسیون تخصصی هیچ جایگاهی در شورای سیاست گذاری  نداشتند و همکاران ما با پرداخت بالاترین هزینه‌ها، پایین‌ترین خدمات را دریافت می‌کردند و گلایه‌بندی‌های زیادی داشتند. ما در دو سال گذشته پیگیری‌های بسیار زیادی را داشتیم ولی متاسفانه هیچ کدام از این گلایه‌بندی‌ها برطرف نشد. این امر موجب شده بود همکاران ما کمتر در نمایشگاه شرکت کنند و از حضور در نمایشگاه‌ خودداری کنند. با پیگیری هایی که کمیسیون‌ تخصصی و اتحادیه شهر تهران داشتند، مجری امسال تغییر کرد و یک شرکت خصوصی دیگر جایگزین شد.

خودروسازان، حامی ایدرو

رئیس اتحادیه صنف لوازم یدکی تهران درباره دوگانگی پیش آمده در مورد برگزاری بیستمین دوره نمایشگاه قطعات خودرو اذعان داشت: قطعاً ما مطالبه‌گرانه از این شرکت جدید بخش خصوصی هم مطالبات را دنبال خواهیم کرد. از برگزاری هرچه بهتر این نمایشگاه حمایت می‌کنیم که در خور شأن همکاران ما و درخور شأن کشور ما باشد؛ ولی این بدان معنا نیست که ما از حوزه نظارت‌گری و موضوع مطالبه‌گری دست برداریم. به مجریان این دوره هم اعلام کردیم و جلساتی هم داشتیم؛ ولی چالش‌هایی که داریم موانعی است که شرکت بازرگانی ایدرو سر راه ایجاد می‌کند. متاسفانه از 8 بهمن مجوز برگزاری نمایشگاه، از طرف سازمان توسعه تجارت صادر شده است. این شرکت با تماس‌هایی که از اواخر دی ماه سال جاری گرفته، وجوهی را به صورت ارزی و ریالی از همکاران ما دریافت کرده و با وجود صدور مجوز برگزاری به نام شرکت میلاد نور، تاهجدهم بهمن هم وجوه را دریافت کرده‌است؛ متاسفانه به جای اینکه همراهی کند به دنبال سنگ اندازی است تا نتوانیم در سال آینده نمایشگاه درخور شأنی را برگزار کنیم. سوال اینجاست که چرا شرکت‌های دولتی، فعالان خودرویی و انجمن‌ها از این کار غیرقانونی حمایت می‌کنند؟ جای تاسف دارد که ببینیم خودروسازان، برای حمایت از شرکتی که بالاترین گلایه‌مندی‌ها در بین همکاران ما داشته، نامه حمایتی به سازمان توسعه تجارت می‌زنند و بیستمین دوره نمایشگاهی سال آینده را تحریم می‌کنند. نامه‌ها، نام شرکت‌ها و انجمن‌هایی که خودشان را فعالان بخش خصوصی معرفی می‌کنند وجود دارد و این جای تعجب دارد که چرا این موانع ایجاد می‌شود. خواهش من این است که سازمان بازرسی کل کشور به این موضوع ورود کند و بررسی کند و تا ببیند چه درآمدهایی و چه اتفاقاتی در این نمایشگاه‌ می‌افتد که حاضر نیستند دستورات بالاترین و عالی‌ترین مقام کشور را اجابت کنند، کار بخش خصوصی را به خودش بسپارند و موانع را از سر راهش بردارند. نه تنها موانع را برنداشتند که مانع هم ایجاد می‌کنند که این کار همچنان تداوم دارد. ما قطعاً به عنوان بزرگترین تشکل صنفی در حوزه قطعات یدکی خودرو در کنار کسانی خواهیم بود که پای کار آمده‌اند تا بتوانیم نمایشگاهی  برگزار کنیم که در شأن همکارانمان و میهن عزیزمان ایران باشد.

