جستجو

رسانه اختصاصی صنایع و صنوف خودرویی

رسانه اهل فن

بررسی وضعیت بازار خودرو: آیا هنوز برای سرمایه‌گذاری مناسب است؟

نایب رئیس اتحادیه فروشندگان خودرو تهران: حذف ارز نیمایی تاثیری بر قیمت بازار خودرو ندارد

نایب رئیس اتحادیه فروشندگان خودرو تهران، با تاکید بر این نکته که حذف ارز نیمایی تأثیر چندانی بر قیمت بازار خودرو ندارد، اظهار داشت که برخلاف گذشته، افزایش نرخ ارز نتوانسته تغییرات قابل توجهی در بازار ایجاد کند. علت این امر آن است که در دو سال گذشته، خودرو سقف افزایش قیمت را تجربه کرده و در واقع گرانی‌ها پیش‌خور شده است.

علی خسروانی در خصوص حذف ارز نیمایی بیان کرد: به طور کلی، حذف ارز نیمایی نمی‌تواند در خودروهایی که اختلاف زیادی میان قیمت کارخانه و بازار دارند، تأثیر زیادی بر قیمت بازار بگذارد. در واقع، هرچند ممکن است قیمت شرکت افزایش یابد، این تفاوت قیمت (و افزایش قیمت شرکت) در خلاء میان قیمت کارخانه و بازار گم می‌شود.

تأثیر حذف ارز نیمایی بر خودروهای مونتاژی

وی در ادامه توضیح داد: اما این مسئله در خصوص خودروهایی که قیمت کارخانه و بازار آن‌ها تقریباً یکسان است (مثل برخی از خودروهای مونتاژی) به وضوح تأثیرگذار خواهد بود، زیرا خودروسازان مونتاژی با استناد به نرخ ارز، قیمت خودرو را تغییر می‌دهند.

دوره‌ای بی‌اثر بر بازار خودرو

خسروانی اضافه کرد: در گذشته، هر افزایش نرخ دلار (حتی در رنج‌های دلار ۴۰-۵۰ هزار تومان) به سرعت بر قیمت خودرو تأثیر می‌گذاشت. اما در حال حاضر، این افزایش قیمت دلار (که در هفته‌های اخیر به ۲۰-۲۲ هزار تومان رسیده) تأثیر قابل توجهی بر قیمت خودرو نداشته است. به عنوان مثال، در خودروهای تولید داخل با قیمت حدود یک میلیارد تومان، تفاوت قیمت‌ها حدود ۱۰ تا ۳۰ میلیون تومان افزایش داشته است؛ این در حالی است که نرخ ارز حدود ۲۵ تا ۳۰ درصد بالا رفته است، اما قیمت خودرو تنها پنج درصد افزایش یافته است.

تأثیر روانی و واردات خودرو

وی تصریح کرد که در مورد خودروهای داخلی، این تأثیر به نظر می‌رسد بیشتر جنبه روانی داشته باشد. بازار خودرو در حال پذیرش واردات خودرو است و بر اساس تخصیص بودجه سال آینده برای واردات، احتمالاً واردات خودروهای دست دوم در سال آینده اجرایی خواهد شد.

گرانی خودرو پیش‌خور شده است

خسروانی در ادامه اشاره کرد که بازار خودرو در دو سال گذشته، به ویژه در سال اخیر، گرانی‌ها را پیش‌خور کرده است. این موضوع باعث شده که اکنون دیگر جهش قابل توجهی در قیمت‌ها مشاهده نشود. علاوه بر این، شرایط سیاسی و شایعات منطقه‌ای دیگر تأثیر زیادی بر بازار خودرو ندارد، و مردم به عنوان سرمایه‌گذاری به سمت خرید خودرو نمی‌روند.

عدم جذابیت خودرو به عنوان گزینه سرمایه‌گذاری

این کارشناس بازار خودرو افزود که از آنجا که با افزایش قیمت خودرو، این گرانی متناسب با تورم سایر کالاهای سرمایه‌ای نبوده، سرمایه‌گذاران دیگر تمایلی به ورود به بازار خودرو ندارند. این موضوع باعث شده که عرضه و تقاضا در بازار خودرو به تعادل برسد.

تفاوت‌های بازار خودروها

خسروانی تاکید کرد که بازار خودروها به سه بخش تقسیم می‌شود: خودروهای وارداتی کارکرده (بالای دو تا سه میلیارد تومان)، خودروهای مونتاژی، و خودروهای تولید داخلی. معمولاً رفتار این سه بخش در بازار به یک صورت نیست. در حال حاضر، در بازار خودروهای تولید داخلی (محصولات ایران‌خودرو و سایپا) افزایش قیمت در حدود پنج درصد مشاهده شده، اما در خودروهای مونتاژی تغییرات قیمت خاصی مشاهده نمی‌شود و شرکت‌ها به صورت قسطی خودروها را می‌فروشند. همچنین در بازار خودروهای وارداتی، مانند کیا و هیوندای مدل ۲۰۱۶ و ۲۰۱۷، قیمت‌ها یا تغییر نکرده یا کاهش یافته‌اند.

انتظار کاهش قیمت خودرو در آینده

خسروانی در پایان ابراز امیدواری کرد که با اجرایی شدن ابلاغیه معاون اول ریاست جمهوری برای خودروهای کارکرده، حتی در صورت افزایش نرخ دلار، شاهد کاهش قیمت خودرو تا ۳۰ درصد باشیم.

فهرست مطالب

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مطالب مشابه

آخرین اخبار