جستجو

رسانه اختصاصی صنایع و صنوف خودرویی

رسانه اهل فن

رسانه اهل فن

صورت‌های مالی میان‌دوره‌ای خودروسازان

صورت‌های مالی میان‌دوره‌ای خودروسازان: روند نزولی زیان‌ها با چالش‌های پاییزی

صورت‌های مالی میان‌دوره‌ای سه خودروساز بزرگ نیمه‌دولتی کشور، از تغییرات قابل توجه زیان‌های خودرویی‌ها حکایت دارد. براساس اطلاعات ارائه‌شده به بورس، زیان انباشته ۹ ماهه این خودروسازان به ۲۲۳ هزار میلیارد تومان رسیده است. در همین حال، زیان عملیاتی در این دوره زمانی نسبت به ۹ ماه گذشته، کاهش ۴۲ درصدی داشته است. با این وجود، زیان خودروسازان در فصل پاییز، جهش قابل‌توجهی را تجربه کرده است؛ به‌طوری‌که سه شرکت خودروسازی در این فصل، تنها به اندازه زیان کل ۶ ماهه نخست سال متحمل ضرر شده‌اند.

افت‌وخیز زیان خودرویی‌ها

صورت‌های مالی میان‌دوره‌ای سه خودروساز بزرگ نیمه‌دولتی که به بورس ارائه شده، نشان‌دهنده کاهش ۴۲ درصدی زیان عملیاتی در ۹ ماهه امسال نسبت به سال گذشته است. اما در پاییز ۱۴۰۳، زیان عملیاتی خودروسازان تقریباً معادل مجموع زیان بهار و تابستان بوده است. گزارش‌ها حاکی از آن است که زیان انباشته غیرتلفیقی خودروسازان تا پایان آذرماه به ۲۲۳.۳ هزار میلیارد تومان رسیده، در حالی که در آمار ۶ ماهه، این رقم ۲۰۸ هزار میلیارد تومان بود.

دلایل کاهش زیان عملیاتی:

  • خروج خودروهای زیان‌ده از خط تولید
  • افزایش تولید خودروهای سودده
  • رشد قیمت رسمی خودرو
  • واردات خودرو توسط خودروسازان

به‌رغم رشد قیمت رسمی خودرو در آبان‌ماه، زیان خودروسازان در پاییز با افزایش چشمگیر مواجه شده است. در مجموع، سه خودروساز بزرگ کشور در ۹ ماهه امسال ۲۱.۵ هزار میلیارد تومان زیان عملیاتی داشته‌اند، در حالی که در مدت مشابه سال گذشته این رقم ۳۷.۳ هزار میلیارد تومان بود. بنابراین، زیان عملیاتی آن‌ها در این دوره زمانی ۱۵.۸ هزار میلیارد تومان کاهش داشته است.

زیان خودروسازان در پاییز:

در ۶ ماهه نخست سال، زیان عملیاتی ایران‌خودرو ۷.۳ هزار میلیارد تومان بود. در پاییز این شرکت، زیان ۴.۲ هزار میلیارد تومانی را به ثبت رساند، که در مجموع به ۵۷ درصد از زیان بهار و تابستان رسید.

زیان عملیاتی سایپا در ۹ ماهه امسال به ۵.۱ هزار میلیارد تومان کاهش یافت، اما در فصل پاییز این شرکت زیانی معادل ۳.۵ برابر زیان مجموع بهار و تابستان داشت.

علت‌های احتمالی افزایش زیان:

به نظر می‌رسد که دلایل مختلفی موجب افزایش زیان در پاییز شده است، از جمله کاهش تولید خودروهای زیان‌ده و سیاست‌های قیمت‌گذاری دستوری. برخی معتقدند که این روند نشان‌دهنده تغییرات در گزارش‌دهی مالی است که شاید هنوز به طور کامل افشا نشده است.

تجزیه و تحلیل عملکرد شرکت‌ها:

  • ایران‌خودرو: بزرگ‌ترین خودروساز کشور در ۹ ماهه امسال زیان ۱۱.۵ هزار میلیارد تومانی را تجربه کرد، که نسبت به سال گذشته ۵۳.۶ درصد کاهش نشان می‌دهد.
  • سایپا: زیان عملیاتی سایپا نیز نسبت به مدت مشابه سال گذشته کاهش داشت، اما در پاییز امسال به شدت افزایش یافت و سه‌برابر بیشتر از زیان بهار و تابستان شد.
  • پارس‌خودرو: این شرکت زیانی معادل ۴.۹ هزار میلیارد تومان را در ۹ ماهه امسال به ثبت رسانده است که نسبت به دو خودروساز دیگر کاهش کمتری داشته است.

نتیجه‌گیری:

با توجه به تغییرات قابل توجه در زیان‌های خودروسازان و رشد غیرمعمول زیان در پاییز، به نظر می‌رسد که عواملی فراتر از تغییرات تولید و قیمت‌گذاری در این موضوع دخیل باشند. این وضعیت نیازمند تجزیه و تحلیل دقیق‌تری است تا علت‌های اصلی افزایش زیان‌ها مشخص شود.

فهرست مطالب

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مطالب مشابه

آخرین اخبار