در گزارش اکوایران آمده است که در صورتی که دونالد ترامپ، رئیسجمهور منتخب آمریکا تهدیدات خود مبنی بر اعمال تعرفه ۲۵ درصدی بر واردات از مکزیک و کانادا را به مرحله اجرا درآورد، استلانتیس و سایر خودروسازان آمریکایی ممکن است با چالشهای جدی روبهرو شوند. این خودروساز تعدادی از خودروهای محبوب خود از جمله جیپ و رم را در مکزیک تولید کرده و به ایالاتمتحده صادر میکند.
استلانتیس در اواخر سال گذشته موفق شد به هدف خود برای کاهش بیش از ۱۰۰ هزار خودرو در بازار آمریکا دست یابد.
ماجرای استعفای مدیرعامل استلانتیس
آنتونیو فیلوسا، که از اکتبر گذشته رهبری این خودروساز در آمریکای شمالی را بر عهده گرفته، تلاشهای خود برای تحول در کسبوکار منطقهای را که با رکود مواجه بود، شرح داده است. این تحولات پس از استعفای ناگهانی کارلوس تاوارس، مدیرعامل پیشین استلانتیس، رخ داده است. تاوارس در اول دسامبر ۱۸ ماه قبل از پایان قرارداد خود استعفا داد؛ استعفایی که در پی نگرانیهای فزاینده از وضعیت تأمینکنندگان، فروشندگان خودرو و سهامداران این شرکت صورت گرفت. در حال حاضر، تا زمانی که هیئت مدیره مدیرعامل جدیدی را معرفی کند، یک کمیته اجرایی موقت تحت رهبری جان الکان، رئیس هیئت مدیره، امور شرکت را هدایت میکند. فیلوسا نیز بهعنوان یک گزینه جدی برای مدیرعامل آینده شناخته میشود.
استلانتیس: یک غول خودروسازی جهانی
استلانتیس ان.وی، که در شهر هوفددورپ هلند مستقر است، یک شرکت خودروسازی چندملیتی به شمار میرود که در زمینه طراحی، توسعه فناوری و تولید انواع خودروها، ماشینآلات صنعتی و قطعات فعالیت میکند. این شرکت از ادغام دو گروه پیاسای و فیاتکرایسلر در ژانویه ۲۰۲۱ شکل گرفت و شامل ۱۴ برند معروف از جمله جیپ، رم، فیات، پژو و مازراتی است.
در سال ۲۰۲۳، استلانتیس با پشت سر گذاشتن گروه فولکسواگن، تویوتا و هیوندای موتور، به جایگاه چهارم بزرگترین خودروسازان جهان رسید. این شرکت دارای کارخانههایی در ۳۰ کشور مختلف است که خودروهای متنوعی تولید میکنند.