بازار حواله خودرو: تغییرات و رکود در خرید و فروش
بازار زیرزمینی حواله خودرو، که در گذشته با تقاضای بالایی روبهرو بود، این روزها شاهد تغییرات قابلتوجهی است. افزایش قیمت رسمی خودروهای داخلی، از جمله تصمیمات تاثیرگذار در این بازار بوده است. با این تغییرات، قیمت حواله خودروهای داخلی کاهش یافته و حتی آگهیهای مربوط به خرید حوالههای این خودروها نیز کاهش یافتهاند. در مقابل، بهنظر میرسد برخی دلالان که از بازار حواله خودروهای داخلی خارج شدهاند، به سمت خرید و فروش حواله خودروهای وارداتی متمایل شدهاند.
رکود بازار حواله خودروهای داخلی
چند ماه پیش، برای خرید حواله خودروهای داخلی کافی بود عبارت «حواله خودروی داخلی» را جستجو کنید تا با انبوهی از آگهیها با قیمتهای بالا مواجه شوید. اما اکنون تعداد این آگهیها کمتر شده و قیمتها به وضوح کاهش یافتهاند. افزایش قیمت کارخانهای خودروها باعث شده تا فاصله قیمت کارخانه و بازار کمتر شود، بنابراین دیگر آن حاشیه سود زیاد برای دلالان وجود ندارد. بهعنوان مثال، حواله سورن پلاس که پیشتر به ۱۵۰ میلیون تومان میرسید، حالا به حدود ۸۰ میلیون تومان رسیده است.
دلالی در بازار حواله خودروهای وارداتی
در حالی که خرید و فروش حواله خودروهای داخلی کمتر از قبل شده، بازار حواله خودروهای وارداتی همچنان داغ است. چرا که قیمت حواله این خودروها هنوز حاشیه سود بالایی به دلالان میدهد. بهطور مثال، حواله خودروهایی مانند تویوتا کرولا کراس و سوزوکی جیمنی به ترتیب به ۳۶۰ میلیون و ۴۰۰ میلیون تومان میرسد. این در حالی است که تفاوت قیمت نمایندگی و بازار این خودروها میتواند به ۶۰۰ میلیون تومان هم برسد.
آینده بازار حواله خودرو و سیاستهای دولت
تجربه اخیر نشان میدهد که برای کاهش دلالی در بازار خودرو، تنها برخوردهای قهری کافی نیست. سیاستگذاران باید به سمت واقعیسازی قیمتها و افزایش عرضه خودروها حرکت کنند تا انگیزههای دلالی کاهش یابد. اگر این روند ادامه پیدا کند، ممکن است شاهد تغییرات بیشتری در رفتار دلالان و کاهش خرید و فروش حوالههای خودرو باشیم.