شورای رقابت و قیمتگذاری خودروهای وارداتی
شورای رقابت در آخرین جلسه خود اعلام کرد که دیگر برای خودروهای وارداتی قیمتگذاری انجام نخواهد داد. این تصمیم برای بازار خودرو اهمیت زیادی دارد و برخی فعالان بازار بر این باورند که این روند ممکن است در سال آینده ادامه پیدا کرده و قیمتگذاری محصولات پرتیراژ داخلی نیز از دایره قیمتگذاری شورای رقابت خارج شود.
تحلیل احمد نعمتبخش، دبیر انجمن خودروسازان:
آیا آزادسازی قیمت خودروهای وارداتی به آزادسازی قیمت خودروهای داخلی منجر خواهد شد؟
پاسخ:
بله، به احتمال زیاد روند آزادسازی قیمت خودروهای وارداتی به خودروهای داخلی نیز تسری خواهد یافت. این امر در حالی است که بسیاری از تولیدکنندگان، خود واردکننده خودرو هم هستند.
آیا ممکن است میزان واردات توسط شرکتهای خودروساز افزایش یابد؟
پاسخ:
بله، قیمتگذاری خودروهای داخلی تحت بوروکراسی پیچیدهای قرار دارد و گاهی اوقات تأخیر در اعلام قیمتهای دستوری مشاهده میشود. این وضعیت ممکن است باعث شود که شرکتها از تولیدات خود بکاهند و بیشتر به سمت واردات گرایش پیدا کنند.
درخواست از وزارت صمت:
شورای رقابت مسئولیت قیمتگذاری خودرو را به وزارت صمت محول کرده است و سازمان حمایت نیز طبق فرمول هیأت تعیین و تثبیت قیمتها، قیمتهای جدید را اعلام میکند. ما از وزارت صمت میخواهیم که نرخها را زودتر اعلام کند یا اجازه دهد خودروسازان براساس فرمول هیأت تعیین و تثبیت قیمتها، خودروها را قیمتگذاری کرده و به فروش برسانند.
پیشنهاد برای تنظیم بازار خودرو:
نهادهای تصمیمگیر میتوانند در روزهای پایانی سال جلسهای برگزار کرده و اعلام کنند که هیأتمدیره شرکتهای خودروساز میتوانند براساس فرمول قیمتگذاری اعلامشده، قیمت محصولات خود را تعیین و مستقیم به فروش برسانند. این تجربه مشابه به دهه 70 در فروش خودرو در حاشیه بازار است که در آن مقطع خودروها با قیمتهای منطقی به فروش میرسیدند. وقتی خودروها در حاشیه بازار به فروش میرسند، قیمتها طی ۳ ماه تکنرخی شده و تقاضاهای غیرمصرفی و سفتهبازانه از بازار خارج میشود.