جستجو

رسانه اختصاصی صنایع و صنوف خودرویی

رسانه اهل فن

رسانه اهل فن

انتظارات قطعه‌سازان از مدیریت جدید ایران‌خودرو پس از واگذاری به بخش خصوصی

با انتقال مدیریت بزرگ‌ترین خودروسازی ایران به بخش خصوصی، دبیر انجمن همگن قطعه‌سازی کشور تأکید کرد که مدیریت جدید ایران خودرو باید هم‌راستا با منافع ملی و مصالح سهامداران و زنجیره تأمین حرکت کند. وی خواستار تسریع در پرداخت مطالبات قطعه‌سازان، تدوین یک طرح تجاری پنج‌ساله برای ایران‌خودرو و تهیه سندی برای تعهدات متقابل بخش خصوصی و دولت شد.

به گزارش خبرنگار پرشین خودرو، پس از مجمع جنجالی ایران‌خودرو، مدیریت این شرکت که سال‌ها تحت اختیار دولت بود، به بخش خصوصی واگذار شد. این واگذاری به‌عنوان یکی از بزرگ‌ترین خصوصی‌سازی‌ها در کشور به ثبت رسید.

در دو دهه گذشته، واگذاری بنگاه‌های اقتصادی دولتی به بخش خصوصی و خصوصی‌سازی خودروسازان، یکی از مطالبات جدی بخش خصوصی و موضوعات تأکیدشده توسط رهبر معظم انقلاب بوده است. این خواسته نه‌تنها در سیاست‌های اصل ۴۴ قانون اساسی مطرح شده، بلکه در دیدارهای متعدد رهبری با مسئولان مختلف نیز بارها مورد تأکید قرار گرفته است.

متأسفانه، غفلت از اجرای سیاست‌های اصل ۴۴ و عدم اعتماد به بخش خصوصی موجب شد صنعت خودرو در نتیجه سیاست‌های دستوری، به سمت ناکارآمدی و تولید خودروهای بی‌کیفیت و زیان‌های انباشته پیش برود، که در نهایت سهامداران و خریداران را متضرر کرد.

حال، پس از واگذاری مدیریت به بخش خصوصی، انتظار می‌رود طبق بیانیه کنسرسیوم سهامداران جدید ایران‌خودرو، کیفیت محصولات تولیدی ارتقا یابد و با احیای زیرساخت‌های تولیدی و مالی، رضایت تمامی ذینفعان ایران‌خودرو فراهم گردد.

کارشناسان معتقدند که تغییر مدیریت ایران‌خودرو به بخش خصوصی، آغاز فصلی جدید در صنعت خودرو ایران است. آن‌ها این واگذاری را گامی بزرگ به‌سمت ارتقای کیفیت تولید، افزایش بهره‌وری و پایان دادن به اقتصاد دستوری در بزرگ‌ترین خودروسازی کشور می‌دانند. در این مسیر، هیئت‌مدیره جدید باید هم‌زمان با توجه به مصالح ملی، منافع سهامداران و زنجیره تأمین را نیز در نظر داشته باشد.

آرش محبی‌نژاد، دبیر انجمن صنایع همگن قطعه‌سازی کشور، در گفت‌وگو با خبرنگار پرشین خودرو، ضمن اشاره به تغییرات هیئت‌مدیره ایران‌خودرو و واگذاری مدیریت آن به بخش خصوصی، به بیان مهم‌ترین انتظارات قطعه‌سازان از مدیریت جدید ایران‌خودرو پرداخت. وی تأکید کرد که مدیریت جدید باید در گام اول، با توجه به منافع ملی، تنها به فکر منافع ذینفعان این صنعت باشد.

وی افزود که قطعه‌سازان به‌عنوان شرکای کاری در زنجیره تأمین خودروسازان، انتظار دارند مدیریت جدید ایران‌خودرو به‌موقع و سریع مطالبات قطعه‌سازان را پرداخت کرده و در این زمینه برنامه‌ریزی داشته باشد.

دبیر انجمن همگن قطعه‌سازان کشور اشاره کرد که مجموع مطالبات قطعه‌سازان از خودروسازان به بیش از ۱۱۰ هزار میلیارد تومان رسیده که بخش عمده‌ای از این مطالبات مربوط به ایران‌خودرو است. او همچنین به لزوم تدوین یک طرح تجاری پنج‌ساله ایران‌خودرو که هماهنگ با اسناد بالادستی کشور باشد، اشاره کرد.

محبی‌نژاد تأکید کرد که بخش خصوصی باید تعهداتی در راستای ارتقای کیفیت، افزایش تولید و رضایت مشتری به دولت بدهد و در قبال آن، دولت نیز باید تعهدات خود را در قبال صنعت خودرو انجام دهد.

وی همچنین درباره مسئله قیمت‌گذاری دستوری و دخالت دولت در امور اجرایی شرکت‌ها هشدار داد که در صورت ادامه این دخالت‌ها، مدیریت خودروسازی نمی‌تواند به هدف‌های خود برسد. از این‌رو، قطعه‌سازان خواستار توجه به مسئله تعهدات متقابل و پیگیری آن توسط هیئت‌مدیره جدید ایران‌خودرو هستند.

در پایان، محبی‌نژاد ابراز امیدواری کرد که با واگذاری مدیریت ایران‌خودرو به بخش خصوصی، تغییرات مثبت و ملموسی در صنعت خودرو و زنجیره تأمین قطعه‌سازی ایجاد شود و در نهایت، مردم به‌عنوان سهامداران این صنعت از آن بهره‌مند شوند.

فهرست مطالب

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مطالب مشابه

آخرین اخبار