در آبانماه ۱۴۰۳، شاخص شامخ وسایل نقلیه و قطعات وابسته نشان داد که صنعت خودرو بار دیگر به مرز رکود رسیده است. پس از پنج ماه رکود پیدرپی، در مهرماه شاهد بهبود نسبی در شاخصها بودیم، اما در آبان این بهبود به سرعت از بین رفته و شاخص با کاهش ۶.۸ واحدی به ۵۱ رسید. هرچند این عدد همچنان بالاتر از مرز ۵۰ است که نشاندهنده رکود است، اما به دلیل کاهش قابل توجه نسبت به مهرماه، صنعت خودرو دوباره در وضعیت نگرانکنندهای قرار دارد.
رکود صنعت خودرو از اردیبهشتماه آغاز شد و در شهریورماه به پایینترین حد خود رسید، اما در مهرماه این شاخص برای اولین بار از مرز ۵۰ عبور کرد و امیدواریهایی برای بهبود وضعیت ایجاد شد. اما آبانماه، بهویژه با ادامه مشکلات تأمین انرژی و قطعی برق، موجب کاهش دوباره شاخصها و بازگشت صنعت به وضعیت رکودی شد. در این ماه، شاخص “قیمت خرید مواد اولیه” بالاترین مقدار را ثبت کرد که نشاندهنده تأثیر شدید تورم بر این صنعت است. همچنین، شاخص مصرف حاملهای انرژی که به مشکلات تأمین برق اشاره دارد، با افت چشمگیری روبهرو شده است.
این وضعیت در حالی است که در نیمه نخست سال به دلیل چالشهای منطقهای و قطعی مکرر برق، کاهش شاخصهای خودرویی تا حدی قابل پیشبینی بود. با این حال، نیمه دوم سال بهطور معمول زمان بهتری برای تولید خودرو به شمار میرود. شامخ مهرماه نشاندهنده امیدواریهایی برای رشد تولید بود، اما آبانماه این امیدها را تحتالشعاع قرار داد. با این وجود، با توجه به افزایش قیمت خودرو در اواخر آبان، انتظار میرود که آذرماه وضعیت بهتری برای تولیدکنندگان خودرو رقم بخورد و شاخصها به تدریج بهبود یابند.