دعوا بر سر حق امتیاز برگزاری نمایشگاه‌ها

او درباره تولی گری نمایشگاه های صنفی افزود: من فکر می‌کنم که باید حق امتیاز برگزاری نمایشگاه‌ها را باید از اجرای آن تفکیک کنیم. مجریانی که برگزارکنندگان نمایشگاه هستند و رنکینگ لازم را برای آن دارند، به طور عملی، برگزاری تعدادی نمایشگاه به آنها واگذار شده است؛ بر اساس تجاربی که کسب کردند شاید به نمایشگاه‌های دیگر ورود چندانی نکنند. هرچقدر که متولیان نمایشگاهی نسبت به برگزاری نمایشگاه گلایه‌مند باشند، از آنجا که مجریان نمایشگاه سال قبل، مجریان برگزاری نمایشگاه سال بعد هم هستند به گلایه‌ها اعتنایی نمی‌شد. از طرفی اتحادیه‌های صنفی، موسسات غیرتجاری هستند که کار اقتصادی نمی‌توانند انجام دهند. پس خودشان به صورت مستقیم نمی‌توانند برگزار کننده باشند؛ بنابراین باید یک تشکل موازی در قالب انجمن یا شرکت تعاونی ثبت کنند. بعد هم باید چندین دوره نمایشگاه برگزار شود تا امتیاز لازم را داشته باشند تا بتوانند مجری برگزاری نمایشگاه پایتخت باشند. اتفاقی که باید بیفتد این است که ما در کمیسیون تخصصی اتاق اصناف در صنف لوازم یدکی دنبال می‌کنیم این است که صاحبان امتیاز برگزاری نمایشگاه، تشکل‌های صنفی باشند و اجرای آن را به یک مجری بسپارند. اگر مجری چند دوره نمایشگاه را برگزار کرد، خودش را مالک آن نمایشگاه نمی‌داند و شورای سیاست گذاری را آنطور که دلش می‌خواهد تشکیل نمی‌دهد؛ چون صاحب امتیاز تشکل صنفی است که قاطبه اعضای آن صنف فعالان بخش خصوصی را تشکیل می دهند . پس مجری باید بداند که اگر قرار باشد برگزاری نمایشگاه آینده نیز به او سپرده شود باید هر سال برای برگزاری با کیفیت بالاتر تلاش کند. این اولین و بزرگترین گامی است که باید برداریم.

حضور اصناف در شورای سیاست گذاری انجمن‌های نمایشگاه

وی گفت: مساله دیگر این است که کمیسیون تخصصی فعالان بخش خصوصی، در شورای سیاست گذاری انجمن‌های نمایشگاه در سازمان توسعه تجارت و شرکت سهامی نمایشگاهی کشور حضور داشته باشند. ما امروز در آن شورای سیاست گذاری جایگاهی نداریم. در سال جاری هشت نمایشگاه  به طور همزمان در مرکز استان‌ها برگزار شد و تداخل زمانی داشت. چه بازدیدکنندگان و چه شرکت‌هایی که می‌خواستند حضور پیدا کنند، امکان حضور نداشتند. نکته بعد زمان برگزاری است. به عنوان مثال امسال نمایشگاه در اردبیل، دی ماه برگزار شد و تعداد بازدیدکنندگان به حداقل رسید. در نهایت اینکه امتیاز برگزاری نمایشگاه‌ها را باید به تشکل‌های صنفی سپرد.

حضور کمیسیون تخصصی در شورای سیاست گذاری انجمن نمایشگاهی به وحدت رویه کمک می‌کند. ما می‌توانیم یک رویه واحد را در سراسر کشور دنبال کنیم. چیزی را که ما در بیستمین دوره نمایشگاه در شهر تهران شاهد خواهیم بود. حمایت واقعی از تولید کنندگان صنفی است در ادوار گذشته این اتفاق نمی‌افتاد. طی رایزنی‌ با مجری نمایشگاهی شرکت میلاد نور مقرر شد یک سالن به تولید کنندگان صنفی اختصاص داده شود؛ به تولید کنندگانی که کالاهای با کیفیت تولید می‌کنند، به صورت پاویون، غرفه‌های 9 تا 12 متری داده می‌شود که حتی سود نمایشگاهی مقرر را نمی‌گیرند. با هزینه‌های تمام شده و پایین‌ترین قیمت‌ها، یک تولید کننده صنفی می‌تواند در نمایشگاه حضور پیدا بکند و خودش را به معرض نمایش بگذارد. پس ما با طرح‌های مشوقانه به تولید کنندگان صنفی حمایت کردیم تا بتوانند شناسنامه‌دار شوند. در این صورت الزامات تکالیف قانونی را از او می‌خواهیم تا رعایت کند. نکته بعدی که در نمایشگاه سال آینده شاهد خواهیم بود اختصاص سالنی به شرکت‌های دانش بنیان در حوزه قطعات یدکی خواهد بود که در ادوار گذشته وجود نداشت. همچنین سالن 38 ، نگین نمایشگاهی کشور به تولید کنندگان و شرکت های بازرگانی اختصاص یافته است.

برای اولین بار پاویون تخصصی انجمن‌های لوازم یدکی و اتحادیه تولید کنندگان و توزیع کنندگان شهر تهران هم در سالن 38 برپا خواهد شد که تمامی اتحادیه‌های مراکز استان‌ها در این پاویون حضور خواهند داشت. در صورتی که ما از ظرفیت کارشناسان خبره صنفی استفاده بکنیم این اتفاقات مبارک خواهد افتاد. اگر برای ادوار بعدی، در اتحادیه و تشکل‌های صنفی، این هیئت مدیره و اعضای آن نبودند این ریل گذاری هااتفاق افتاده و با عزیزان دیگری که پرچم به دست آنان سپرده خواهد شد، این مسیر هرچه مقتدرانه و درخور شأن قطعاً تداوم خواهد داشت.

فهرست مطالب

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مطالب مشابه

آخرین اخبار